Οχι στη λογοκρισία του διαδικτύου

1Το φέρνανε απο εδώ, το φέρνανε απο εκεί, τελικά κατά τη συνήθη πρακτική τους μας το έσκασαν. Το υπουργείο δικαιοσύνης επεξεργάζεται νομοσχέδιο το οποίο θα ρυθμίζει τα των «ενημερωτικών blog» ώστε να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικότερα φαινόμενα συκοφάντησης και εκβιασμού. Ποιός ιθύνων νούς, πόσο άσχετος και αναχρονιστής, πόσο αυταρχικός και αντιδημοκράτης μπορεί να είναι όποιος σκέφτηκε κάτι τέτοιο; Πραγματικά απορώ με το γεγονός οτι ενω διεθνώς αναγνωρίζεται οτι στις μέρες μας συντελείται κοσμογονία στον χώρο των Μέσων Ενημέρωσης, ενω τα μεγαλύτερα μυαλά του καιρού μας το χαρακτηρίζουν επανάσταση ανάλογη ίσως και του τροχού, οι κρατούντες στη χώρα μας επιμένουν να σκέφτονται με όρους της δεκαετίας του ’60 και του ’70. Πως να ελέγξουν, να χειραγωγήσουν, να καταστείλουν. Να επιβάλουν την τάξη. Να κάνουν οτιδήποτε δηλαδή θα μας κρατήσει στην εσωστρέφεια, την ανωριμότητα, την συντήρηση. Για ποιό λόγο ακριβώς; Δώστε την απάντηση μόνοι σας.

Οπως εδώ και καιρό υποψιαζόμουν, η υπόθεση του press-gr δεν έσκασε τυχαία τώρα. Ασχέτως του αν ευσταθούν οι κατηγορίες η οχι χρησιμοποιείται προκειμένου να βρεθούν τα ερείσματα για την δημιουργία ασφυκτικού νομικού καθεστώτος που δίκαια θα μας τοποθετήσει στον κατάλογο των χωρών που παραβιάζουν τα δικαιώματα στο διαδίκτυο. Αν αυτές οι πληροφορίες για νόμο που ετοιμάζει το υπουργείο δικαιοσύνης αποδειχτούν πραγματικές, τότε πιθανότατα θα βρεθούμε σύντομα σε μια κατάσταση η οποία θα καθορίζεται απο ένα νόμο ο οποίος θα είναι:

1) Αντισυνταγματικός. Το Σύνταγμα της χώρας μας προστατεύει την αυτοδιάθεση των πληροφοριών του καθενός
2) Αυταρχικός. Επιχειρούν να δημιουργήσουν περιβάλλον νομικής ευθύνης και αυτολογοκρισίας, δηλαδή ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑΣ
3) Τεχνικά ανέφικτος. Ποιός πιστεύει οτι ακόμα κι αν καταφέρει να φιμώσει τα blogs δεν θα βρεθούν τρόποι να εκφράζονται οι πολίτες ελεύθερα; Η πείρα μέχρι σήμερα έχει δείξει οτι η καταστολή είναι ανεφάρμοστη, εκτός αν γίνουμε ΚΙΝΑ και ΒΙΡΜΑΝΙΑ.
4) Νομικά ανεφάρμοστος. Για την σύνδεση μου στο internet πληρώνω απο την τσέπη μου, δεν μου την παρέχει το κράτος, επιπλέον φιλοξενώ τις απόψεις μου σε σέρβερς του εξωτερικού (στις ΗΠΑ επι το πλείστον). Πως ακριβώς σκοπεύετε να με ελέγξετε κύριοι του Υπουργείου Δικαιοσύνης στην αλλοδαπή; Και πως θα κάνετε κουμάντο στη «μπλακονόπορτα του σπιτιού μου» που είναι το blog μου.
5) Δεοντολογικά και ηθικά έωλος. Ο νόμος περί τύπου θα στραγγαλίσει τα blogs. Απο που κι ως που έχω την ίδια ευθύνη εγώ που απευθύνομαι σε πενήντα και εκατό ανθρώπους με ένα πρωτοκλασσάτο δημοσιογράφο που απευθύνεται σε εκατοντάδες χιλιάδες και διαμορφώνει συνειδήσεις; Οταν καταστέλλετε ένα τηλεοπτικό αστέρα (που σας έχει και χεσμένους κιόλας τις περισσότερες φορές), παρεμβαίνετε σε ένα συντεταγμένο μηχανισμό προπαγάνδας, εεε… συγνώμη, ενημέρωσης εννοούσα και ελέγχετε τη λειτουργία του. Οταν καταστέλετε εμένα ασκείτε την υπέρμετρη δύναμη σας σε ένα πολίτη που βγήκε στο μπαλκόνι του σπιτιού του και φώναξε οτι ο «πρόεδρος είναι ηλίθιος». Είναι το ίδιο πράγμα; Εχω το δικαίωμα να εκφράζομαι ελεύθερα σε αυτή τη χώρα ή οχι; Εχω το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού με όποια ταυτότητα επιθυμώ στις υπηρεσίες που αγοράζω ή μου παρέχονται χωρίς περιορισμούς ή οχι; Ποιό νόημα μπορεί να έχει ο διαχωρισμός σε ενημερωτικά blog και άλλα, όταν η ιστορική εξέλίξη των Μέσων Ενημέρωσης έχει δημιουργήσει όλα τα πιθανά και απίθανα υβρίδια ανάμεσα τους;

Το 95% (τουλάχιστον) των πολιτών που συνδέονται στο internet, το κάνουν απο την ίδια IP διεύθυνση και αφού έχουν παραχωρήσει στοιχεία σε ISP’s και υπηρεσίες mail και πάει λέγοντας, τα οποία αν συντρέχει λόγος μπορούν οι διώκτες του νόμου να ξεδιπλώσουν ώστε να φτάσουν στον παραβάτη. Δεν είναι αρκετό αυτό; Γιατί πρέπει να γίνει πιο σφικτό το θεσμικό πλαίσιο;

Ποιός ορίζει οτι τα blogs είναι ντε και καλά εφημερίδες και περιοδικά; Εγώ δηλαδή που θέλω να γράψω σήμερα μια καταγγελία ειδησεογραφικού χαρακτήρα, αύριο σχόλιο στην επικαιρότητα (ο πρόεδρος είναι ηλίθιος που λέγαμε), μεθαύριο να πειγράψω τις φετιχιστικές μου σεξουαλικές εμπειρίες και παραμεθαύριο πως πέρασα στην συνεστίαση της Αλβανικής κοινότητας, τι είμαι και τι blog έχω; Είμαι σίγουρος οτι δεν γνωρίζουν οι κύριοι του υπουργείου δικαιοσύνης και της διεύθυνσης δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος, όμως είμαι επίσης σίγουρος οτι τους ενοχλώ.

Γιατί νομιμοποιούμε όλους αυτούς τους δημοσιογράφους που μιλάνε χωρίς παραπομπές και αναφέρονται σε κάποιον, κάπου, κάποτε που του σφύριξε κάτι στο αυτί και αρνούμαστε να το κάνουμε στο διαδίκτυο. Αυτοί οι δημοσιογράφοι γιατί είναι λιγότερο εκβιαστές, λιβελογράφοι, λασπολόγοι ή συκοφάντες; Για να τους βλέπουμε και να τους ξαναβλέπουμε στην τηλεόραση σίγουρα δεν διώκονται για αυτές τους τις δραστηριότητες και αν διώκονται δεν παθαίνουν και τίποτα. Γιατί αυτοί είναι πιο ίσοι απο εμάς λοιπόν, δεν καταλαβαίνω.

Οπως παρατηρήσατε, δυσκολεύομαι να συγκρατήσω το θυμό μου. Θα γραφτούν πολλά τις επόμενες ώρες και μέρες για αυτή την ανεκδιήγητη ιστορία. Αν ειναι εκβιαστές οι κάτοχοι του press-gr να διωχθούν και καταδικαστούν πάραυτα. Δεν πρέπει να γίνει αυτό όμως αφορμή για να χάσουμε όλοι τις ελευθερίες που απολαμβάνουμε.

Επιπλέον οι εισαγγελικές και αστυνομικές αρχές οφείλουν να απαντήσουν σε μερικές ερωτήσεις:
1) Στοιχειοθετείται η υπόθεση του εκβιασμού και αν ναι πως;
2) Ακουσα οτι η Google παραχώρησε 7 ip διευθύνσεις. Αυτή ήταν η μόνο μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ή και άλλες και αν ναι ποιές
3) Κάθε φορά που κάποιος θα θέλει να αποκαλύψει την ταυτότητα κάποιου άλλου, θα τον κατηγορεί για εκβιασμό απο εδώ και στο εξής για να αποκαλύψει την ταυτότητα του; Μα αυτό απο μόνο του κρύβει κινδύνους

Οι προτάσεις μου για το πως πρέπει να δράσουμε εφόσον επιβεβαιωθουν αυτές οι πληροφορίες είναι οι εξής:

1) Να κινηθούμε για την δημιουργία του Ελληνικού τμήματος του EFF, όπως έχει προτείνει ο Αστέρης Μασούρας. Το ελληνικό internet δεν είναι πια παιδική χαρά για να την εκπροσωπεί κάποια ΕΕΧΙ, χρειάζεται ένα σοβαρό θεσμό.

2)Ο ιnlovewithlife και ο Elikas έχουν προτείνει διαδήλωση με μάσκες την αποκριά. Δεν χρειάζεται να είναι αποκριά, δεν είναι αστείο, χρειάζεται όμως να έχει τις μάσκες. Να κληθούν τα κόμματα απο μια ανοιχτή επιτροπή πρωτοβουλίας, οι μκο, οι ενώσεις δημοσιογράφων κλπ να καλέσουν την συγκεκριμένη πρωτοβουλία και να της παράσχουν θεσμική κάλυψη

*Μια ενδιαφέρουσα γρήγορη προσέγγιση απο τον Δρανδάκη εδώ. Βαριά λέξη το «Μανιφέστο» αλλά καλό κείμενο για να ξεκινήσει η συζήτηση

  1. ΣΥΜΦΩΝΩ (και είναι μεγάλο κρίμα που ο Καψαμπέλης είναι τόοοσο μεγάλος καραγκιόζης και για την ακρίβεια τρελός με κουδούνια)
    9 Μάρτη!

  2. 9 Μάρτη δε λες τίποτα…

    Αν και το ζήτημα της ελεύθερης ή φιμωμένης φωνής των blogs είναι αρκετά πιο ουσιαστικό από το να αφορά μόνο τα blogs. Κατά κάποιο τρόπο, ποτέ του δεν τα αφορούσε. Παρατηρώ ότι μπαίνουμε πια σε μία άλλη διάσταση τόσο στην επικοινωνία όσο και στο δημόσιο λόγο. Για πρώτη φορά αμφίδρομο σε τέτοιο βαθμό, το μέσο παραμένει ελεύθερο και προσβάσιμο, γεγονός που το καθιστά κάτι παραπάνω από άλλο ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των ανθρώπων (όχι των πολιτών, ούτε του λαού, ούτε του έθνους, ούτε του ποιμνίου). Όσον αφορά τις κοινωνικές της προεκτάσεις, η εξέλιξη του διαδικτύου μπορεί να αποδειχτεί ισοδύναμη της τυπογραφίας. Για να μη σου πω ότι την έχει ξεπεράσει κιόλας… Το αντίτιμο ίσως να είναι η εξάλειψη της ιδιωτικότητας (κυρίως με την έννοια της διαφύλαξης προσωπικών δεδομένων), η λογοκρισία ή ακόμα και η βίαιη καταστολή. Όμως και πάλι θαμπωνόμαστε από το όραμα της ουτοπίας που κομίζει αυτή η πρωτόγνωρη αίσθηση ελευθερίας. Θέλουμε να πιστέψουμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα βήμα που θα επιτρέψει νέες ισορροπίες μεταξύ βάσης και εξουσίας. Μετατρέποντας την έννοια της πυραμίδας σε ένα πιο κυκλικό και οριζόντιο σχήμα ενδεχομένως.

    Είναι λάθος βέβαια να λατρέψουμε το τεχνικό σκέλος της όλης υπόθεσης και να σπεύσουμε να ανακηρυχτούμε σε αρχιερείς εν ονόματι του. «Είμαι μπλόγκερ» δεν θα πρεπε να σημαίνει απολύτως τίποτα. Κι εγώ είμαι μπλόγκερ, κι εσύ είσαι μπλόγκερ, κι ο άλλος που ανεβάζει ποιήματα και φωτογραφίες με ηλιοβασιλέματα είναι μπλόγκερ, κι ο κύριος που χτυπιέται στα τηλεοπτικά παράθυρα ενδεχομένως είναι μπλόγκερ, και ο χρυσαυγίτης (που χρειάστηκε κοτζάμ απόσυρση Ψιλικατζούς για να περάσει στη δεύτερη θέση της WordPress) είναι μπλόγκερ. Σιγά τη συντεχνία…

    Ας μην καθόμαστε να συζητάμε λοιπόν για το δάχτυλο παιδιά, αλλά για αυτό που δείχνει.

  3. Εγω το δηλωσα παντως στο μπλογκι μου, οτι αν τολμησουνε και πανε να μας φορεσουνε κανενα τετοιο κορσε, θα κανω πολιτικη ανυπακοη και θα αγνοησω το νομο. Αμα ψηνεστε κιαλλοι παμε για κινηματικες καταστασεις.

  4. Δες τε στο ιστολόγιο μου μια πρώτη νομική ανάλυση των blogs. Μας αφορά όλους

  5. Όταν οι εξουσίες ενοχλούνται, απο αρχαιοτάτων χρόνων, καταφεύγουν στη λογοκρισία. Το κακό όμως με τις εξουσίες είναι πως δεν διδάσκονται τίποτα. Γιατί ποτέ η λογοκρισία δεν έφερε τα επιθυμητά γι΄αυτές αποτελέσματα.Πολλές φορές μάλιστα λειτούργησε και ως μπούμεραγκ. Το ίδιο θα γίνει και τώρα.
    Πρέπει να υπερασπιτούμε αυτό που κάνουμε, αν θέλουμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε και πρέπει να ενημερωθούμε για το νομικό πλαίσιο που υπάρχει καθώς και για τα παραθυράκια του.

  6. πάντως απορώ πως μερικοί (οι πιο πολλοί) πιστεύουν ότι λένε στην ΤV…
    κατα τα άλλα θα συμφωνήσω μαζί σου και με τους προ-σχολια-comment-ιάσανε.

  7. «Οι προτάσεις μου για το πως πρέπει να δράσουμε εφόσον επιβεβαιωθουν αυτές οι πληροφορίες είναι οι εξής»

    Φίλε με όλο το θάρρος, για να φτιαχτεί ελληνικό κομμάτι του EFF δεν χρειάζεται να επιβεβαιωθεί καμία πληροφορία. Έπρεπε να έχει γίνει πολύ καιρό πριν όπως έπρεπε να υπάρχει και ελληνικό κομμάτι του Internet Society το οποίο κάποιοι το έχουν πάρει και έχουν χαθεί και δεν βγαίνει άκρη.

    Δεν χρειάζονται αφορμές για να διεκδικηθούν κάποια δικαιώματα.

  8. Οντως Περικλή. Τουλάχιστον τώρα να ξυπνήσουμε

    • adamo
    • 26 Φεβρουαρίου 2008

    @Uroborus:
    Το Ελληνικό ISOC θεωρείται ανενεργό. Μάλιστα είχαν επικοινωνήσει μαζί μου από το ISOC.org για να διερευνήσουν ποιοι από τους Έλληνες που είναι μέλη του ISOC[*] ενδιαφέρονται για να επανασυσταθεί το ISOC-GR.

    [*] – Είμαι μέλος του ISOC-AU.

  9. @adamo νόμιζω ότι κάτι πρέπει να κάνουμε γι αυτό αγαπητέ. Προτάσεις? Εγώ έχω ακόμα την ταυτότητα αλλά άκρη δεν μπορώ να βγάλω.

    @Ματθαίος. Φίλε να ξυπνήσουμε όσο θέλεις, αλλά αυτά περί Μανιφέστων sorry αλλά με αφήνουν παγερά αδιάφορο. Για το ρημάδι το PGP δεν έχω δει να γράφεται ούτε κουβέντα αν εξαιρέσεις εμένα και το Γρηγόρη παλιά. Μια διαμαρτυρία ως ανεξάρτητα πρόσωπα επίσης από ελάχιστους έχω δει για διάφορα φαινόμενα. Το μόνο που βλέπω σίγουρα είναι μια διάθεση για δόξα και μαιντανοποίηση. Οι Bloggers κάνουν πάρτι, οι Bloggers δεν θέλουν DVD, οι Bloggers δεν καπνίζουν δεν πίνουν, έχουν άποψη για τα πάντα έχουν πάθος δύναμη εγκράτεια θέληση πίστη βιτάμ και σωστή τροφή. Για όνομα ρε φίλε. Μήπως θέλεις σοβαρά να αρχίσω να αναφέρω καθημερινά γεγονότα που ουδείς ασχολείται και για τα οποία ουδείς θα έκανε διαδήλωση γιατί δεν θα τραβάγανε οι κάμερες; Και ακόμα καλύτερα μήπως θέλεις να ρίξεις μια ματιά ποιο blog είναι πρώτο σε επισκεψημότητα εδώ και 2 εβδομάδες; Όλοι μαζί bloggers?

    • adamo
    • 27 Φεβρουαρίου 2008

    @uroborus:
    Η καλή ευκαιρία ήταν όταν το IGF έγινε στην Αθήνα. Εγώ δεν έχω το χρόνο για να δραστηριοποιηθώ και δεν ξέρω εάν με τόσες τμηματικά επικαλλυπτόμενες δραστηριότητες (π.χ. FFII, ΕΕΧΙ, DigitalRights) τελικά μπορεί να προσφέρει κανείς μέσα από μια τέτοια πρωτοβουλία. Περισσότερο συμβάλλει στη σύγχιση του απλού χρήστη μου φαίνεται.

  1. 26 Φεβρουαρίου 2008
  2. 26 Φεβρουαρίου 2008
  3. 27 Φεβρουαρίου 2008
  4. 28 Φεβρουαρίου 2008
  5. 6 Μαρτίου 2008

Σχολιάστε

