realtime παρακολούθηση πλοίων στο Αιγαίο

Εφτασε στο λιμάνι της Θήρας στις 8 το πρωί ακριβώς. Ξεφόρτωσε και ξεκίνησε για την Ιο στις 9 και 13 πρώτα λεπτά. Στις 4 και μισή το μεσημέρι, οπότε και γράφονταν αυτές οι γραμμές, το επιβατηγό πλοίο που παρακολουθούσα κινούνταν με ταχύτητα 12 ναυτικά μίλια και αναμενόταν στην Ιο, στις 7.30 μ.μ. Τις πληροφορίες αυτές δεν τις συνέλεξα ούτε από το τοπικό λιμεναρχείο ούτε από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, αλλά από μια καινούργια σελίδα στο internet, στην οποία κατά πάσα πιθανότητα και αυτοί οι φορείς καταφεύγουν για να ενημερωθούν, το marinetraffic. com

Ξεκίνησε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σαν εσωτερικό ερευνητικό πρόγραμμα προσομοίωσης συστημάτων εκπαιδευτικού χαρακτήρα, αλλά κατέληξε στο -κατά πάσα- πιθανότητα μεγαλύτερο ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης της ναυσιπλοΐας σε πραγματικό χρόνο -στον κόσμο- μέχρις στιγμής. Ο λέκτορας Δημήτρης Λέκκας και οι φοιτητές του κατασκεύασαν πάνω στους δωρεάν χάρτες της μηχανής αναζήτησης Google ένα διαδραστικό σύστημα απεικόνισης της θέσης και κίνησης των πλοίων που μπορεί να φέρει επανάσταση στον κόσμο της ναυσιπλοΐας.

Ανανεώνεται κάθε λεπτό

«Το σύστημα ανανεώνει κάθε λεπτό τη θέση των πλοίων. Εχουμε κρατήσει στους server του πανεπιστημίου όλα τα στοιχεία που έχουμε καταγράψει τους τελευταίους τρεις μήνες και θα συνεχίσουμε όσο αντέχουν» εξηγεί ο ίδιος. «Μπορείτε ακόμα να δείτε το είδος του, αν είναι τάνκερ, ταχύπλοο ή επιβατηγό, τη σημαία του, το λιμάνι αναχώρησης και τον τόπο προορισμού, τη δηλωμένη ώρα άφιξης και την εκτιμώμενη, βάσει της ταχύτητάς του και των προηγούμενων δρομολογίων του και πολλά ακόμα» συμπληρώνει ο ίδιος..

Το marinetraffic λαμβάνει το σήμα που εκπέμπουν θεωρητικά όλα τα πλοία στη συχνότητα VHF μέσω ενός δικτύου κεραιών με εμβέλεια από 10 έως 60 ναυτικά μίλια. Εχει καταφέρει να καλύψει το μεγαλύτερο τμήμα των ελληνικών θαλασσών και αναμένεται να φτάσει στο 100% χάρη στον «ανοικτό» και «κοινωνικό» χαρακτήρα του, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο σε μια σειρά από εφαρμογές που σχετίζονται με την ασφάλεια, την προστασία του περιβάλλοντος, την εποπτεία των ελληνικών θαλασσών και την ακρίβεια των δρομολογίων.

«Το δικό μας δίκτυο αποτελείται από 10 κεραίες μόλις, όμως χάρη στο συνεργατικό αυτό μοντέλο στο οποίο συμμετέχουν οικειοθελώς δήμοι, νησιωτικές κοινότητες, πράκτορες και ραδιοερασιτέχνες έχουμε πετύχει κάλυψη που θα αγγίξει το 90 ή και 100% ώς τον Ιούνιο» εξηγεί ο Δ. Λέκκας.

Καθοριστική έχει σταθεί μέχρι στιγμής η υποστήριξη που έχουν προσφέρει στο σύστημα οι δήμοι της Σαντορίνης, της Μήλου και της Κω, ενώ το marinetraffic αντλεί δεδομένα και από το περιορισμένο δίκτυο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Αλλά και η ανταπόκριση του κόσμου ήταν παραπάνω από εντυπωσιακή. Η είδηση της λειτουργίας του marinetraffic διαδόθηκε μέσω των blogs και αυτή τη στιγμή υποδέχεται καθημερινά έως και 12.000 επισκέπτες.

«Εκτός από το υπουργείο που έχει ενδιαφερθεί γιατί του δίνει τη συνολική εικόνα του τι γίνεται στις θάλασσές μας, ενδιαφέρον έχουν δείξει ακόμα η ΕΡΤ που θέλει να το εντάξει στα προγράμματα της διαδραστικής τηλεόρασης που ετοιμάζει, ο ΟΤΕ που θα τοποθετήσει κεραίες στα βουνά -κάτι που θα δώσει πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στο σύστημα- και η περιβαλλοντική οργάνωση Αρχιπέλαγος, η οποία εφαρμόζει πάνω στον χάρτη ειδικά μοντέλα πρόβλεψης της θαλάσσιας ρύπανσης» λέει ο καθηγητής.

Το πρώτο πράγμα που εντυπωσίασε τόσο τους επιστήμονες, όσο και οποιονδήποτε μπαίνει για πρώτη φορά στο σύστημα, είναι ο όγκος του στόλου που κινείται κάθε μέρα στις ελληνικές θάλασσες, κυρίως στην κατεύθυνση από και προς τα στενά του Βοσπόρου.

«Οι πράκτορες ενημερώνονται καλύτερα για την ακριβή άφιξη και αναχώρηση των πλοίων, οι εταιρείες που ασχολούνται με τον ανεφοδιασμό τους μπορούν να προγραμματίσουν καλύτερα, ενώ ανοίγονται δυνατότητες που κι εμείς τώρα αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε» λέει ο Δ. Λέκκας.

Αντίστοιχα συστήματα διαθέτουν μέχρι σήμερα μονάχα λίγα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης και οι LLOYD’s του Λονδίνου με περιορισμένο όμως δίκτυο παρακολούθησης περιοχών -πρόκειται μάλιστα για μια υπηρεσία η οποία χρεώνεται ακριβά- σύμφωνα με τους πανεπιστημιακούς. Στα σχέδια του Πανεπιστημίου είναι τώρα το άνοιγμα της πλατφόρμας περαιτέρω ώστε να επιτρέψει σε φορείς της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου να συμπεριληφθούν.

Μικρό το κόστος του εξοπλισμού

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου καλεί όλους όσοι ασχολούνται ερασιτεχνικά με τη συχνότητα VHF ή έχουν ενδιαφέρον για την κίνηση των πλοίων, οποιουδήποτε χαρακτήρα (ακόμα και ως χόμπι σε κάποιες περιπτώσεις) να συνδράμουν τοποθετώντας κεραίες και στέλνοντας το σήμα που λαμβάνουν μέσω Ιnternet. Το κόστος του εξοπλισμού είναι μικρό (έως 500 ευρώ) και στην πραγματικότητα αφορά μονάχα την αγορά μιας απλής κεραίας VHF και ενός δέκτη AIS που λαμβάνει και αποκωδικοποιεί τα σήματα των πλοίων. Ο δέκτης συνδέεται με έναν υπολογιστή ο οποίος πρέπει με τη σειρά του να είναι μονίμως συνδεδεμένος στο Διαδίκτυο. Ολες οι σχετικές πληροφορίες καθώς και οι φορείς που συμμετέχουν στην προσπάθεια βρίσκονται στη διεύθυνση www. marinetraffic. com

Advertisements
  1. Δες και το συγκεκριμένο site!!

    Είναι πολύ πιο γρήγορο του DriveMe και έχει φτιαχτεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών (τμήμα Τηλεπικοινωνιών).

    Ο χάρτης γίνεται download και navigate ταχύτερα και επίσης έχει και δυνατότητα να βρει στην γύρω περιοχή αν υπάρχει:

    ΑΤΜ
    Τράπεζα
    Εκκλησία
    Κ.τ.λ.
    Επίσης έχει εικόνα από δορυφόρο και υβριδικό (και εικόνα και
    ονόματα οδών)

    http://octans.mobics.gr/

  2. thanks ωραίο!

    • xristos
    • 12 Φεβρουαρίου 2009

    polly kalo

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: