zeitgeist, το πνεύμα της google

1Περισσότερες και καλύτερης ποιότητας πληροφορίες από το κράτος φαίνεται πως ζητούν οι Ελληνες χρήστες της μηχανής αναζήτησης Google, αφού το 2007 περισσότερο από όλα αναζήτησαν πληροφορίες για τα πλοία, τα λαχεία, το ΚΕΠ, το ΑΣΕΠ και τους διορισμούς. Η μηχανή αναζήτησης είναι το πρώτο μικρό βηματάκι που κάνουμε κάθε μέρα προς τη θάλασσα των πληροφοριών του Διαδικτύου. Ο,τι και αν ψάχνουμε να βρούμε χρησιμοποιούμε τουλάχιστον μια φορά αναγκαστικά σχεδόν αυτές τις υπηρεσίες. Πριν από λίγες μέρες η Google εξέδωσε την ετήσια κατάταξη των λέξεων που προτιμούν στις αναζητήσεις τους οι Ελληνες χρήστες (την ονομάζει zeitgeist που σημαίνει το πνεύμα της εποχής) προσπαθώντας να αποτυπώσει τάσεις που δείχνουν ότι -αν μη τι άλλο- το Ιnternet μπαίνει πια για τα καλά στη ζωή μας. Ομως κι εδώ υπάρχουν ελληνικές ιδιαιτερότητες. Οι Ελληνες χρήστες, λοιπόν, κατά το 2007 έδειξαν ότι περισσότερο από όλα τούς ενδιαφέρει να βρουν… τα δρομολόγια των πλοίων! Στη δεύτερη θέση έφεραν την αναζήτηση πληροφοριών για το λαϊκό λαχείο (και εδώ προφανώς εννοούν τις κληρώσεις του). Οι λέξεις Καιρός και ΕΜΥ κατέλαβαν την τρίτη και τέταρτη θέση στις αγωνίες τους, ενώ η λέξη Ξενοδοχεία βρέθηκε πέμπτη. Την εικόνα συμπληρώνουν από την 6η ώς την 10η θέση οι λέξεις ΑΣΕΠ, ΚΕΠ, Diorismos, Εθνικό Τυπογραφείο και Τηλεφωνικός Κατάλογος.

«Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς είναι ότι απουσιάζει από το ελληνόφωνο Διαδίκτυο ένα μεγάλο κομμάτι της δραστηριότητάς μας στον πραγματικό κόσμο, είτε αυτό λέγεται πολιτική είτε ψυχαγωγία είτε αθλητισμός, που σημαίνει πως ακόμα απουσιάζει από το μέσο το περιεχόμενο», λέει η Κορίνα Πατέλη, διδάσκουσα στο τμήμα Μάρκετιγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο Νίκος Χριστοδούλου πρόεδρος του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας θεωρεί ότι επιβεβαιώνονται οι έρευνες που καταγράφουν πως οι Ελληνες χρήστες αναζητούν στο Διαδίκτυο χρηστικές πληροφορίες. «Αποδεικνύεται πόσο χρήσιμο είναι να δίνονται πληροφορίες στους πολίτες και πώς όταν αυτό συμβαίνει, οι πληροφορίες αξιοποιούνται».

Τα δημοφιλέστερα κλειδιά

Από τα πρώτα ακόμα χρόνια του Διαδικτύου οι μεγαλύτερες μηχανές αναζήτησης (όπως οι Yahoo, MSN, AOL, Lycos, hotbot κ.ά.), δημοσίευαν κάθε Γενάρη τις δημοφιλέστερες λέξεις κλειδιά που οι χρήστες των υπηρεσιών τους αναζητούσαν καθ’όλη τη διάρκεια του έτους. Τη δεκαετία του ’90 οι λέξεις που μονοπωλούσαν κάθε χρόνο την κατάταξη των αναζητήσεων των χρηστών κυμαίνονταν μεταξύ των όρων: σεξ, games, ειδήσεις, μουσική. Και σε παραλλαγή επαναλαμβανόταν από χρόνο σε χρόνο και από μια γλώσσα αναζήτησης σε μια άλλη.

Οι νεότευκτες τότε εταιρείες των .com, αλλά και οι απλοί χρήστες περιμέναμε αυτήν τη λίστα για να διαγνώσουμε τάσεις και ενδιαφέροντα που μπορεί να μας αποκάλυπταν προς τα πού θα έπρεπε να κινηθεί η νεαρή τότε ακόμα, αγορά και το Ιnternet συνολικά. Γρήγορα τα sites με περιεχόμενο πορνό έγιναν πάρα πολλά, τα μεγάλα ειδησεογραφικά δίκτυα όπως το CNN εισέβαλαν στο νέο Ελντοράντο χωρίς να ακολουθεί όμως και η διαφήμιση και τόσο η επιχειρηματική δίψα για απόδοση των επενδύσεων που είχαν γίνει όσο και η άγνοια των χρηστών αλλά και ο φόβος τους να ανοιχτούν σε αγορές μέσω Ιnternet, πνίγηκαν κάτω από τον βούρκο του spam, των διαφημίσεων σκουπίδια δηλαδή που απαιτούσαν κέρδη εδώ και τώρα αποκαλύπτοντας ότι ήταν όλα μια τεράστια, παγκόσμια φούσκα! Η κυριαρχία του google με τις πολύ καλύτερες ποιοτικά αναζητήσεις που έφερνε, εγκαινίασε την εποχή του Web 2.0, κατά την οποία οι ίδιοι οι χρήστες παίζουν ολοένα και αυξανόμενο ρόλο στο χτίσιμο του παγκόσμιου χωριού. Το ότι αλλάζει και η ποιότητα της χρήσης στη χώρα μας επιβεβαιώνουν μεταξύ άλλων και οι έρευνες του Παρατηρητηρίου για Κοινωνία της Πληροφορίας.

«Οι μετρήσεις του Παρατηρητηρίου δείχνουν ότι η χρήση στην Ελλάδα είναι αυξημένη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Μέχρι πέρυσι θεωρούσαμε τακτικό χρήστη όποιον συνδέεται μερικές φορές την εβδομάδα. Τώρα, συνδέεται πια κάθε μέρα» λέει ο Νίκος Χριστοδούλου. «Το γεγονός όμως ότι στη λίστα αυτή εμφανίζονται το ΚΕΠ και το ΑΣΕΠ δείχνει πόσο αδύναμη είναι ακόμα η κατάσταση της ψηφιακής διακυβέρνησης στην Ελλάδα ως προς το περιεχόμενο που παρέχει» σχολιάζει η Κορίνα Πατέλη. «Οι χρήστες αρκούνται στην προσπάθεια κάλυψης των καθημερινών αναγκών γιατί ξέρουν ότι δεν υπάρχει περιεχόμενο για τίποτα άλλο», λέει η ίδια.

Πιο πολύ βίντεο παρακαλώ

Στην εποχή των υψηλών ταχυτήτων σύνδεσης στο internet και του youtube θα περίμενε κανείς περισσότερες αναζητήσεις τηλεοπτικών προγραμμάτων, βίντεο και ήχου και λιγότερο στατικών πληροφοριών, όπως ένα δεύτερο TOP10, αυτό των πιο γρήγορα αναπτυσσομένων αναζητήσεων αναδεικνύει αυτή την επιθυμία των χρηστών κάτι που ίσως αποκαλύπτει μια από τις τάσεις που θα αναδυθούν στο Ελληνικό Διαδίκτυο κατά το 2008. Το πιο γρήγορα αναπτυσσόμενο αίτημα το 2007 ήταν το TV Links (που δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας). Ακολούθησαν τα Greek movies, emo, btjunkie, greekz, heroes, hi5, 300, sportdog, και superdeal. Tο γεγονός αυτό δείχνει πως από την εποχή της συμπληρωματικής σχέσης του internet με την τηλεόραση ίσως περνάμε σε μια εποχή όπου το Διαδίκτυο θα παίξει πιο αυτόνομο ρόλο στο τοπίο των Μέσων Ενημέρωσης.

Advertisements
  1. Γαμώ.
    Πάντως το tv-liks (co.uk αν δεν κάνω λάθος) ήταν site το οποίο linkare σε άπειρα διαφορτικά μέρη που φιλοξενούνταν video players που έπαιζαν ότι ταινία, cartoun και τα λοιπά μπορείς να φανταστείς. Εδώ και κ΄τι μήνες όμως : πακέτο

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: