Διαδικτυακή η νέα γενιά τηλεθεατών

Ολες οι αναλύσεις συγκλίνουν στο ίδιο συμπέρασμα. Η ανάπτυξη του Ιντερνετ περνάει από το βίντεο και την τηλεόραση. Οχι βεβαίως όπως την ξέρουμε σήμερα. Το Ιντερνετ αναμένεται να «καταπιεί» την τηλεόραση και να την αλλάξει ενσωματώνοντάς την. Μια σειρά από πρωτοβουλίες τον τελευταίο καιρό με προεξάρχουσα αυτήν της μεγαλύτερης βιντεοκοινότητας του πλανήτη, του YouΤube, που εισάγει νέα τηλεοπτικά στοιχεία στην πλατφόρμα της -όπως ζωντανές μεταδόσεις- δείχνουν ότι η εξέλιξη που όλοι περιμένουν ήδη συμβαίνει. Στην εποχή μας δεν είναι το Ιντερνετ που αλλάζει, αλλά σύσσωμο το τοπίο της ενημέρωσης όπως το γνωρίσαμε έως σήμερα.

Την περασμένη εβδομάδα στις Ηνωμένες Πολιτείες χτύπησε συναγερμός στα γραφεία δημοσιογράφων, στελεχών μάρκετινγκ και άλλων, όταν δημοσιεύθηκε η είδηση πως τα κονδύλια που δαπανώνται στην online διαφήμιση ξεπέρασαν ακόμα και αυτά που δαπανώνται για διαφημίσεις στα παραδοσιακά Μέσα Ενημέρωσης, δηλαδή τις εφημερίδες, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Οι διαφημιστικές δαπάνες αποτελούν το κύριο έσοδο του συστήματος της ενημέρωσης, όπως το γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Στο Ιντερνετ δεν κατοχυρώνεται κανένας σταθερός τρόπος λειτουργίας και τίποτα δεν εγγυάται την κερδοφορία των επιχειρήσεων του παραδοσιακού τύπου. Ακόμα περισσότερο, κανείς δεν εγγυάται την εγκυρότητα του περιεχομένου που μεταδίδεται ή αναπαράγεται (π.χ. ειδήσεις) ενώ λείπουν όλο και περισσότερο τα πλαίσια αναφοράς σε μια χώρα ή ένα έθνος. Τα νέα όρια του παγκόσμιου χωριού της επικοινωνίας είναι μάλλον τα όρια κάθε γλώσσας.

Βιντεοκρατία

Σε μια παρουσίαση που ονόμασε Videocracy (Βιντεοκρατία, εκ του βίντεο και δημοκρατία) η δημοφιλής πλατφόρμα YouTube, στην οποία μπορεί ο καθένας να «ανεβάσει» τα βίντεό του, παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει να αλλάξει την τηλεόραση στο Διαδίκτυο. Μέχρι σήμερα μπορούσε ο καθένας να «ανεβάσει» ή να παρακολουθήσει τα βίντεο που έβαζαν εκεί άλλοι. Μπορούσε ακόμα να σχολιάσει αυτά τα βίντεο και να συζητήσει με άλλους χρήστες του Ιντερνετ, να προτείνει τα αγαπημένα του κ.ά. Τώρα, σύμφωνα με το κορυφαίο τεχνολογικό blog, Techcrunch, προστίθενται μερικά ακόμα πιο κοινωνικά χαρακτηριστικά. Μια νέα λειτουργία διανομής (active sharing) θα επιτρέπει στους χρήστες να παρακολουθούν τι βλέπουν οι άλλοι και αν το επιθυμούν να βλέπουν και να σχολιάζουν όλοι μαζί τα βίντεο που παρακολουθούν. Ακόμα προσθέτει εργαλεία με τα οποία θα μπορούν οι χρήστες συλλογικά ή ο καθένας μόνος του να μοντάρουν τα βίντεο που παρακολουθούν εφόσον βεβαίως δίνεται αυτό το δικαίωμα από τους κατόχους του βίντεο.

Η πλατφόρμα θα καταγράφει ακόμα τις προτιμήσεις των χρηστών της ώστε να τους προτείνει άλλα βίντεο για τη συνέχεια, κάτι που πιθανότατα… μισανοίγει την πόρτα και στη διαφήμιση, ενώ θα παρέχει πλέον και αναλυτικότερα στατιστικά στοιχεία στους διαφημιστές προκειμένου να σχεδιάζουν καλύτερα την πολιτική τους. Τέλος, από εδώ και στο εξής η πλατφόρμα θα μοιράζει τα βίντεό της και σε κινητά τηλέφωνα ή μεγάλες τηλεοράσεις, κάτι που η ποιότητα των βίντεο και η ταχύτητα των δικτύων δεν επέτρεπε να γίνεται ικανοποιητικά μέχρι σήμερα.

Σύγκλιση

Η συμβατική τηλεόραση, από την άλλη πλευρά, κινείται στην κατεύθυνση της παραγωγής βίντεο υψηλής ευκρίνειας, το οποίο σκοπεύει να διαθέτει με τον παραδοσιακό τρόπο, μέσω καναλιών όπως τα γνωρίζουμε σήμερα δηλαδή. Απόπειρες να «εφευρεθούν» κανονικές τηλεοράσεις με ροή προγράμματος ανάλογη με αυτήν που γνωρίζουμε και καλής ποιότητας σήμα διεξάγονται πυρετωδώς με κυρίαρχη την πλατφόρμα του Joost, που παρέχει «κανονικά» κανάλια με πρόγραμμα μέσω Ιντερνετ. Ομως, φαίνεται πως θα χρειαστεί λίγος χρόνος ακόμα έως ότου το Ιντερνετ μπορέσει να φιλοξενήσει την ποιότητα του βίντεο που μεταδίδει η κλασική τηλεόραση και να ολοκληρωθεί η σύγκλιση των δύο μέσων (υπολογιστής, τηλεόραση) σε ένα. Εως τότε, όπως σχολιάζουν Αμερικανοί bloggers στο Techcrunch, η τηλεόραση του σαλονιού θα παραμείνει ως έχει για τους παθητικούς «καναπεδάκηδες» ενώ η τηλεόραση του Ιντερνετ θα φτιάχνει τους νέους ενεργούς τηλεθεατές. Γι’ αυτόν το λόγο άλλωστε ονόμασε και η YouTube τη «Βιντεοκρατία».

Advertisements
  1. Εως τότε, όπως σχολιάζουν Αμερικανοί bloggers στο Techcrunch, η τηλεόραση του σαλονιού θα παραμείνει ως έχει για τους παθητικούς «καναπεδάκηδες» ενώ η τηλεόραση του Ιντερνετ θα φτιάχνει τους νέους ενεργούς τηλεθεατές.

    πολύ σωστή η πρόταση/άποψη αυτή!

  2. ΄΄ενώ η τηλεόραση του Ιντερνετ θα φτιάχνει τους νέους ενεργούς τηλεθεατές. ΄΄

    Ενεργοί τηλεθεατές..μεγάλη κουβέντα. Από τι ακριβώς καθορίζεται αυτή η ενεργητικότητα; Από τον αριθμό των κλικ; Ή από τον αριθμό και το είδος των ΄΄σημείων΄΄ που προσφέρονται για να κλικάρει κάποιος; Και ποιός τα καθορίζει; Το Google AdSense;
    Είναι ο prosumer (producer/consumer ) λιγότερο παθητικός από τον ΄΄καναπεδάκια΄΄ τηλεθεατή, ή μήπως πρόκειται για την εξέλιξη και την θέσπιση (με την σιωπηλή συγκατάθεση του) της δωρεάν ΄΄εργασίας πάθους΄΄ (affective labor) που διαμορφώνεται στα νέα online εργοστάσια παραγωγής σχέσεων και συνοχής του κοινωνικού ιστού; Εκεί που τα όρια μεταξύ του ΄΄παίζειν΄΄ και του ΄΄εργάζεσθαι΄΄ γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα. Σίγουρα το web 2.0 (σε λίγο το 3.0 κτλ)είναι ένα πεδίο σοβαρών διεκδικήσεων αλλά ακριβώς γι αυτό τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο, απλά επειδή στον χρήστη προσφέρονται μερικά νέα εργαλεία.Σε σχέση με τα παραδοσιακά μίντια οι εναλλακτικές πλατφόρμες ενημέρωσης του διαδικτύου, λειτούργησαν τα προηγούμενα χρόνια σαν αντίλογος. Όταν αυτές μετασχηματίζονται στις mega μετα-TV της δεκαετίας που έρχεται ποιοι θα είναι οι αντίλογοι;
    Και ποιοι οι μικρόκοσμοι αντίδρασης που θα βοηθήσουν στη κατανόηση των νέων συσχετίσεων;

  3. Ενας εσωτερικος μηχανισμός αντιπαραγωγής ίσως

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: