Η TV αλλάζει (web, ψηφιακές πλατφόρμες, κινητά)

1Πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησε το πρόγραμμά της στις Ηνωμένες Πολιτείες η διαδικτυακή τηλεόραση Hulu. Αυτό που την κάνει ξεχωριστή, δεν είναι η τεχνολογική της καινοτομία, αλλά το περιεχόμενο που προβάλλει και οι ιδιοκτήτες της. Το Hulu προβάλλει από την πασίγνωστη τηλεοπτική σειρά Simsons έως τις τελευταίες τηλεοπτικές και κινηματογραφικές επιτυχίες με τρόπο που θυμίζει κάτι ανάμεσα σε παραδοσιακή τηλεόραση και YouTube. Ανήκει στο τηλεοπτικό δίκτυο NBC και τη News Corp. του Ρούπερτ Μέρντοχ και αποτελεί την τελευταία σοβαρή απάντηση της βιομηχανίας του θεάματος στα sites που μοιράζουν ελεύθερα το περιεχόμενό της στο Ιντερνετ, μεταξύ αυτών και το YouTube.

Η τηλεόραση αλλάζει –όλοι το βλέπουν αυτό–, όμως ποια κατεύθυνση θα πάρει τελικώς παραμένει εν πολλοίς άγνωστο, αφού εξαρτάται από τα Μέσα στα οποία θα «διατίθεται» εφεξής, αλλά και από τις συνήθειες που αναπτύσσουν οι χρήστες της στο νέο διαδραστικό περιβάλλον. Λέξεις–κλειδιά, πάντως, παραμένουν οι: «σύγκλιση», «αλληλεπίδραση» και «Ιντερνετ». Εταιρείες παραγωγής και τηλεοπτικά δίκτυα γνωρίζουν ότι είτε μιλάμε για «βίντεο – κοινότητες» είτε για νέα κινητά τηλέφωνα, όπως το iphone, είτε για ιστοτόπους ανταλλαγής αρχείων είτε για την ψηφιακή τηλεόραση, όλα συνιστούν κανάλια διανομής. Αλλά δεν γνωρίζουν ακόμα πώς να κερδίσουν και χρήματα από αυτά.

Ιντερνετικά βίντεο

Ο Walt Mossberg, πρώην αναλυτής της Wall Street Journal και νυν στέλεχος της News Corp., θεωρεί πως οι νέες τεχνολογίες ωθούν σε νέες μορφές τηλεόρασης. «Από τη μια πλευρά είναι τα γνωστά δίκτυα που αναζητούν νέους τρόπους διανομής του προϊόντος τους και προσδοκούν έσοδα βάσει του παραδοσιακού μοντέλου της διαφήμισης, από την άλλη όμως έχει εμφανιστεί το βίντεο που παράγουν οι ίδιοι οι χρήστες σε κοινότητες όπως το YouTube και οι Ανεξάρτητες Μικρές Παραγωγές, όπως π.χ. οι εφημερίδες, που θα μπορούν πλέον να σταθούν μόνες τους στο νέο περιβάλλον – μια τάση που δεν έχει αναπτυχθεί ακόμα αρκετά», είπε πρόσφατα ο αναλυτής σε ένα συνέδριο στο Ελσίνκι.

Στο Ιντερνετ, εκτός του Hulu, επικρατεί αυτή τη στιγμή οργασμός νέων εφαρμογών που προσπαθούν να βρουν λύση στον γρίφο. Σε μιαν άλλη πλατφόρμα, αυτή του Joost, μικρές η μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής συμβάλλονται και δημιουργούν τα κανάλια τους, ώστε να βρίσκει ο θεατής πληθώρα εκπομπών ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του. Στην ιστοσελίδα pluggedin εταιρείες όπως η SONY και ΕΜΙ έχουν δώσει το δικαίωμα να προβάλλονται μουσικά βίντεο υψηλής ευκρίνειας, ενώ οι χρήστες μπορούν να δημιουργούν προσωπικές σελίδες με τις επιλογές τους και σύντομα θα μπορούν να μεταφέρουν αυτά τα βίντεο και στα δικά τους sites. Ακόμα παραπέρα, ένα άλλο δίκτυο, το BBTV, προσφέρει τη δυνατότητα στους χρήστες του να αναζητούν μιλώντας από μικροφώνου στον υπολογιστή τους, σε μια βάση δεδομένων, βίντεο κάθε είδους. Αυτό που κάνει όμως το Hulu ιδιαίτερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα, είναι ότι αποτελεί την πρώτη ίσως πραγματικά σοβαρή διερεύνηση του πώς προβάλλεται διαφήμιση στο διαδικτυακό περιβάλλον.

Οι διαφημίσεις

Την περασμένη εβδομάδα, η αμερικανική ένωση τηλεοπτικών δικτύων διοργάνωσε ένα συνέδριο ειδικά για την τηλεοπτική διαφήμιση στο Διαδίκτυο, όπου παρουσιάστηκαν μερικά εντυπωσιακά στοιχεία. Ενώ κοινή πεποίθηση είναι πως το τηλεοπτικό περιεχόμενο καταληστεύεται από τους πειρατές του Διαδικτύου (που βεβαίως συμβαίνει), οι τηλεοπτικοί σταθμοί στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού έχουν βρει τρόπους να μετριάζουν αυτή τη ζημιά. Χρεώνοντας, για παράδειγμα, περισσότερο τη διαφήμιση στα websites τους απ’ ό,τι στα συμβατικά μέσα και επινοώντας δημιουργικούς τρόπους προώθησης του περιεχομένου τους, φτάνουν ακόμα και στην κερδοφορία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η τηλεοπτική σειρά Big Bang Theory του CBS. Το δίκτυο αποφάσισε να προβάλει κάποια επεισόδια «online» προτού ξεκινήσει την επίσημη προβολή της. Τα επεισόδια αυτά είδαν 90.000 θεατές στο Διαδίκτυο, οι οποίοι λειτούργησαν σαν το καλύτερο «προωθητικό μέσο» ώστε να επιτύχει στη συνέχεια και στο συμβατικό κανάλι.

Σε μιαν άλλη περίπτωση, η διάσημη σειρά κινουμένων σχεδίων για ενήλικες South Park προβάλλεται ολόκληρη στο Διαδίκτυο με διαφημίσεις, ενώ ταυτόχρονα πωλείται στα video club. Η εικασία στο συγκεκριμένο παράδειγμα είναι πως είτε η προβολή της σειράς στο Διαδίκτυο λειτουργεί προωθητικά και για τα dvd είτε τουλάχιστον ισοφαρίζει τις απώλειες χάρη στις διαφημίσεις που ενσωματώνει το website.

Στα κινητά

Δεν αναφέρεται συχνά, όμως η έρευνα πανεπιστημίων και εταιρειών για την προβολή τηλεοπτικού περιεχομένου και βίντεο κάθε είδους σε κινητά τηλέφωνα είναι ιδιαιτέρως έντονη. Οι εταιρείες κατασκευής κινητών τηλεφώνων αναμένεται να υιοθετήσουν το πρωτόκολλο μετάδοσης βίντεο, DVB-H, το οποίο θα επιτρέπει στους χρήστες τους να βλέπουν τηλεόραση εν κινήσει. Προς το παρόν η Nokia, η οποία αναμενόταν να προχωρήσει πρώτη στην υιοθέτησή του, προτίμησε να το αναβάλει, αλλά ενσωματώνει στα νέα της μοντέλα προγράμματα που επιτρέπουν στους χρήστες τους να ανταλλάσσουν βίντεο αρχεία, «κατεβάζοντας» ο ένας από τον άλλο, όπως συμβαίνει και στο Ιντερνετ, κάτι που ίσως πυροδοτήσει εκ νέου αντιδράσεις εταιρειών παραγωγής βίντεο και ταινιών.

Η Ελλάδα στον κόσμο της ψηφιακής πλατφόρμας

Σε ένα άλλο πεδίο, αυτό της ψηφιακής τηλεόρασης, τα πράγματα κινούνται διαφορετικά. Οι Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται τον επόμενο χρόνο να «γυρίσουν» την εκπομπή του αναλογικού σήματος όλων των καναλιών τους σε ψηφιακό, ενώ το ίδιο θα κάνει και η Ευρώπη σταδιακά έως το 2012. Η ψηφιακή τηλεόραση δίνει το πλεονέκτημα της ανάπτυξης πολύ περισσοτέρων καναλιών από τα σημερινά αναλογικά, που θα εκπέμπουν εικόνα υψηλής ευκρίνειας (high definition) χωρίς να αλλάζει τα οικονομικά μοντέλα που ίσχυαν ώς σήμερα, όμως έχει ένα ακόμα χαρακτηριστικό που ωθεί τη σύγκλιση των μέσων ενημέρωσης (τηλεόρασης και Διαδικτύου): Είναι διαδραστική.

Πρόσφατα, η ΕΡΤ ανακοίνωσε τα σχέδια για την περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιακής της πλατφόρμας. Ανάμεσα σε άλλα θα προσθέσει το επόμενο διάστημα δίπλα στα τρία πρώτα ψηφιακά κανάλια της (σινέ+, σπόρ+, πρίσμα+), ένα δεύτερο «μπουκέτο», το οποίο θα αποτελείται από τα τρία αναλογικά κανάλια της καθώς και υπηρεσίες όπως δυνατότητα κλειδώματος εκπομπών και ανάγνωσης σελίδων teletext, δυνατότητα προγραμματισμού εγγραφής ενός τηλεοπτικού προγράμματος, δυνατότητα ενημέρωσης για το πρόγραμμα των άλλων ψηφιακών καναλιών χωρίς αλλαγή καναλιού παρακολούθησης κ.ά. Από το επόμενο φθινόπωρο, δε, αναμένεται να λειτουργήσει και το πρώτο διαδραστικό κανάλι στην Ελλάδα με χρηστικές πληροφορίες και δυνατότητα συναλλαγών μέσω της τηλεόρασης με όνομα info+.

Advertisements
  1. Σε λιγο καιρο θα αλλαξει και στην Ελλαδα το τοπιο στη τηλεοραση…Πλεον τα παντα να περασουν στη ψηφιακη εποχη…

  2. Όταν γράφεις:
    «Προς το παρόν η Nokia, η οποία αναμενόταν να προχωρήσει πρώτη στην υιοθέτησή του, προτίμησε να το αναβάλει,» αναφέρεσαι στην υποστήριξη (στα specs) από τα κινητά τηλέφωνα, ή στην περεταίρω υποστήριξη των μεταδόσεων;

    Αν η απάντηση για το παραπάνω είναι στο φόρουμ στο οποίο μας προτρέπεις να επισκευτούμε, μπορείς παρακαλώ να την επισημάνεις με ένα σύνδεσμο;

    Να είσαι καλά,
    εσύ και οι δικοί.

  3. εννοώ στην υποστήριξη από τα κινητά. Δεν είναι ακριβές το link βεβαίως. Αν προλάβω να βρω το σχετικό δημοσίευμα θα το βάλω σε σχόλιο

  4. Καλησπέρα σε όλους. Εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα -για ορισμένους τουλάχιστον- Μαθιέ. Ειδικά για το mobile marketing και τις διαφημίσεις σε κινητά τηλέφωνα αξίζει να προσθέσω 1-2 παραμέτρους. Η Yahoo! η οποία μόλις προ 3 μηνών ανακοίνωσε τη συμφωνία της με την T-Mobile προκειμένου να έχει δυνατότητα να προβάλλει display ads στα κινητά τηλέφωνα που διαθέτουν web browser. Η προβολή θα γίνεται μέσω της υπηρεσίας που προσφέρει η T-Mobile στη Μ. Βρετανία με την κωδική ονομασία Web’nWalk, ενώ τα οφέλη αυτής και οι επιπλέον προοπτικές για τους διαφημιζόμενους θα αναπτυχθούν σε καινούρια διαφημιστικά πακέτα από τις δύο συνεργαζόμενες εταιρείες.

    Στο ίδιο ακριβώς πνεύμα προσανατολίζεται και η Adobe, ακόμα και αν χρειαστεί να έρθει σε «ρήξη» με ένα μεγάλο όνομα του ευρύτερου χώρου της online επικοινωνίας. Ο λόγος για την Apple, η οποία διά στόματος Steve Jobs αρνήθηκε κατηγορηματικά στην Adobe την εμφάνιση flash banners στις συσκευές iPhone θέλοντας να κρατήσει η ίδια τις εξελίξεις στο πλαίσιο που θα καθορίσει. Μια απάντηση που όχι μόνο δεν ικανοποίησε την πρώτη, αλλά αντιθέτως σε μία επίδειξη δυναμικής και ταυτόχρονα μία σαφή πιστοποίηση του βάρους που δίνει στη συγκεκριμένη αγορά ανακοίνωσε λίγες μόλις ημέρες μετά την άρνηση της Apple πως θα χρησιμοποιήσει τις δυνατότητες του «ανοιχτού» στους developers iPhone SDK προκειμένου να αναπτύξει έναν client μέσω του οποίου οι χρήστες του iPhone θα μπορούν να απολαμβάνουν παιχνίδια αλλά και διαφημιστικά spots απευθείας στις συσκευές τους.

    Η καλύτερη όμως είδηση για την είσοδο του Flash στο mobile marketing ήρθε μόλις στις αρχές Φεβρουαρίου από μία λιγότερο γνωστή στην Ελλάδα εταιρεία. Πρόκειται για την εταιρεία που έχει αναπτύξει τον πιο συμβατό ουσιαστικά browser με το σύνολο των συσκευών κινητής τηλεφωνίας, τον Opera, ο οποίος προσανατολίζεται πλέον στην καινούρια έκδοση (9.5) εισάγοντας ταυτόχρονα υποστήριξη για εφαρμογές flash, αλλά και για άμεση πρόσβαση widgets που χρησιμοποιούν τα δημοφιλή MySpace και Facebook. Ο Opera χρησιμοποιείται ήδη σε περισσότερες από 100 εκατομμύρια συσκευές σε όλο τον κόσμο -αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως εν αντιθέσει με τη web έκδοσή του, η mobile εκδοχή έχει απήχηση και στην Ελλάδα- μεταξύ αυτών και μοντέλα των HTC, Motorola, Nokia, Samsung και Sony Ericsson.

    Ομολογώ ότι κάνω copy – paste τον εαυτό μου γιατί αυτά τα έχουμε σε πρόσφατο ρεπορτάζ στο MarketingWeek.gr με τίτλο Mobile Marketing: Η νέα γη της επαγγελίας όπου παρουσιάσουμε και άλλες καινοτομίες όπως Το επονομαζόμενο micro blogging, όπου οι χρήστες μοιράζονται μικρά κείμενα όλες τις ώρες της ημέρας δίνοντας το «στίγμα» τους, έχει εξαπλωθεί ήδη και στην Ελλάδα με το Twitter και το Pownce να πρωτοστατούν, αλλά και τα Semacodes. Μία καινούρια τάση που έχει όλες τις προοπτικές για να εξελιχθεί σε status συνδέει το web με την κινητή τηλεφωνία και δίνει το λόγο στον καταναλωτή

    Όσον αφορά τώρα την TV καλό θα ήταν τα ελληνικά κανάλια να δραστηριοποιηθούν λίγο περισσότερο. Σε δική μου έρευνα πάλι για το MW τα ελληνικά TV Sites δείχνουν σε μεγάλο βαθμό αδιάβαστα. Ελάχιστα από αυτά διαθέτουν υποστήριξη για broadband ή ακόμα και ad servers (στοιχεία αναλυτικά εδώ) ενώ ζήτησα από την Mindoworks να τα «τσεκάρει» σε επίπεδο SEO και η κατάσταση δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη (στο ίδιο άρθρο έχει και τα σχετικά στοιχεία).

    Είναι πολύ μεγάλη κουβέντα… Ευχαρίστως να την ανοίξουμε αν υπάρχει διάθεση.

  5. Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά. Γύρισα :)

  6. Εγω και που τα διαβάζω τρελλαινομαι κι ας ειμαι οπαδός των Δαιμονισμένων του Ντοστογιεφσκι. Ματθαίε, Ιδού η γοητεία του πράγματος
    Καλη εβδομαδα
    ριτς

  7. Thanks Uroborus
    welcome chaca
    Γειά σου Ρίτσα

    ε, ναι. το mobile computing είναι το επόμενο μεγάλο θέμα. Πρόκειται να αλλάξει την επικοινωνία μας ριζικά. Τα έγραψα πριν δυο η τρείς εβδομάδες σε ένα «γρήγορο» κείμενο για την Καθημερινή. Θα επανλέθω

  8. Ήδη αλλάζει ριζικά την επικοινωνία μας.
    Εγώ να ομολογήσω πως τις περισσότερες φορές που διαβάζω το blog σου βρίσκομαι εκτός του σπιτιού (όπως τώρα) και είναι μέσω τηλεφώνου. Σε όποιο τηλέφωνο δεν έχει έναν αξιοπρεπή browser, ο mini Opera σκίζει. (Ο οποίος, να επισημάνουμε πως μετρά την τέταρτη εκδοσή του (4.1 beta) έναντι της έννατης+ του ανάλογου για υπολογιστές)
    Ενώ σήμερα μόλις ανακάλυψα το – άλλο VNC για κινητά – iDesktop στην διεύθυνση https://idesktop.dev.java.net/
    Βέβαια, ακόμα οι γρήγορες συνδέσεις, που μας επιτρέπουν περιεχόμενο που οι πιο προσιτές πλέον ADSL στο σπίτι μας έχουν καταστήσει «απαραίτητο», είναι απρόσιτες για εμάς τους πιο πολλούς, αλλά ευελπιστώ λόγω ανταγωνισμού, της ανάγκης (λόγω παραλλήλων χρήσεων των εν λόγω τεχνολογιών, αλλά και marketing) για ανάπτυξη των μέσων, αλλά ευελπιστώ και λόγω της γνωριμίας, όλο και περισσότερων ατόμων με τις ευκολίες και τα οφέλη του διαδικτύου.

    Το κείμενο του uroborus δεν το διάβασα, γιατί χρειαζόταν εγγραφή, αλλά για την ελληνική τηλεόραση είναι πολύ καλό παράδειγμα η ΕΡΤ.
    Πάλι μιλώντας για τα ίδια, μπορεί να περάσω περισσότερο χρόνο στο αρχείο της, απ’ ότι στη ζωντανή τηλεόραση, ενώ τα ψηφιακά κανάλια της ήταν μια καλή αρχή.

    Την ερώτηση παραπάνω την έκανα γιατί αναρωτιόμουν για το μέλλον του n96 που θα βγάλει στην αγορά το καλοκαίρι νομίζω η εν λόγω εταιρία, και για το αν θα αλλάξει τα τελικά specifications. (Παρουσιάζεται σαν ένα n95-8giga που πηγαίνει στα 16GB+ με εμφάνιση n81-8giga, με υποστήριξη DVB-H και μπαταρία που δε φτάνει ούτε για την εκκίνηση)
    Υποθέτω πως χωρίς συσκευές που να το υποστηρίζουν, τα κίνητρα για επενδύσεις στο DVB-H θα είναι λειψά. Υποθέτω βέβαια από την άλλη, πως αρκετή ακτινοβολία έφαγα ώσπου να σου γράψω όλα αυτά, χωρίς τις επιπλέον εξάρσεις για μεταφορά δεδομένων εικόνας…

    Καλά να είσαι,
    εσύ και οι δικοί σου.

  9. @Ιωάννης. Δεν χρειάζεται εγγραφή με τη στενή έννοια του όρου. Απλά δίνεις κάποια στοιχεία δεν απαιτεί συνδρομή. Ανεξάρτητα με την ψηφιακή της υπόσταση τα sites της Ert έχουν υλικό αλλά δεν είναι δομημένα με τρόπο που να τα καθιστά εύχρηστα

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: