Οι bloggers αποκαλύπτονται

1Ενα περίπου μήνα μετά την πολύκροτη υπόθεση του press-gr, αλλά και ένα περίπου χρόνο μετά την έκρηξη της ελληνικής μπλογκόσφαιρας και την «εισβολή» της στα δημόσια πράγματα της χώρας, έρχεται από το Πάντειο Πανεπιστήμιο η πρώτη ολοκληρωμένη έρευνα: ποιοι είναι οι bloggers που τα τηλεοπτικά κανάλια λάτρεψαν το περσινό καλοκαίρι, όταν κατέβηκαν στους δρόμους υπέρ της αναδάσωσης της Πάρνηθας, αλλά δαιμονοποίησαν πριν από λίγες εβδομάδες, όταν αποκαλύφθηκε η ταυτότητα των διαχειριστών του press-gr; Τι ρόλο παίζουν στον δημόσιο διάλογο και την ενημέρωση; Ασκούν δημοσιογραφία και αν ναι τι είδους; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που προσπάθησε να φωτίσει ο μεταπτυχιακός φοιτητής του προγράμματος των δυνητικών κοινοτήτων της σχολής Ψυχολογίας, Ζαφείρης Καραμπάσης. Το φαινόμενο των blogs δεν μετράει περισσότερα από 10 χρόνια ζωής, όμως δείχνει ότι επηρεάζει δυναμικά το τοπίο της ενημέρωσης και δίνει τη δυνατότητα εμφάνισης στον δημόσιο χώρο νέων απόψεων και προσώπων, που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να εκφρασθούν.

Αν οι Ελληνες χρήστες του Ιnternet αποτελούν λιγότερο από το 30% του γενικού πληθυσμού, η ενασχόληση με το blogging αφορά σε ένα ακόμα μικρότερο κομμάτι αυτών, και συγκεκριμένα τους πιο έμπειρους, μορφωμένους και εξοικειωμένους με αυτό χρήστες του. Ομως δείχνει μια τάση που διεθνώς αναπτύσσεται ραγδαία και αλλάζει όχι μόνο τη φύση του Ιnternet, αλλά αυτήν του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας γενικότερα. Κάθε δευτερόλεπτο δημοσιεύονται στα blogs όλου του πλανήτη 17 νέα κείμενα, ενώ κάθε μέρα που περνάει δημιουργούνται 120.000 νέα blogs.

Στην Ελλάδα, από τη μαζική διαμαρτυρία για την υπόθεση της Αμαλίας Καλυβινού, τη διοργάνωση διαμαρτυρίας για την καμένη Πάρνηθα, τις αποκαλύψεις των βασανισμών σε αστυνομικά τμήματα έως την υπόθεση του press-gr, η Ελληνική Μπλογκόσφαιρα μεγαλώνει, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Μέσα σε ένα μόλις χρόνο, τόσο ο αριθμός των blogs όσο και το κοινό τους έχουν υπερδιπλασιασθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Θ. Ρουσόπουλος -40.000 blogs με κοινό 500.000 Ελληνες χρήστες.

Ανήκει στην πρώτη γενιά του Διαδικτύου

O τυπικός ελληνόφωνος blogger είναι άνδρας, εργαζόμενος, 30 ετών που μένει στην Αθήνα και έχει πανεπιστημιακή μόρφωση. Παρακολουθεί τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης (τηλεόραση, έντυπα, ραδιόφωνο) για λιγότερο από 1 ώρα, αλλά χρησιμοποιεί το Ιnternet για περισσότερο από 4 ώρες ημερησίως. Συνδέεται στο Ιnternet από το σπίτι του μέσω γρήγορης DSL γραμμής. Διατηρεί ένα ή περισότερα blogs, τουλάχιστον τον τελευταίο χρόνο και έχει και στο παρελθόν δημοσιεύσει τη δημιουργική του δουλειά με άλλους τρόπους – έχει συμμετάσχει σε δημόσιες συζητήσεις στο Ιnternet (φόρουμ ανταλαγής απόψεων) κ.ά. Στα blogs βρίσκει έναν ολοκληρωμένο τρόπο δημόσιας έκθεσης. Ασχολείται με το Ιnternet εδώ και οχτώ χρόνια, άρα ανήκει στην πρώτη γενιά του Διαδικτύου και αισθάνεται εξοικειωμένος με αυτό.

Ετσι σκιαγραφεί τον ελληνόφωνο blogger η πρώτη μελέτη που παρουσιάστηκε χθες στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος «Δυνητικές κοινότητες: ψυχο-κοινωνιολογικές προσεγγίσεις και τεχνικές εφαρμογές» του τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, από τον ερευνητή Ζαφείρη Καραμπάση. «Η έρευνα βεβαίως έχει εγγενείς αδυναμίες, όπως και όλες οι σχετικές έρευνες διεθνώς αφού διεξήχθη με ερωτηματολόγιο τον Μάρτιο του 2007, πριν από τη μεγάλη έκρηξη της μπλογκόσφαιρας, ενώ δεν υπάρχει και τρόπος να γνωρίζουμε ακριβώς πόσα και ποια είναι τα ελληνόφωνα blogs», λέει ο ερευνητής. «Εν τούτοις παίρνουμε μια καλή πρώτη εικόνα και μπορούμε να δούμε τάσεις με ασφάλεια λόγω της μεγάλης συμμετοχής των ίδιων των bloggers σε αυτήν». Σύμφωνα με τον mpouligator, ένα σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης των blogs που δραστηριοποιούνταν στο Ιnternet το 2006 και 2007, τα εγγεγραμένα ελληνόφωνα blogs στις αρχές του 2007 υπολογίζονταν σε 9.000 περίπου, από τα οποία ενεργά κατά προσέγγιση ήταν τα 4.639. Στην έρευνα συμμετείχαν 1.367 bloggers, ποσοστό που αναλογεί στο 30% του συνόλου εκείνης της εποχής.

Αντίθετα με τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν τον τελευταίο μήνα, τα περισσότερα blogs είναι πολυθεματικά, κάτι που καθιστά τη διάκριση που επιχειρήθηκε από το υπουργείο Δικαιοσύνης για διαχωρισμό τους σε ενημερωτικά και άλλα, χωρίς πραγματική βάση. Τα θέματα που δημοσιεύουν σχετίζονται πρωτίστως με την κουλτούρα και τον πολιτισμό, δευτερευόντως με την προσωπική και μετά με τη δημόσια ζωή. Η καθημερινή ζωή, τα χόμπι, η ψυχαγωγία και η τέχνη καταλαμβάνουν τις τέσσερις πρώτες θέσεις στις προτιμήσεις των ερωτώμενων, ενώ οι ειδήσεις, η επιστήμη/τεχνολογία και η πολιτική την έκτη, έβδομη και όγδοη θέση αντίστοιχα. Τα ελληνόφωνα blogs ανανεώνονται μία με δύο φορές την εβδομάδα ή και σπανιότερα. Για τον σκοπό αυτό οι bloggers ξοδεύουν λιγότερες από 5 ώρες την εβδομάδα. Γράφουν κυρίως επειδή τους αρέσει το γράψιμο και επιθυμούν να επηρεάσουν άλλους ανθρώπους που μπορεί να ενδιαφέρονται για τα ίδια θέματα με αυτά που τους απασχολούν. Κάθε blog δέχεται λιγότερες από 100 επισκέψεις την ημέρα από ανθρώπους, ενώ στη συζήτηση που διεξάγεται εκεί, η πλειονότητα των ιστολόγων δεν ελέγχουν τα σχόλια που δημοσιεύουν οι αναγνώστες τους.

Επαγελματική δραστηριότητα

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η επαγελματική δραστηριότητα των bloggers. Ενας στους τέσσερις ασχολείται επαγγελματικά με τις τεχνολογίες τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής, ενώ το 16% σχετίζεται με επαγγέλματα επικοινωνίας (δημοσιογραφία, διαφήμιση κ.λπ.). Το 58% των ερωτώμενων είναι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης ενώ το 23% είναι μαθητές, σπουδαστές ή φοιτητές. Οι υπόλοιποι εργαζόμενοι, που όμως δεν ομαδοποιούνται σε μεγάλες κατηγορίες συγκεντρώνουν ένα 47%. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι οι άνεργοι bloggers συνιστούν μια αμελητέα αριθμητικά ομάδα. Ακόμη, «δημιουργείται ένας νέος δημόσιος χώρος, όπου εισέρχονται άτομα, σύμφωνα με τα στοιχεία, η φωνή των οποίων δεν θα μπορούσε να ακουστεί πριν από την έλευση του Ιnternet, είτε λόγω του κόστους που θα σήμαινε αυτό είτε λόγω έλλειψης τεχνικών γνώσεων», λέει ο Ζαφείρης Καραμπάσης. «Ενα ακόμα σημαντικό στοιχείο είναι η απομάκρυνση από τα παραδοσιακά ΜΜΕ και η αλλαγή της σχέσης παραγωγών και καταναλωτών ενημέρωσης. Από αναγνώστες-θεατές-ακροατές, οι καταναλωτές της ενημέρωσης στα blogs γίνονται χρήστες», λέει ο ίδιος.

Μικρές κοινότητες και «παρέες» που συζητούν δημόσια

Πάνω από 250 επισκέψεις την ημέρα δέχεται μόλις το 8% των ελληνόφωνων blogs, γεγονός που ενισχύει την ιδέα ότι μιλάμε για μικρές κοινότητες ανθρώπων και σε κάποιες περιπτώσεις για «παρέες» που συζητούν δημόσια. Το 55% δηλώνει ότι δέχεται λιγότερες των 100 επισκέψεις και το 21% ότι το blog του το διαβάζουν περισσότερο οι γνωστοί του. Δημοφιλέστερα blogs φαίνεται να είναι αυτά που αναφέρονται κυρίως σε ζητήματα που αφορούν τη δημόσια ζωή (πολιτική, κουλτούρα/πολιτισμός) και λιγότερο την προσωπική σφαίρα. Οι ελληνόφωνες bloggers διατηρούν blog κυρίως για να δημοσιεύουν θέματα που μπορεί να ενδιαφέρουν άλλους ανθρώπους (80%), κάτι που διαχωρίζουν από τη δημοσίευση θεμάτων γύρω από τη δημόσια ζωή γενικώς, τομέας στον οποίο επιδίδεται πάλι ένα σημαντικό ποσοστό bloggers (46%). Στα ίδια επίπεδα (44%) κυμαίνεται και η απάντηση «το κάνω για μένα» ενώ σε ποσοστό 39% δηλώνουν πως απευθύνονται μόνο στους φίλους τους. Μόλις ένα 11% των bloggers δηλώνουν ότι δεν τους ενδιαφέρει ο βαθμός διείσδυσης των blog τους. «Φαίνεται πως δημιουργείται η τάση συγκρότησης μιας ομάδας διασυνδεδεμένης, με δύναμη επιρροής, αλλά μικρής αναλογικά. Η ομάδα αυτή αποτελείται από δημοφιλείς bloggers, τους λεγόμενους A-list bloggers που συνήθως απασχολούν τους επιστήμονες και τους δημοσιογράφους» λέει ο ερευνητής.

Αλλαξαν το τοπίο


Του Νικου Γ. Ξυδακη

2Τα ελληνόφωνα μπλογκ την τελευταία διετία άνθησαν καταρχάς μες στην άγνοια και τον τεχνοαναλφαβητισμό, ακολούθως αντιμετώπισαν την υπερεπένδυση προσδοκιών και την εξύμνηση, και στην πιο πρόσφατη φάση βούλιαξαν στην καχυποψία και τη σύγχυση. Οι παρεξηγήσεις πηγάζουν εν πολλοίς από ελλείψεις και υστερήσεις: στις τηλεπικοινωνιακές υποδομές και στη διαδικτυακή κουλτούρα, ας πούμε· το μπλόγκινγκ γεννήθηκε παρ’ ημίν μαζί με τις πρώτες ευρυζωνικές συνδέσεις και καλλιεργήθηκε από ανθρώπους εξοικειωμένους λίγο-πολύ σε άλλες διαδικτυακές πλατφόρμες επικοινωνίας (φόρουμ, Usenet groups κ.λπ.), ή, τέλος πάντων, ασκημένους ήδη στην διά λόγου επικοινωνία. Οι παρεξηγήσεις, όσες υπάρχουν ακόμη, οφείλονται όμως και σε ένα έλλειμμα κουλτούρας του δημόσιου χώρου, του λόγου και των πρακτικών που εκφέρονται στο δημόσιο πεδίο. Το μπλόγκινγκ απαιτεί, ακόμη και από τον ψευδώνυμο, έκθεση και ευθύνη, τήρηση άτυπων, πλην ισχυρών, πρωτοκόλλων επικοινωνίας. Δεν είναι απλώς ένα διευρυμένο πεδίο ιδιωτικότητας — γι’ αυτή την ιδιωτικότητα άλλωστε λειτουργούν άλλα δίκτυα, τύπου Facebook. Παρ’ όλες τις παρεξηγήσεις και τις καθυστερήσεις όμως, χάρη και στα μπλογκ, το επικοινωνιακό πολιτικό τοπίο δεν είναι πια ίδιο.

Ζωντανός διάλογος

Του Πασχου Μανδραβελη

3Οπως είναι φυσικό η ελληνική «μπλογκόσφαιρα» αντικατοπτρίζει εν πολλοίς την ελληνική κοινωνία με τις ιδεολογικές αντιλήψεις, εμμονές και φοβίες της. Ομως, εκεί ανάμεσα στα πολλά αναμασήματα του πολιτικά, κοινωνικά και εθνικά ορθού υπάρχουν πολύτιμες ψηφίδες σκέψης. Προβάλλονται πολλά θέματα τα οποία ξεφεύγουν από το ραντάρ των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και καταγράφονται εναλλακτικές προσεγγίσεις σε γνωστά θέματα που εμπλουτίζουν τον στοχασμό. Αυτό προφανώς έχει να κάνει με το επίπεδο των χρηστών: είναι κυρίως πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και άνω.

Η αλήθεια επίσης είναι ότι κυκλοφορεί πολλή χολή στην ελληνική «μπλογκόσφαιρα». Επίσης αλήθεια είναι -όσο και αν φανεί περίεργο- ότι υπάρχουν σχετικά λίγοι συκοφαντικοί ισχυρισμοί. Βεβαίως, η αντιπαράθεση πολλές φορές οξύνεται και χρησιμοποιούνται ανοίκειοι και προσωπικοί χαρακτηρισμοί, αλλά όπως θα έλεγε και το ανώτατο δικαστήριο των ΗΠΑ «ο ζωντανός πολιτικός διάλογος» πάντα εμπεριέχει εμπρηστικά σχόλια. Ο απαλλαγμένος από τους ασφυκτικούς νόμους περί Τύπου κυβερνοχώρος φιλοξενεί σήμερα τον πιο ζωντανό διάλογο στη χώρα. Με τις υπερβολές του και τις κακίες του. Αλλά επίσης και με τα διαμάντια του. Και όποιος έχει κρίση ξεχωρίζει εύκολα την ήρα από το στάρι.

*Δείτε τους βασικούς πίνακες της έρευνας στο boxnet, αριστερά
*Ολη η έρευνα στο blog: ereuna.wordpress.com

Advertisements
    • faethoussa
    • 20 Μαρτίου 2008

    Ούτε διαφωνώ ούτε συμφωνώ. Δεν γνωρίζω, άρα δέχομαι τις απόψεις ως αληθείς. Γιατί ο λόγος φανερώνει πρόσωπα, παρρησία, άρα ευθύνη και φερεγγυότητα.

    Δίνω το έναυσμα. «Πολλή χολή στην μπλογκόσφαιρα».
    Πικρία. Που εκφράζεται και βρίσκει το κανάλι εκτόνωσης σε ένα χώρο – ακόμα- ελευθερίας.

    Πίσω από τον θυμό είναι ο φόβος.Και η πίκρα είναι ο πνέων τα λοίσθια θυμός για την ατιμωτική, ανώνυμη, απρόσωπη – αλλά γνωστών και της πηγής καιτων ηθικών αυτουργών- αδικία.
    Συμβαίνει κατ’ εξακολούθησιν και δηλητηριάζει (ανήκεστα;) την αισιοδοξία και τον έρωτα για την δημιουργία και την ζωή.

    Πού είναι οι ταγοί με τα μεταπτυχιακά, τα διδακτορικά, τις θέσεις, τα λεξικά, την δημοτικότητα, τις τηλεοπτικές δημοφιλοφιλικές και τις επί παντός- πλην αλλ΄όμως προσυνεννοημένου και επιλεγμένου – επιστητού εμφανίσεις;

    Χρωστάνε μιαν απάντηση στον κόσμο που με τα δικά του λεφτά, τον δικό του ιδρώτα, τις δικές του στερήσεις πληρώνονται όλοι αυτοί που τους δίδαξαν και τους δόξασαν: γιατί τα έμαθαν τα γράμματα;

    Πίκρα! Πολύ πίκρα!

    • top
    • 18 Ιανουαρίου 2010

    Ρε ΕΥΔΑΠ, λίγο φιλότιμο! Σας ειδοποιήσαμε από τις 10,10 π.μ. σήμερα 18 Ιανουαρίου 2010 (Απάντησε η θέση 71) ότι υπάρχει διαρροή νερού της ΕΥΔΑΠ στο δρόμο (Γωνία 28ης Οκτωβρίου και Τερψιθέας στο Π. Φάληρο).

    Κανένας δεν ήρθε ακόμα (14,20 μμ), και η διαρροή συνεχίζεται.

    Ρε! Ρίξτε καμιά καμπάνα, διώξτε κανέναν, ποιος θα πληρώσει με τους λογαριασμούς αυτό το νερό που χύνεται άδικα:

    Ρε ΕΥΔΑΠ!!!!

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: