Είσαι τα δεδομένα σου. Μην τα εκχωρείς

11Αν ο Νοέμβριος δεν ήταν ο μήνας που μας ψιθύρισε για πρώτη φορά καθαρά στο αυτί πως ίσως τα ατομικά και κοινωνικά μας δικαιώματα κινδυνεύουν σοβαρά, στην Ψηφιακή εποχή, τότε πραγματικά αναρωτιέμαι πως θα μοιάζει αυτός ο μήνας. Μετρήστε γεγονότα:

-Πρωί της 18ης Νοεμβρίου, σύσσωμη σχεδόν, η Αρχή προστασίας Προσωπικών δεδομένων παραιτείται σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απόφαση της εισαγγελίας του Αρείου Πάγου να επιτρέψει την βιντεοσκόπηση της πορείας του Πολυτεχνείου από τις κάμερες της αστυνομίας. Το ίδιο το γεγονός της μαγνητοσκόπησης είναι πρωτόγνωρο.

-Λίγες μέρες αργότερα ο πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας, (της χώρας με τις περισσότερες κάμερες στους δρόμους και τα ισχυρότερα μέσα επιτήρησης) Γκόρντον Μπράουν ζητά δημοσίως, συγνώμη από τον Βρετανούς πολίτες επειδή τα προσωπικά τους δεδομένα κλάπηκαν! 25 εκατομμύρια Βρετανοί βρίσκονται στο έλεος οποιουδήποτε έχει αυτά τα στοιχεία είτε σκοπεύει να διαπράξει απάτες, είτε να τα πουλήσει σε οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να τα αποκτήσει (εταιρίες ή μυστικές υπηρεσίες).

-Με νόμο ανατίθεται στην ΕΥΠ η επιτήρηση του διαδικτύου για τον εντοπισμό κυβερνο-εγκλημάτων ενώ σε Ευρωπαϊκό επίπεδο υιοθετείται η εισαγωγή τριών νέων αδικημάτων που σχετίζονται με την «δημόσια πρόκληση για την τέλεση τρομοκρατικών ενεργειών», κάτι που κατά πάσα πιθανότητα θα στραφεί εναντίον της ελευθερίας του λόγου στο internet.

-Στην ετήσια τακτική συνέλευση εισαγγελέων, τόσο ο υπουργός δικαιοσύνης Σ. Χατζηγάκης, όσο και ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γ.Σανιδάς καταφέρθηκαν ενάντια στην αρχή προστασίας με εκφράσεις του τύπου: «Οι νέοι θεσμοί εφαρμόζονται με τον φανατισμό του νεοφώτιστού» ανοίγοντας το δρόμο για την εκτεταμένη χρήση καμερών στη χώρα μας.

-Σαν να μην έφθαναν όλα τα παραπάνω το facebook, το διάσημο κοινωνικό δίκτυο ανακοίνωσε την πολύ -αναμενόμενη για τις εταιρίες διαφημιστική του πολιτική, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ συνδέει τους χρήστες του με εταιρίες, παραδίδει τα πλούσια προσωπικά τους δεδομένα σε αυτές ώστε να στοχεύουν καλύτερα τα διαφημιστικά τους μηνύματα.

Ζούμε σε κοινωνίες της επιτήρησης, όπου όλοι μας λιγότερο ή περισσότερο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα εργαλεία της για να παρακολουθήσουμε αλλήλους Η συρρίκνωση του διαθέσιμου δημόσιου χώρου (δεν υπάρχουν πια πλατείες, πεζοδρόμια, αλάνες, γειτονιές) και η υπέρ-χρήση του για κερδοσκοπικούς σκοπούς, έχει καταστήσει τα εργαλεία επικοινωνίας μας πιο σημαντικά από ποτέ.

Ο Μεγάλος Αδερφός δεν είναι μια αόρατη και ανέγγιχτη αρχή που έρχεται να μας ελέγξει. Είναι πλέγμα τεχνολογιών που συγκεντρώνουν τις πληροφορίες μας σε μαζικές ποσότητες και φορέων που τις αξιοποιούν και τις επεξεργάζονται. Συντίθεται από τα στοιχεία που εκούσια ή ακούσια του εκχωρούμε και μαθαίνει από αυτά. Η δη στις μέρες μας, μπορεί να γνωρίζει τι χρήματα κερδίζουμε (τράπεζες, μηχανογραφημένα χρηματοπιστωτικά συστήματα ανταλλαγής πληροφοριών, πιστωτικές κάρτες), που ζούμε και που βρισκόμαστε ανά πάσα στιγμή (κινητά τηλέφωνα, γεωγραφικός εντοπισμός μέσω δορυφόρων ή κινητών τηλεφώνων), ποιες είναι οι προσωπικές η ακόμα και πολιτικές μας πεποιθήσεις (blogs, κοινωνικά δίκτυα), κάθε πότε ψωνίζουμε και τι τρώμε (κάρτες σούπερ μάρκετ, πιστωτικές), πότε επικοινωνούμε και τι λέμε (τηλεφωνικά αρχεία, email ), ακόμα και ποιες είναι οι σεξουαλικές μας προτιμήσεις, αν αναζητούμε σύντροφο ή όχι (κοινωνικά δίκτυα στο internet).

Μπορεί όλοι αυτοί οι φορείς (Κρατικές αρχές, εταιρίες και οργανισμοί των οποίων η επιτυχημένη ή μη πολιτική εξαρτάται από αυτά) να μην συσχετίζουν ακόμα τα ψηφιακά μας ίχνη με τρόπο που να σκιαγραφεί το πληροφοριακό μας πορτραίτο και να μην χρησιμοποιούν τα στοιχεία μας για ανήθικους ή πολιτικά επιλήψιμους σκοπούς, όμως όλα λένε ότι αν αποφάσιζαν να το πράξουν κανείς δεν θα μπορ ούσε να τους σταματήσει.

Υπάρχει τρόπος να ξεφύγουμε από τον Μεγάλο Αδερφό; Αν και η απάντηση είναι στο βάθος της πολιτική – και «όχι», δεν υπάρχει απόλυτη προστασία, εντούτοις -, «ναι» μπορούμε να κάνουμε πολλά. Στην Ψηφιακή εποχή, ο πληροφοριακός ανταρτοπόλεμος διεξάγεται με όπλα τους anonymizers, την κρυπτογράφηση, τα καλά συστήματα προσωπικής ασφάλειας από ιούς και κακόβουλες επιθέσεις, την αποχή από τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και σούπερ-μάρκετ, την ανωνυμία στις τηλεπικοινωνίες και το διαδίκτυο κοκ. Μην πετάξετε το κινητό και τον υπολογιστή σας λοιπόν αλλά αντίθετα οπλιστείτε με γνώση και υπομονή. Η ιστορία είναι γεμάτη διαμάχες ανάμεσα σε όσους ζητούν έλεγχο πάνω στην κοινωνία στο όνομα της ασφάλειας και αυτούς που ζητούν περισσότερες ατομικές και κοινωνικές ελευθερίες. Η ψηφιακή εκδοχή αυτής της υπόθεσης, όπως όλα δείχνουν θα κρατήσει πολύ ακόμα .

Ο Δεκάλογος του ελεύθερου Πληροφοριο-πολίτη

1. Κάμερες σε δρόμους και καταστήματα ; Κοίτα χαμηλά

Όταν ο πρώην πρόεδρος της Αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων Π. Γουργουράκης κλήθηκε να απαντήσει στη βουλή γιατί δεν επέτρεψε την λειτουργία των καμερών στις διαδηλώσεις προκειμένου να πιαστούν κάποτε οι κουκουλοφόροι, απάντησε επιθετικά: «Έχετε την αφέλεια ότι δεν συλλαμβάνονται γιατί δεν λειτουργούν οι κάμερες; Και να λειτουργούσαν οι κάμερες, τι θα έδειχναν; Τις κουκούλες;». Είχε βεβαίως απόλυτο δίκιο. Το απέδειξε η σύλληψη ενός Κύπριου φοιτητή στις φοιτητικές διαδηλώσεις πέρυσι στη Θεσσαλονίκη. Με μόνο στοιχείο τότε το χρώμα των παπουτσιών οι αστυνομικοί συνέλαβαν έναν άσχετο, βασισμένοι στις κάμερες. Επιπλέον οι έλεγχοι της αρχής στο σύστημα καμερών της Αστυνομικής διεύθυνσης Αττικής το 2006 έδειξαν ότι πολλές φορές η αστυνομία χρησιμοποίησε παρανόμως τις κάμερες αυτές παρά τις αντίθετες γνωμοδοτήσεις της αρχής. Η κάλυψη του προσώπου με κουκούλα ή κράνος μοτοσικλέτας λοιπόν προστατεύει από τις κάμερες παρακολούθησης, όσους έχουν διάθεση να προβούν σε έκνομες ενέργειες. Για όλους τους υπόλοιπους τα πράγματα είναι άσχημα. Ρώτησα πολλούς για το αν υπάρχει η όχι τρόπος να κρυφτεί κανείς από αυτές (μεταξύ αυτών έναν ειδικό καθηγητή Πανεπιστημίου και ένα κατασκευαστή καμερών). Η ετυμηγορία ήταν ομόφωνα «όχι». Αν και στην Μεγάλη Βρετανία κάποιες κοινωνικές ομάδες, έχουν προχωρήσει σε διαμαρτυρίες μεταμφίεσης, και θα μπορούσατε (υποθετικά) να βγαίνετε στο δρόμο με μαύρα γυαλιά και ψεύτικο μουστάκι αν δεν θέλετε να χαζεύουν το πορτραίτο σας στα κεντρικά της ασφάλειας, εντούτοις δύσκολα θα μπορούσαμε να φανταστούμε μαζικές διαμαρτυρίες μεταμφιεσμένων. Άκουσα την πιο ενδιαφέρουσα ιδέα από ένα φίλο προγραμματιστή που για ευνόητους λόγους θα παραμείνει ανώνυμος. «Οι περισσότερες κάμερες είναι τοποθετημένες ψηλά για να έχουν εποπτική θέαση ενός χώρου. Αν κοιτάς και μιλάς χαμηλά τότε ίσως η κάμερα να μην διακρίνει τα χαρακτηριστικά σου». Δεν ξέρω αν δουλεύει η συγκεκριμένη μέθοδος όμως ακούγεται λογική τόσο για την παρακολούθηση των δρόμων, όσο και τις κάμερες που λειτουργούν σε καταστήματα και υπηρεσίες. Εάν αναρωτιέστε πάλι αν είναι νόμιμο το κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης στο κατάστημα που επισκέπτεσθε ή θέλετε να καταγγείλετε παράνομη χρήση του απευθυνθείτε στη Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

2. Κινητά τηλέφωνα: Προτιμήστε Ανώνυμα καρτοκινητά

Μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες και το σκάνδαλο των υποκλοπών μπορείτε να είστε σίγουροι ότι αν θέλουν μπορούν να σας παρακολουθήσουν. Τόσο τις συνομιλίες σας, όσο και την γεωγραφική σας θέση. Τι να κάνετε; Αγοράστε ανώνυμο καρτοκινητό. Η ίδια η λογική της εγγραφής σε μια υπηρεσία για την οποία δεν είναι απαραίτητο μια εταιρία να διαθέτει στοιχεία σας, είναι εκ του πονηρού. Τα στοιχεία αυτά θα χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό αποτελεσματικότερης εμπορικής πολιτικής η τον έλεγχο σας. Και στις δυο περιπτώσεις εκχωρώντας τα στοιχεία σας τους επιστρέφετε για το προϊόν που σας πουλάνε κάτι απείρως πολυτιμότερο. Αποφύγετε τα συμβόλαια και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας εκτός αν είστε γνώστης της και μπορείτε να πάρετε τεχνολογικά αντίμετρα προστασίας της ιδιωτικότητας σας. Εταιρίες όπως η Google έχουν ανακοινώσει την δημιουργία υπηρεσιών γεωγραφικού εντοπισμού μέσω των χαρτών που διαθέτουν. Όλα αυτά αφορούν κυρίως τα νέα smartphones τα οποία έρχονται με δυνατότητα σύνδεσης στο internet και χρήσιμες για εσάς καταρχήν γεωγραφικές υπηρεσίες. Αν δεν μπορείτε να έχετε ανώνυμο κινητό προτιμήστε παλιότερα μοντέλα που δεν διαθέτουν τέτοιες δυνατότητες. Θυμηθείτε ακόμα ότι ο μόνος τρόπος να απολαμβάνετε την ιδιωτικότητα σας χωρίς να φοβάστε αν παρακολουθούν τις συνομιλίες σας ή τη θέση σας, είναι να μην το παίρνετε μαζί σας ή να αφαιρείτε την μπαταρία του ώστε να χάνεται το στίγμα του από το δίκτυο. Χρήσιμες συμβουλές θα βρείτε σε διάφορες κοινότητες χρηστών στο internet που συζητούν για αυτά τα θέματα και (λογικά) θα χαρούν να σας βοηθήσουν. http://www.myphone.gr/forum/, http://www.insomnia.gr/vb3/, http://www.forums.gr/,

3. Σούπερ Μάρκετ: Κοροϊδέψτε τους και προτιμήστε βιολογικά

Τα Σούπερ Μάρκετ σας παρέχουν εκπτωτικές κάρτες με αντάλλαγμα την λίστα αγορών σας. Αν δεν θέλετε να γνωρίζουν τι τρώτε μην δέχεστε τις κάρτες τους. Αν πάλι χρειάζεστε αυτές τις «ριμάδες» τις εκπτώσεις, συν εννοηθείτε με τους φίλους σας και αρχίστε να ανταλλάσσετε τις κάρτες σας κάθε λίγους μήνες. Όσο περισσότεροι το κάνουμε τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουμε να τους… «τρελάνουμε». Δεν θα σταματήσουν μεν να βλέπουν καταναλωτικές τάσεις, αλλά δεν θα μπορούν να κάνουν καμία συσχέτιση με συγκεκριμένα πρόσωπα ή τύπους καταναλωτή. Γενικά προτιμήστε τα μετρητά.

Προτιμήστε ακόμα τις λαϊκές αγορές, τα καταστήματα βιολογικών προϊόντων και τα μικρά μπακάλικα (όπου υπάρχουν ακόμα). Βοηθάτε την αποκεντρωμένη οικονομία, τα καθαρά τρόφιμα και κανείς δεν σας ζητάει όνομα και διεύθυνση. Σε κάποιες περιπτώσεις κοστίζει λίγο παραπάνω (βιολογικά) σε άλλες λιγότερο (λαϊκή αγορά). Μετρήστε τις τιμές και φτιάξτε έναν προϋπολογισμό. Στο τέλος θα σας έρθει μια ή άλλη, αλλά δεν θα αισθάνεστε πρόβατο στην ουρά και θα κερδίσετε και σε ανθρώπινες σχέσεις. Ο «μικρός» μανάβης μόλις σας μάθει και αρχίσει να υπολογίζει σε εσάς θα έχει κάθε όφελος να σας προσέξει. Μια λίστα καταστημάτων βιολογικών προϊόντων μπορείτε να βρείτε στην διεύθυνση http://www.bioshop.gr, και πληροφορίες για τις λαϊκές αγορές βιολογικών προϊόντων στην διεύθυνση http://www.dionet.gr/news/biolaikes.htm

4. Τράπεζες, Δημόσιος Φορέας: Μακριά κι αγαπημένοι

Όπως φαντάζεσθε ήδη δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα για να αποφύγετε την επώνυμη σχέση με τις τράπεζες, την εφορία ή τις ΔΕΚΟ. Τουλάχιστον τίποτα νόμιμο, αφού η πλαστογραφία ή η πλαστοπροσωπία τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης. Εδώ οι απαντήσεις είναι κατά κύριο λόγο πολιτικές. Ψηφίστε πολιτικούς που είναι ευαίσθητοι σε ζητήματα ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων.

Σε ότι αφορά τις τράπεζες, αποφύγετε την επιθετική εμπορική τους πολιτική χρησιμοποιώντας όσα λιγότερα από τα προϊόντα τους μπορείτε (δάνεια, πιστωτικές κάρτες). Για έναν λογαριασμό ταμιευτηρίου δεν θα χρειαστεί να δώσετε περισσότερα στοιχεία από τον αριθμό της Αστυνομικής σας ταυτότητας. Εαν σας ενοχλεί το τηλεφωνικό μάρκετινγκ που είναι όλο και πιο έντονο στις μέρες μας, απευθυνθείτε στη αρχή προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ζητήστε να μάθετε σε ποιες λίστες είστε καταχωρημένοι και στη συνέχεια ζητήστε διαγραφή. Εαν ο οργανισμός που σας καλεί δε έχει καταχωρήσει την λίστα αυτή στην Αρχή, τότε είναι πιθανό αυτή να είναι παράνομη και μπορείτε να ζητήσετε τον έλεγχο της αρχής .

Σε ότι αφορά τις ΔΕΚΟ, μια ρεαλιστική στις μέρες μας πρόταση είναι να δείτε ποιες ανάγκες σας μπορείτε να καλύψετε μόνοι. Αν για παράδειγμα έχετε ανεκμετάλλευτο χώρο, θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε φωτοβολταϊκά συστήματα για την παραγωγή ενέργειας και σε κάποιες περιπτώσεις να πείτε ακόμα και «Αντιός» στη ΔΕΗ. Για σχετικές πληροφορίες συμβουλευθείτε τα ένθετα ΟΙΚΟ και Popular Science της Καθημερινής που παρουσιάζουν συχνά τέτοιες λύσεις ή απευθυνθείτε στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

5. Σταθερή τηλεφωνία και πρόσβαση internet: Στην αναμονή

Χρησιμοποιώντας τηλεφωνία μέσω internet θα μπορούσατε ενδεχομένως να αποφύγετε τον ΟΤΕ. Χρησιμοποιήστε το λογισμικό του Skype.com ή ιδιωτικές εταιρίες παροχής τηλεφωνίας και internet, αν και έχουν τα χάλια τους στη χώρα μας ακόμα (κακές υπηρεσίες στις περισσότερες περιπτώσεις). Θα χρειαστεί βεβαίως να δώσετε στοιχεία για την παροχή τηλεφωνικής γραμμής. Μέχρι να λειτουργήσει ένα δημόσιο δίκτυο ασύρματης πρόσβασης στο internet (αίτημα που αναπτύσσεται από καιρού εις καιρόν στο internet) θα πρέπει να περιμένετε. Εναλλακτικά μπορείτε ακόμα να γίνετε μέλος του AWMN (Ασύρματο Μητροπολιτικό Δίκτυο Αθηνών), ένα ασύρματο δίκτυο υπολογιστών φτιαγμένο από χιλιάδες ερασιτέχνες. Τυπικά δεν θα έχετε πρόσβαση στο internet και την τηλεφωνία μέσω αυτού, αλλά πρακτικά θα συναντήσετε πολλούς καλούς Σαμαρείτες. Και σε αυτήν την περίπτωση ακόμα τα στοιχεία του υπολογιστή σας τουλάχιστον (μοναδική IP διεύθυνση) θα είναι ορατά, αλλά μόνο αυτά.

6. Μακριά από τους Μεγαλέμπορους

Έχετε προσέξει ότι κάθε φορά που αγοράζετε -ακόμα και ρούχα- από ένα μεγάλο κατάστημα σας ζητούν τα στοιχεία σας; Πιστεύετε ότι το κάνουν για το καλό σας; Μάλλον για το δικό τους καλό το κάνουν. Επειδή όλο και περισσότερα καταστήματα ακολουθούν αυτή την τακτική (ιδιαίτερα τα μεγάλα και επώνυμα) η συμβουλή είναι, αποφύγετε τα. Αγοράζοντας από μικρά καταστήματα της γειτονιάς, καταστήματα δίκαιου εμπορίου και αντικείμενα από δεύτερο χέρι (οι αγγελίες των εφημερίδων και το internet είναι καλές πηγές) αντιπαρέρχεστε το καταναλωτικό μοντέλο που μας προβάλουν, άρα συμβάλετε στην σωτηρία του πλανήτη και βεβαίως κανείς δεν σας ρωτάει τι και πως. Τα καταστήματα δίκαιου εμπορίου (θα βρείτε ένα στην οδό Νίκης 30 στο Σύνταγμα) πουλούν προϊόντα από ανθρώπους που έχουν απόλυτη ανάγκη τα χρήματα για να ζήσουν και όχι μεγάλες τσέπες για τα παράλογα κέρδη τους, ενώ τα αντικείμενα των αγγελιών ισοδυναμούν με ανακύκλωση. Σκεφτείτε το.

7. Ασφάλεια υπολογιστών και internet: Μείνετε ενημερωμένοι

Συζητώντας με φίλους προγραμματιστές τι μπορεί να κάνει κανείς για να αποφύγει τα προβλήματα από ιούς και επιθέσεις στο διαδίκτυο, η αντανακλαστική αντίδραση όλων ήταν «μην βάλεις windows ». Ο λόγος είναι βεβαίως ότι η Microsoft και τα προϊόντα της αποτελούν παραδοσιακό στόχο ιών, χάκερς και κάθε είδους κακόβουλων ενεργειών. Παρόλο που στην έκδοση Vista που κυκλοφορεί στο εμπόριο στις μέρες μας έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια, είναι πιθανό αν την χρησιμοποιήσετε να διαπιστώσετε ότι το πρώτο θύμα στον άτυπο αυτό ηλεκτρονικό πόλεμο που διεξάγεται εδώ και δυο δεκαετίες θα είστε εσείς. Προγράμματα που δεν λειτουργούν λόγω ασυμβατότητας, αρχεία (π.χ. μουσικά mp3) που δεν παίζουν γιατί δεν συνοδεύονται από το κατάλληλο πιστοποιητικό νόμιμης κατοχής κοκ. Εναλλακτικά μπορείτε να προτιμήσετε υπολογιστές macintosh ή κάποια δωρεάν έκδοση Linux (π.χ. Ubuntu). Εαν παρόλαυτα δεν μπορείτε να αποφύγετε το λειτουργικό σύστημα που χρησιμοποιεί η πλειοψηφία τω υπολογιστών του πλανήτη, τότε ακολουθήστε τα παρακάτω: Αποφύγετε το πρόγραμμα περιήγησης στο internet, explorer . Είναι αργό και ευάλωτο σε επιθέσεις. Μπορείτε αντ’αυτού να κατεβάσετε και να χρησιμοποιείτε Mozilla firefox , Opera και πολλά άλλα που θα βρείτε σε διευθύνσεις όπως το cnet .com και tucows. com. Αν κι αυτά σας φανούν ευάλωτα (με το δίκιο σας αν και είστε προχωρημένος χρήστης), τότε καταφύγετε στην λύση του ΧΒ (http://xerobank.com/) ενός browser που σβήνει τα ίχνη σας αυτόματα κάθε φορά που μπαίνετε στο internet. Μπορείτε ακόμα να σβήσετε τα ίχνη σας περνώντας από έναν anonymizer. Οι anonymizers είναι servers που σβήνουν την διεύθυνση του υπολογιστή σας και του δίνουν μια άσχετη τυχαία ώστε να μην είναι εντοπίσιμος. Επισκεφθείτε τις σελίδες http://anonymouse.org, http://anonymizer.nntime.com/, www.publicproxyservers.com ή κατεβάστε τα σχετικά προγράμματα.

Αποφύγετε τον media player που έρχεται μαζί με τα windows και προτιμήστε προγράμματα όπως το itunes ή vlc. Είναι ελεύθερα και θα συναντήσετε λιγότερα προβλήματα στην αναπαραγωγή αρχείων (ταινίες, μουσική). Αγοράστε (η κατεβάστε δωρεάν) προγράμματα antivirus, firewall κα. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα Norton antivirus (το πιο διαδεδομένο), McAfee, Bit Defender και NOD32 (το τελευταίο θεωρείται το καλύτερο πρόγραμμα που κυκλοφορεί στο εμπόριο αυτή τη στιγμή). Απαραίτητο είναι και το Adaware ένα δωρεάν πρόγραμμα που εντοπίζει εγκατεστημένα στον υπολογιστή σας από τρίτους αρχεία παρακολούθησης της κίνησης σας στο διαδίκτυο και διαφημιστικά και τα διαγράφει. Είναι εξαιρετικά σημαντικό το οπλοστάσιο σας να είναι όχι μόνο πλήρες αλλά και ενημερωμένο με τις τελευταίες εκδόσεις. Μην ξεχνάτε ακόμα κάθε τόσο να σβήνετε τα cookies (προγράμματα που εγκαθιστούν τα sites που επισκέπτεσθε στον υπολογιστή σας κρυφά προκειμένου να παρακολουθούν τις δραστηριότητες σας online, απαραίτητα δυστυχώς τα περισσότερα). Θα τα βρείτε με μια απλή αναζήτηση στο «ψαχτήρι» search του λειτουργικού που χρησιμοποιείτε.

8. Email: Βάλτε τα σε… «φάκελο»

Να θυμάστε ότι κάθε φορά που στέλνετε ένα αρχείο στο διαδίκτυο, αυτό περιλαμβάνει και προσωπικά σας δεδομένα. Ένα αρχείο word για παράδειγμα περιλαμβάνει πάντα και το όνομα του κατόχου του στον κώδικα. Αν χρησιμοποιείτε webmail, όπως το gmail της Google ή το hotmail της Microsoft, τότε πρέπει να γνωρίζετε ότι η δωρεάν υπηρεσία που σας παρέχουν τους επιτρέπει να συλλέγουν στοιχεία για εσάς ώστε να σας προβάλουν τις καλύτερες δυνατές διαφημίσεις. Προτιμήστε υπηρεσίες όπως το Hushmail που στέλνει κρυπτογραφημένα μηνύματα ή κατεβάστε προγράμματα κρυπτογράφησης όπως το PGP (.com ). Ένας καλός ακόμα τρόπος είναι να χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες μηνυμάτων που έχουν φτιαχτεί για κάποια άλλη δουλειά, όπως ας πούμε τα συνοδευτικά μηνύματα στα site των εφημερίδων. Κάποιοι χάκερ, κρύβουν μηνύματα σε αυτά τα συστήματα. Όλοι νομίζουν ότι στέλνετε ένα άρθρο αλλά από κάτω βάζετε ότι επιθυμείτε. Σε πολλές περιπτώσεις (και στην Ελλάδα) εργοδότες ελέγχουν τόσο την ηλεκτρονική αλληλογραφία των υπαλλήλων τους, όσο και τις περιηγήσεις τους στο διαδίκτυο. Αν αντιληφθείτε κάτι τέτοιο μην διστάσετε να τους καταγγείλετε στην Αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων.

9. Blogs και Κοινωνικά Δίκτυα

Αν η Google διαβάζει τα ιδιωτικά email σας για να σας στέλνει τις κατάλληλες διαφημίσεις, φαντασθείτε τι γίνεται με τα blogs και τα κοινωνικά δίκτυα (π.χ. facebook) στα οποία οικειοθελώς μοιραζόμαστε πληροφορίες για τις ζωές μας. Οργανώσεις όπως οι ρεπόρτερ χωρίς σύνορα και το Electronic frontier foundation έχουν εκδώσει οδηγίες για μπλόγκερς που δραστηριοποιούνται σε καταπιεστικά η δικτατορικά καθεστώτα, όπως για παράδειγμα στην Κίνα και την Βιρμανία. Σε μικρότερο έστω βαθμό, οι οδηγίες αυτές βοηθούν κι εμάς εδώ. Κανόνας νούμερο ένα: Γράφετε ανώνυμα ή δημιουργείστε μια ψηφιακή προσωπικότητα που να έχει ελάχιστη σχέση με τον εαυτό σας στον Φυσικό κόσμο και αποφύγετε να δώσετε οποιοδήποτε στοιχείο αναγνώρισης. Η ανωνυμία διασφαλίζει την ελευθερία του λόγου. Προτιμήστε μεγάλες πλατφόρμες (blogspot, wordpress ) και όταν γραφτείτε δώστε λογαριασμό webmail. Εάν γράφετε «επικίνδυνα» για την τάξη και την ασφάλεια πράγματα προτιμήστε δημόσιους υπολογιστές (π.χ. πανεπιστήμια, internet café). Αν το κάνετε από το σπίτι θα μπορεί όποιος θέλει με (πολύ είναι η αλήθεια) τεχνικό ψάξιμο να εντοπίσει τον υπολογιστή σας. Αν είστε εξοικειωμένοι με την τεχνολογία χρησιμοποιήστε anonymizers. Αν πάλι έχετε ψύχωση με την ιδιωτικοτητα σας (η πολύ καλούς λόγους), τότε η μόνη λύση βρίσκεται εδω: http://invisiblog.net/ Απόλυτα ανώνυμο blogging με κρυπτογράφηση. Ένα ακόμη έξυπνο εργαλείο βρίσκεται στη διεύθυνση: http://www.pingomatic.com. Από εδώ μπορείτε να διασπείρετε γρήγορα το μήνυμα σας στο διαδίκτυο ώστε να το διαγράψετε από το blog σας πριν το δουν αυτοί που δεν θέλετε. Στα κοινωνικά δίκτυα τύπου facebook, myspace κοκ αποφύγετε να δίνετε πολλές πληροφορίες για εσάς. Ειδικά στο facebook μπορείτε να είστε σίγουροι ότι θα χρησιμοποιηθούν για εμπορικούς σκοπούς.

10. Online αγορές και Spam

Για τις online αγορές σας αποφύγετε να δώσετε την πιστωτική σας κάρτα. Προτιμήστε προπληρωμένες κάρτες. Απευθυνθείτε στις τράπεζες Αττικής, Κύπρου, Eurobank. Η λύση βεβαίως αυτή δεν σας εξασφαλίζει και ανωνυμία απέναντι στην τράπεζα. Αυτο το κάνει μια καινούργια κάρτα η οποία στην πραγματικότητα είναι μετρητά στο internet. Προμηθεύεστε την paysafecard σε όποιο ψιλικατζίδικο είναι συμβεβλημένο κοντά σας και κάνετε τις αγορές σας με αυτήν. Φροντίστε ακόμα κάθε φορά που κάνετε μια αγορά να ανοίγετε και έναν webmail λογαριασμό τον οποίο και θα δίνετε για επικοινωνία. Θα κρατήσετε το πραγματικό σας email καθαρό και θα γνωρίζετε ποιόν να κατηγορήσετε αν γεμίσετε με μηνύματα spam. Επιπλέον, όποτε θέλετε απλώς το καταργείτε. Για να αποφύγετε το spam, αποφύγετε να δίνετε το email σας στο internet και χρησιμοποιήστε φίλτρα που κόβουν τα ανεπιθύμητα μηνύματα

Advertisements
  1. +1 για όλο το ποστ

  2. Πολύ καλό εξαιρετικό και λεπτομερές. Μου άρεσε ως εμπλεκόμενου στην πολιτική το σημείο 4. Ναι ας επιλέξουμε πολιτικούς ευαίσθητους στην προστασία των προσωπικών δεδομένων και όχι μόνο. Συμφωνώ και με την εκτίμηση ότι θα δοθεί μάχη εναντίον των ανεξάρτητων αρχών. Ας το αντιπαλέψουμε γιατί αυτό όπως και αλλού λες θα είναι καταστροφικό και για το ιστολογείν σταο διαδίκτυο.
    Μπράβο πάντως για την δημοσιευση αυτή.

  3. Όντως, πολύ καλό κείμενο. Πάντως, ας μην καταδικάζουμε ο,τιδήποτε (facebook κ.ά) αφού κι εμείς έχουμε επιλογή ως προς τα στοιχεία που θα κοινοποιήσουμε για τον εαυτό μας.

  4. Παρα πολυ καλο κειμενο και αρκετα αναλυτικο. Σιγουρα ολα αυτα τα στοιχεια αποτελουν μια πραγματικοτητα αρκετα προβληματικη που ευτυχως εχει ακομα αρκετο δρομο να διανυσει, αλλα δυστυχως φαινεται δυσκολα αναστρεψιμη.

    Παρατηρειται τα τελευταια χρονια μια συνολικοτερη επιθεση στα δικαιωματα μας τοσο στα πολιτικα οσο και στα οικονομικα, δικαιωματα που αποκτηθηκαν με κοπο και διαρκη προσπαθεια στο παρελθον. Επιθεση που εχει τα αιτια της και τη συνδεση της με το υπαρχον κοινωνικοπολιτικο συστημα. Το θεμα ειναι ομως πως θα πρεπει να τοποθετηθουμε εμεις σε κατι τετοιο.

    Θα συμφωνησω με το post οτι γενικοτερα θα πρεπει να ειμαστε προσεκτικοτεροι για το που δινουμε τα στοιχεια μας καθως και με το τι στοιχεια ζητουνται απο μας. Πλεον φαινεται αναγκαιοτητα (ή μας κανουν να πιστευουμε οτι ειναι ετσι) το να δινεις τα στοιχεια σου καθως διαφορετικα δεν θα μπορεις να χρησιμοποιησεις τις υπηρεσιες καποιας εταιρειας ή οι υπηρεσιες αυτες θα ειναι χαμηλοτερου επιπεδου κλπ. Ειναι ξεκαθαρο ομως και απο το ποστ οτι κατι τετοιο ειναι πλασματικο, με αρκετες εναλλακτικες λυσεις ωστε να προστατεψεις την ταυτοτητα σου αλλα και να χρησιμοποιεις υπηρεσιες υψηλου επιπεδου (αν οχι υψηλοτερου).

    Εκτος ομως απο την προσεκτικοτερη διαχειριση των στοιχειων μας πιστευω οτι θα πρεπει να κινηθουμε και σε ενα δευτερο επιπεδο για την ουσιαστικη επαναδιεκδικηση της προστασιας των δικαιωματων μας. Να απαιτησουμε την κατοχυρωση τους μεσα απο οποιοδηποτε κινημα παρουσιαστει στη συνεχεια. Για τον λογο αυτο κρινω πολυ θετικη τη κινηση στο τελευταιο συλλαλητηριο για το ασφαλιστικο την καλυψη των καμερων με σακουλες καθως κινειται στο παραπανω πλαισιο. Ελπιζω να υπαρξει και συνεχεια.

    • tkas
    • 18 Δεκεμβρίου 2007

    Καλο κειμενο δε λεω αλλα τελικα μηπως γινομαστε λιγο παρανοϊκοι??????

  5. @Tkas Εχουμε πιστέψει οτι η ιστορία είναι στο πλευρό μας – στο πλευρό της δημοκρατίας όπως την γνωρίζουμε δηλαδή (με τα καλά και τα στραβά της). Κι αν δεν είναι έτσι; Κι αν αύριο ξυπνήσει κάποιος με διαθέσεις που θα ξεπερνούν τα όρια; Φοβάμαι οτι δεν θα μπορούμε να κάνουμε πολλά. Οπως και να’χει γράφω κι εγώ στο κείμενο μου πως υπερβάλω σε κάποια σημεία (είναι δυνατόν να έχεις ανώνυμη σχέση με το δημόσιο;;;), όμως στην πραγματικότητα το κάνω για να σκιαγραφήσω το πλαίσιο που έχουμε αποδεχτεί, το lifestyle που μας χαρακτηρίζει – χωρίς νατο έχουμε επιλέξει ακριβώς. Νομίχω πως σε αυτό δεν υπερβάλω καθόλου :-)
    @sostep: Συμφωνώ βεβαίως με το πνεύμα σας. Το κρισιμότερο ζήτημα κατ’ά τη γνώμη μου είναι αυτό της ελεύθερης και απρόσκοπτης ιακίνησης της πληροφορίαςε. Κάθε πληροφορίας. Προς όλους. Αυτό το κίνημα πρέπει να φτιάξουμε. Να το πώ πιο απλά: Περεστροικα και Γκλάσνοστ ΤΩΡΑ ;-)
    @kavouraki: Δύσκολο θα συμφωνήσετε μαζί μου να αυτοπεριορίζεσαι όταν όλα γύρω σου πάνε σε μια κατεύθυνση και επι της ουσίας δεν σου παρουσιάζονται εναλλακτικές (άσχετα αν υπάρχουν – ποιός έχει το χρόνο να ψάχνει για το παραμικρό;) Οσο μπορούμε πρέπει να είμαστε φειδωλοί. Δεν ξέρω αν κάνω καλά αλλά αποφεύγω συστηματικά να δίνω στοιχεία για το mood μου στο facebook και όταν μου στέλνουν εφαρμογές που μου ζητούν στοιχεία απαντώ συστηματικά λάθος. Ποιός ξέρει…
    @Sotiris Koukios: Βεβαιότατα, τα τεχνικά ζητήματα είναι βαθιά πολιτικά. Ειδικά «αυτά» τα τεχνικά ζητήματα. Να επιλέγουμε καλύτερα πολιτικούς λοιπόν και να αναπτύσουμε κινήματα. Μια ζωντανή μπλογκόσφαιρα, μια ζωντανή νέα γενιά μπάς και πετύχουμε ένα καλό «upgrade» του δημοσίου διαλόγου – τώρα που έχουμε και τα μέσα να μετέχουμε σε αυτόν ε; Δεν συμφωνείτε;
    @didn’t get it but thanks at least for passing by

    • fuckingblogger
    • 18 Δεκεμβρίου 2007

    λες να με βρούνε τελικά?

    • Γιώργος
    • 19 Δεκεμβρίου 2007

    Σχετικά με το Hushmail (και άλλες αντίστοιχες υπηρεσίες), κατά σύμπτωση σήμερα, στο site «αποκαλύψεων» cryptome.org διαβάζω το εξής ανησυχητικό:

    Hushmail: now fully owned by private entity NSA affiliate; has had informal relationship with NSA for a number of years that effectively provided NSA with real time access to Hushmail’s hosting servers.

    περισσότερα στο:
    http://cryptome.org/nsa-ssl-email.htm

    Δυστυχώς, το άρθρο δεν έχει επαρκή τεκμηρίωση και φυσικά πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με ό,τι διαβάζουμε στο Διαδίκτυο αλλά νομίζω τουλάχιστον πρέπει να μας κάνει να αναρωτιόμαστε για το ποιους μπορούμε να εμπιστευόμαστε

  6. Eίναι αλήθεια Γιώργο οτι όταν τα πράγματα κινούνται σε κάποια σκιά, ο έλεγχος είναι δύσκολος. Οι απαντήσεις μας πρέπει να είναι πρώτα απ’όλα διαφανείς, δημοκρατικές και πολιτικές. Αυτό όσο και να θέλουν δεν μπορούν να το ελέγξουν. Βέβαια όταν τα πράγματα φτάνουν σε αυτό το επίπεδο κάποιοι καίγονται στο όνομα της συλλογικότητας. Εγώ πιστεύω οτι τα ψέμματα της ατομικότητας τελειώνουν. Νέες συλλογικές πρόκειται να αναδυθούν. Είμαι σίγουρος πάντως οτι θα υπάρχουν κι άλλες υπηρεσίες σαν το hushmail. Ανάλογη ήταν και η ιστορία του PGP αν θυμάσαι. Παρόλαυτα ακόμα παρέχει υποτίθεται κάποια ασφάλεια

  7. Ωραίο το άρθρο σου, μπράβο.

    Τέτοια άρθρα θα έπρεπε να δημοσιεύονται σε εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας αλλά δυστυχώς τα ΜΜΕ είναι εδώ για να μας δουλεύουνε σε σχέση με τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.

    Έτσι, το πιο σημαντικό μας πρόβλημα για τα ΜΜΕ θα είναι πάντα οι κουκουλοφόροι και η ασφάλεια (κάμερες παντού), ποτέ όμως η φτώχεια, η ανεργία, η τρομοκρατία και η εκμετάλλευση στους χώρους δουλειάς και παγκοσμίως η καταστροφή της φύσης και οι ανισότητες.

    Με δυο λόγια δούλευε, κατανάλωνε (μέρες που είναι), κοιμήσου. Και αν αντιδράς σε αυτά που υφίστασαι, ο μεγάλος αδελφός θα σου τραβήξει το αυτάκι.

    Όλα καλώς καμωμένα. Στην κοινωνία της υποταγής που ξημερώνει.

  8. @ inlovewithlife Συμφωνώ. Βεβαίως το παρόν κείμενο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Κ της Καθημερινής αλλά πράγματι αποτελεί την εξα΄πιρεση και οχι τον κανόνα. Θέλω να στρέψω την προσοχή σας στο τελευταίο μου ποστ σχετικά με την συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα. Ελπίζω να σα ενδιαφέρει

  9. Πολύ καλό

  10. Καλημέρα,
    Μπήκα στην σελίδα της paysafecard, αλλά δεν βλέπω και τόσα πολλά καταστήματα συμβεβλημένα, παρόλο που γράφει για πάνω από 2000

  11. Απ’όσο ξέρω δίνει ένα χάρτη με συμβεβλημένα καταστήματα. επίσης ετοιμάζεται ακούω μια κάρτα ακόμα για πολύ μικρά ποσά

  12. Καλησπέρα,
    Δεν αναφέρομαι στα συμβεβλημένα καταστήματα διάθεσης της κάρτας. Προφανώς αυτά εννοείτε και σας ευχαριστώ για την απάντησή σας. Αυτά όντως δίνονται με λεπτομερείς χάρτες. π.χ. στην ευρύτερη γειτονιά μου υπάρχουν δυο-τρία
    Αναφέρομαι στα ηλεκτρονικά καταστήματα (ή και φυσικά, τα οποία δέχονται ηλεκτρονικές παραγγελίες) και υπηρεσίες στα οποία είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή η κάρτα.
    Βλέπω κάποιες διαδικτυακές κοινότητες, κοινότητες παιγνίων, αλλά κάποιο βιβλιοπωλείο ή εμπορικό κατάστημα π.χ όχι. Οι επιλογές φαίνονται να είναι περιορισμένες.
    Ακόμα και στις ξενόγλωσσες σελίδες (εάν υποθέσουμε ότι έχω την δυνατότητα να παραγγείλω κάτι από ένα κατάστημα του εξωτερικού) η ποικιλία δεν φαίνεται μεγαλύτερη, παρά τα 2000 που αναφέρονται (και τα οποία αναζητώ, για να δω εάν έχω συμφέρον να την αγοράσω)
    Η κίνηση πάντως φαίνεται ενδιαφέρουσα και νομίζω θα πρέπει να αναπτυχθεί. Πολλοί δεν θέλουν/μπορούν να έχουν πιστωτικές στο κάτω κάτω.

    • lyn
    • 22 Ιουνίου 2009

    ΠΡΟΣ: Τις παρακάτω εταιρείες που γεμίζουν με SPAM SMS μηνύματα το κινητό μου:

    ASTRA INTERNATIONAL S.A, ΓΚΥIΛΦΟΡΔΟΥ 9 ΠΛΑΤΕΙΑ ΒΙΚΤΩΡΙΑΣ, ΑΘΗΝΑ, 10434, 2108696000, astraint@hotmail.com
    AUDIOTEX, ΚΗΦΙΣΙΑΣ 10-12, ΜΑΡΟΥΣΙ, 15125, 2106800840-2, pappasK@antenna.gr,
    DB-DATABANK, ΣΚΙΑΘΟΥ 147, ΑΘΗΝΑ, 11255, 2102005000, a.bizios@databank.com.gr
    INTERNETQ, ΤΡΟΙΑΣ 17, ΑΘΗΝΑ, 11257, 2111021486, helpdesk@internetq.com
    LEXITEL, ΜΠΕΝΑΚΗ 1 & ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ, ΧΑΛΑΝΔΡΙ, 15238, 2106069500, lexitel@otenet.gr
    MEDIATEL, ΜΙΝΩΟΣ 10, ΑΘΗΝΑ, 11743, 2109296534, mgourneli@mediatel.gr cdedes@mediatel.gr
    MEGA INTERNATIONAL, ΒΑΚΧΟΥ 30, ΘΕΣ/ΚΗ, 54629, 2310500710, megasat.greece@gmail.com,
    NETSMART, P.O. BOX 28985, NICOSIA, CY 2084, CYPRUS, 8011006969, support@smartlogos.gr
    ONE CALL, ΦΕΡΡΩΝ 16, ΑΘΗΝΑ, 10434, 2108896998, n.tellides@onecall.gr
    PANATEL, Λ. ΣΥΓΓΡΟΥ 294, ΚΑΛΛΙΘΕΑ, 17673, 2109578908, dimitrip@panatel.gr,

    Κοινοποίηση: Εταιρεία WIND (που κάνει τον ανήξερο)

    Εδώ και δύο χρόνια με έχετε τρελάνει με τα πρόστυχα διαφημιστικά SPAM SMS που στέλνετε στο κινητό μου, όπως το:

    ATHENSLINE: ΑΝ Η ΡΟΥΤΙΝΑ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΚΟΥΡΑΖΕΙ, ΕΛΑ ΤΩΡΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΜΑΣ. ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ ΥΠΑΡΞΕΙΣ ΑΝΥΠΟΜΟΝΟΥΝ, ΚΙΝ. 1,52Λ

    ΣΗΚΩΣΕ ΤΟ! ΕΛΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ, ΝΑ ΧΑΛΑΡΩΣΟΥΜΕ & ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΡΥΦΕΣ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ΜΑΣ! ΜΗΝ ΑΡΓΕΙΣ! ΚΙΝ. 1,52 Λ

    ΜΟΝΟ 5,95Ε/ΚΛΗΣΗ ΑΠ ΟΤΕ. ΕΛΑ ΝΑ ΤΑΞΙΔΕΨΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ, ΚΑΝΕ ΤΙΣ ΦΑΝΤΑΣΙΩΣΕΙΣ ΣΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ!
    κλπ αηδίες..

    Κύριοι,

    Το άρθρο 6, παρ. 3, εδ.β’ του Ν. 3471/2006 (ΦΕΚ 133 τ. Α’/28.6.2006) “προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα” ορίζει ότι «ο φορέας παροχής υπηρεσιών ενημερώνει τον χρήστη ή τον συνδρομητή, πριν από τη χορήγηση της συγκατάθεσής του, σχετικά με τον τύπο των δεδομένων θέσης που υποβάλλονται σε επεξεργασία, τους σκοπούς και τη διάρκεια της εν λόγω επεξεργασίας, καθώς και σχετικά με το ενδεχόμενο μετάδοσής του σε τρίτους για το σκοπό παροχής της υπηρεσίας προστιθέμενης αξίας. Η συγκατάθεση μπορεί να ανακληθεί οποτεδήποτε. Στον χρήστη ή συνδρομητή πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα, σε κάθε σύνδεση με το δίκτυο ή μετάδοση μιας επικοινωνίας, να αρνείται προσωρινά την επεξεργασία των εν λόγω δεδομένων με απλά μέσα και ατελώς».

    Άρθρο 11, παρ. 4. «Απαγορεύεται η αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που έχουν σκοπό την άμεση εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, όταν δεν αναφέρεται ευδιάκριτα και σαφώς η ταυτότητα του αποστολέα ή του προσώπου, προς όφελος του οποίου αποστέλλεται το μήνυμα, καθώς επίσης και η έγκυρη διεύθυνση στην οποία ο αποδέκτης του μηνύματος μπορεί να ζητεί τον τερματισμό της επικοινωνίας».

    Μόλις λάβω άλλο ενοχλητικό μήνυμα, σαν τα παραπάνω, θα καταθέσω, χωρίς άλλη συνεννόηση, μηνητήρια αναφορά στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών, κατά των παραπάνω εταιρειών και της WIND AE, για παράβαση του νόμου και συνεχή παρενόχλησή μου.

    Βλ. και δημοσιεύματα:

    Πρόστιμα 30.000 ευρώ για διαφημιστικά SMS

    Επικαιρότητα – net-periodiko news @ Οικονομία
    Συντάχθηκε απο τον/την net-periodiko …..
    Κυριακή, 25 Ιανουάριος 2009 07:02

    Πρόστιμο, ύψους 30.000 ευρώ επέβαλε η ΑρχήΠροστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε διαφημιστική εταιρία που έστελνε «ανεπιθύμητα διαφημιστικά μηνύματα» με τη μορφή του σύντομου γραπτού μηνύματος (SMS), ανακοινώνοντας στους συνδρομητές ότι «κέρδισαν κατόπιν κλήρωσης δωρεάν ένα πακέτο ηλεκτρικών συσκευών, με την προϋπόθεση να πληρώσουν μόνο τα έξοδα αποστολής της συσκευασίας». Η Αρχή από τον έλεγχο που πραγματοποίησε στα ηλεκτρονικά συστήματα και τα αρχεία της εταιρίας, διαπίστωσε ότι δημιουργεί ένα ηλεκτρονικό αρχείο με τυχαίους αριθμούς κινητών τηλεφώνων και αποστέλλει σε αυτούς διαφημιστικά SMS, χωρίς να έχει λάβει εκ των προτέρων τη συγκατάθεση των παραληπτών. (Κατά μέσο όρο αποστέλλονται γύρω στα 2000 μηνύματα την ημέρα).

    Η Αρχή έκρινε ότι με βάση το άρθρο 2 παρ. 8 του νόμου 3471/2006, απαγορεύεται η αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που έχουν σκοπό την άμεση εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, όταν δεν αναφέρεται ευδιάκριτα και σαφώς η ταυτότητα του αποστολέα ή του προσώπου προς όφελος του οποίου αποστέλλεται το μήνυμα. Η δραστηριότητα αυτή της εταιρείας, που έχει αναπτυχθεί για σημαντικό χρονικό διάστημα και κατά τρόπο συστηματικό, συνιστά παράβαση του άρθρου 11 παρ. 1 του νόμου 3471/2006, σύμφωνα με την Αρχή.
    reporter.gr

    Η συνέχεια στα κτήρια της πρώην σχολής Ευελπίδων.

    Συνδρομητές της WIND ταλαιπωρημένοι από τα SMS της ATHENSLINE και των λοιπών, ξεσηκωθείτε!

    Διεκδικήστε τα δικαιώματά σας.

    Μην αφήνετε την ΑTHENSLINE και τις άλλες να παίζουν με τα νεύρα μας

    παράθεση:
    ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ Αθήνα, 23-12-2008 Αριθ. Πρωτ.: Γ/ΕΞ/7132/23-12-2008

    Α Π Ο Φ Α Σ Η 69/2008

    Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, συνήλθε μετά από πρόσκληση του Προέδρου της σε τακτική συνεδρίαση την 03.07.2008 στο κατάστημά της, αποτελούμενη από τους Χ. Γεραρή, Πρόεδρο, Λ. Κοτσαλή, Α. Πομπόρτση, Α. Παπανεοφύτου, Α. Πράσσο, Α.Ι. Μεταξά, Α. Ρουπακιώτη, τακτικά μέλη. Στη συνεδρίαση, χωρίς δικαίωμα ψήφου, κατά τη συζήτηση του θέματος παρέστησαν ο εισηγητής Γ. Ρουσόπουλος, υπάλληλος του τμήματος Ελεγκτών και η Μ. Γιαννάκη ως γραμματέας, υπάλληλος του Διοικητικού–Οικονομικού Τμήματος, μετά από εντολή του Προέδρου.

    Η Αρχή έλαβε υπόψη τα παρακάτω:
    Κατατέθηκαν στην Αρχή πολλές καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας λάμβαναν στη συσκευή του κινητού τους τηλεφώνου ανεπιθύμητο διαφημιστικό μήνυμα με τη μορφή του σύντομου γραπτού μηνύματος (SMS) του εξής τύπου: “ΚΕΡΔΙΣΑΤΕ ΚΑΤΟΠΙΝ ΚΛΗΡΩΣΗΣ ΔΩΡΕΑΝ ΕΝΑ ΠΑΚΕΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΣ ΜΟΝΟ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ. ΚΑΛΕΣΤΕ ΣΤΟ 901-600-9889 ΑΠΟ ΣΤΑΘΕΡΟ ΤΗΛ”. Στο πεδίο του αποστολέα του μηνύματος εμφανιζόταν το λεκτικό “GIFT”. Κατόπιν διερεύνησης από την Αρχή της προέλευσης των μηνυμάτων, διαπιστώθηκε ότι ο αποστολέας ήταν η εταιρεία “Χ Διαφημιστική Μονοπρόσωπη Ε.Π.Ε.” με διακριτικό τίτλο “Διαφημιστική ADL” που εδρεύει στα Πεύκα Θεσσαλονίκης.
    Η Αρχή πραγματοποίησε στις 07.02.2007 διοικητικό έλεγχο στα ηλεκτρονικά συστήματα και τα φυσικά αρχεία της παραπάνω εταιρείας. Κατόπιν του ελέγχου εκδόθηκε τον Απρίλιο του 2007 πόρισμα που διαβιβάστηκε στην εταιρεία.
    Στο πόρισμα των ελεγκτών της Αρχής περιγράφονται τέσσερα συνολικά ευρήματα. Στο υπ’ αριθμ. 1 εύρημα περιγράφεται η διαδικασία αποστολής των SMS, η οποία συνοπτικά είναι η εξής: Η εταιρεία επιλέγει έναν τυχαίο αριθμό κινητού τηλεφώνου, τον οποίο χρησιμοποιεί ως αριθμό έναρξης. Μέσω υπολογιστικού φύλλου (MS Excel) δημιουργεί λίστα συνεχόμενων τηλεφωνικών αριθμών κινητών τηλεφώνων. Το μέγεθος της λίστας εξαρτάται από το επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας, αλλά κυμαίνεται, κατά μέσο όρο, γύρω στα 2000 SMS ανά ημέρα (και αντίστοιχα της τάξεως των 60.000 SMS ανά μήνα) όπως προκύπτει από τα συλλεχθέντα στατιστικά στοιχεία για την αποστολή των μηνυμάτων.
    Στο υπ’ αριθμ. 2 εύρημα διαπιστώνεται ότι στο περιεχόμενο του μηνύματος αλλά και στο ηχογραφημένο μήνυμα που άκουγαν όσοι καλούσαν τον αριθμό πρόσθετης χρέωσης δεν παρέχεται η ενημέρωση που ορίζει το άρθρο 11 του ν. 2472/1997 και δεν δίδεται η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος πρόσβασης.
    Στο υπ’ αριθμ. 3 εύρημα διαπιστώνεται ότι η εταιρεία ADL προχώρησε στην δημιουργία ιστοσελίδας που αναρτήθηκε στη διεύθυνση http://www.adl.com.gr/, μετά την 15.12.2006 και κατόπιν του ελέγχου που πραγματοποιήθηκε στις 24.11.2006 από την Αρχή στην αντισυμβαλλομένη της ADL εταιρεία με διακριτικό τίτλο World State Line ΕΠΕ που παρέχει τις υπηρεσίες τηλεηχοπληροφόρησης. Στην ιστοσελίδα περιέχεται ενημέρωση για το σκοπό επεξεργασίας και την άσκηση των δικαιωμάτων των υποκειμένων. Καμία όμως ενημέρωση ή παραπομπή στην ιστοσελίδα δεν είχε ενσωματωθεί στο κείμενο του SMS κατά το χρόνο διενέργειας του ελέγχου έως και τη συγγραφή του πορίσματος.
    Τέλος με το υπ’ αριθμ. 4 εύρημα διαπιστώνεται ότι η εταιρεία ADL υπέβαλε γνωστοποίηση των αρχείων και της επεξεργασίας προς την Αρχή με το υπ’ αρ. πρωτ. 201ΓΝ/26.02.2007 έγγραφό της, κατόπιν της πραγματοποίησης του ελέγχου.
    Η εταιρεία κλήθηκε νομίμως σε ακρόαση ενώπιον της Αρχής στη συνεδρίαση της 28.06.2007 για να δώσει περαιτέρω διευκρινίσεις και να εκθέσει τις απόψεις τις για το θέμα. Κατά την παρουσία της στη συνεδρίαση της Αρχής κατέθεσε το υπ’ αριθμ. πρωτ. 4687/28.06.2007 υπόμνημα, ενώ έλαβε προθεσμία και κατέθεσε συμπληρωματικό υπόμνημα με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 4742/02.07.2007 έγγραφο.
    Η Αρχή, μετά την ενημέρωση των μελών της παρούσης σύνθεσης για τα ουσιώδη σημεία των προηγούμενων συνεδριάσεων (άρθρο 15 παρ. 2 Κώδ. Διοικ. Διαδικασίας), αφού άκουσε τον εισηγητή της υπόθεσης και έλαβε υπόψη όλα τα στοιχεία του φακέλου, μετά και από διεξοδική συζήτηση,

    ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

    1. Ο αριθμός τηλεφώνου (κινητού στην προκειμένη περίπτωση αλλά και σταθερού) αποτελεί προσωπικό δεδομένο, κατά την έννοια του άρθρου 2 στοιχ. α του ν 2472/1997, καθώς αποτελεί πληροφορία η οποία αναφέρεται στο υποκείμενο των δεδομένων. Ο κάτοχος του τηλεφωνικού αριθμού μπορεί να προσδιοριστεί αμέσως με αναζήτηση μέσω υπηρεσίας τηλεφωνικού καταλόγου που παρέχεται από διάφορες εταιρείες ή, ακόμα και στις περιπτώσεις που ο αριθμός έχει χαρακτηριστεί ως απόρρητος, εμμέσως μέσω των αρχείων που τηρούν οι πάροχοι υπηρεσιών τηλεφωνίας. Άλλωστε στη σκέψη (26) της Οδηγίας 95/46/ΕΚ αναφέρεται ότι “οι αρχές της προστασίας πρέπει να εφαρμόζονται σε κάθε πληροφορία του αφορά πρόσωπο του οποίου η ταυτότητα είναι γνωστή ή μπορεί να εξακριβωθεί- ότι, για να διαπιστωθεί αν η ταυτότητα ενός προσώπου μπορεί να εξακριβωθεί, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των μέσων που μπορούν ευλόγως να χρησιμοποιηθούν, είτε από τον υπεύθυνο της επεξεργασίας, είτε από τρίτο, για να εξακριβωθεί η ταυτότητα του εν λόγω προσώπου”.
    2. Περαιτέρω, η κατάταξη αριθμών κινητών τηλεφώνων σε αρχείο υπολογιστικού φύλλου αποτελεί ηλεκτρονική και άρα αυτοματοποιημένη επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 3 παρ. 1 του ν. 2472/1997.
    3. Κατά το άρθρο 2 παρ. 8 του ν. 3471/2006, που μετέφερε την Οδηγία 2002/58/ΕΚ στην εσωτερική έννομη τάξη, «ηλεκτρονικό ταχυδρομείο» είναι κάθε μήνυμα με κείμενο, φωνή, ήχο ή εικόνα που αποστέλλεται μέσω δημοσίου δικτύου επικοινωνιών, το οποίο μπορεί να αποθηκεύεται στο δίκτυο ή στον τερματικό εξοπλισμό του παραλήπτη, έως ότου ληφθεί από τον παραλήπτη». Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, τα σύντομα γραπτά μηνύματα (SMS) αποτελούν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που μπορεί να αποθηκεύονται είτε στο δίκτυο τηλεφωνίας είτε στη συσκευή τηλεφώνου του παραλήπτη, ώσπου να αναγνωστούν από αυτόν. Η ερμηνεία αυτή έχει γίνει δεκτή και από την Ομάδα εργασίας του άρθρου 29 στην υπʼ αριθμ. 5/2004 Γνώμη της. Ειδικότερα, στην παράγραφο 3.1 της γνωμοδότησης αυτής, ως προς την έννοια του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κατά το άρθρο 2 στοιχείο η’ της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ, αναφέρεται ότι «… η έννοια του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου καλύπτει οποιοδήποτε μήνυμα ηλεκτρονικών επικοινωνιών για το οποίο δεν απαιτείται ταυτόχρονη συμμετοχή του αποστολέα και του παραλήπτη. Ο ορισμός αυτός είναι ευρύς και έχει στόχο να είναι τεχνολογικά ουδέτερος. Ο στόχος ήταν να προσαρμοστεί η οδηγία που προηγείτο της οδηγίας 2002/58/ΕΚ στις εξελίξεις των αγορών και των τεχνολογιών των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, προκειμένου να παρέχει το ίδιο επίπεδο προστασίας των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής σε όλους τους χρήστες υπηρεσιών επικοινωνιών διαθέσιμων στο κοινό, ανεξάρτητα από τις χρησιμοποιούμενες τεχνολογίες. (4η αιτιολογική σκέψη της οδηγίας 2002/58/ΕΚ). »
    4. Το άρθρο 11 παρ. 1 του ν. 3471/2006 ορίζει ότι η χρησιμοποίηση αυτόματων συστημάτων κλήσης, ιδίως με χρήση συσκευών τηλεομοιοτυπίας (φαξ) ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και γενικότερα η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, με ή χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς. Περαιτέρω η παράγραφος 4 του ίδιου άρθρου ορίζει ότι απαγορεύεται η αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που έχουν σκοπό την άμεση εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, όταν δεν αναφέρεται ευδιάκριτα και σαφώς η ταυτότητα του αποστολέα ή του προσώπου προς όφελος του οποίου αποστέλλεται το μήνυμα, καθώς επίσης και η έγκυρη διεύθυνση στην οποία ο αποδέκτης του μηνύματος μπορεί να ζητεί τον τερματισμό της επικοινωνίας. Με τη διάταξη αυτή ουσιαστικά εξασφαλίζεται, για τις περιπτώσεις αποστολής μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το δικαίωμα ενημέρωσης και η άσκηση των δικαιωμάτων πρόσβασης και αντίρρησης, σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 12 του ν. 2472/1997 και το άρθρο 11 παρ 3 του ν. 3471/2006 (βλ. και σκέψη (43) της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ).
    5. Εξάλλου, στο άρθρο 13 παρ. 1 του ν. 3471/2006 προβλέπεται ότι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει, ως προς την τήρηση των διατάξεων του νόμου αυτού, τις αρμοδιότητες που προβλέπονται από το ν. 2472/1997, όπως εκάστοτε ισχύει. Στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου αναφέρεται ότι, σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων των άρθρων 1 έως 17 του παρόντος νόμου, για την τήρηση των οποίων αρμόδια είναι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αυτή επιβάλλει τις προβλεπόμενες από το άρθρο 21 του ν. 2472/1997 διοικητικές κυρώσεις. Ακόμη στο άρθρο 3 παρ. 2 του ν. 3471/2006 ορίζεται ότι ο ν. 2472/1997, όπως ισχύει, και οι εκτελεστικοί του άρθρου 19 του Συντάγματος νόμοι, όπως ισχύουν, εφαρμόζονται για κάθε ζήτημα σχετικό με την παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, που δεν ρυθμίζεται ειδικότερα από τον παρόντα νόμο.
    6. Από τα αναφερόμενα στις προηγούμενες σκέψεις προκύπτει ότι η κατάρτιση καταλόγου με αριθμούς κινητών τηλεφώνων, των οποίων οι κάτοχοι μπορούν να προσδιοριστούν αμέσως ή εμμέσως με σκοπό την αποστολή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, συνιστά αυτοματοποιημένη επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Το άρθρο 11 του ν. 3471/2006 και το αντίστοιχο άρθρο 13 της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ απαγορεύουν την αποστολή ανεπιθύμητων μηνυμάτων, θεωρώντας ότι εξ ορισμού εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας για την προστασία δεδομένων στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών (βλέπε και σκέψεις (39) έως (45) της Οδηγίας). Συνεπώς κρίνεται, κατά πλειοψηφία, ότι αρμοδίως επιλαμβάνεται η Αρχή της παρούσης υπόθεσης για τον έλεγχο της τήρησης των διατάξεων του άρθρου 11 του ν. 3471/2006.
    7. Από την εξέταση του φακέλου της υπόθεσης, καθώς και από τις απόψεις που εξέθεσε η εταιρεία ADL κατά την ακρόασή της ενώπιον της Αρχής και με τα υπομνήματά της, προκύπτει ότι η εταιρεία ADL δημιουργεί ένα ηλεκτρονικό αρχείο με τυχαίους αριθμούς κινητών τηλεφώνων και αποστέλλει σε αυτούς διαφημιστικά SMS, χωρίς επιπλέον να έχει λάβει εκ των προτέρων τη συγκατάθεση των παραληπτών. Η δραστηριότητα αυτή της εταιρείας, που έχει αναπτυχθεί για σημαντικό χρονικό διάστημα και κατά τρόπο συστηματικό, συνιστά παράβαση του άρθρου 11 παρ. 1 του ν. 3471/2006.
    8. Από τα ευρήματα υπ’ αριθ. 2 και 3 προκύπτει ότι ο υπεύθυνος επεξεργασίας δεν περιλαμβάνει στο μήνυμα ευδιάκριτα και σαφώς την ταυτότητά του. Όπως ειδικότερα περιγράφεται στο εύρημα 3 ο υπεύθυνος επεξεργασίας δημιούργησε ιστοσελίδα με σκοπό την ενημέρωση των παραληπτών των μηνυμάτων, ενώ όπως αναφέρει και στο υπόμνημά του, σε μεταγενέστερο χρόνο συμπεριέλαβε στο κείμενο του μηνύματος παραπομπή στην ιστοσελίδα του. Η προσφερόμενη ενημέρωση μέσω της ιστοσελίδας δεν ήταν επαρκής, καθώς δεν είχε ενσωματωθεί στο κείμενο του SMS. Στο κείμενο του SMS προστέθηκε με καθυστέρηση, μετά τον Απρίλιο του 2007, το κείμενο “ΟΡΟΙ: http://WWW.ADL.COM.GR”. Η προσθήκη παραπέμπει στην ιστοσελίδα για τους όρους χρήσης, χωρίς άλλη ειδική αναφορά για τα δικαιώματα του υποκειμένου εντός του κειμένου του SMS. Οι ενέργειες αυτές του υπευθύνου επεξεργασίας συνιστούν αυτοτελή παράβαση του άρθρου 11 παρ. 4 του ν. 3471/2006.
    9. Η Αρχή κρίνει ότι για τις ανωτέρω παραβάσεις, που περιγράφονται εκτενέστερα στο πόρισμα του Απριλίου 2007 των ελεγκτών Γ. Ρουσόπουλου και Ελ. Μαρτσούκου, πρέπει να επιβληθούν οι κυρώσεις του προστίμου, κατ’ εκτίμηση του μεγάλου αριθμού των απεσταλθέντων ανεπιθύμητων μηνυμάτων.

    ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

    1. Αποφαίνεται ότι η διαπιστωθείσα κατά τα προαναφερόμενα επεξεργασία της εταιρείας “Χ Διαφημιστική Μονοπρόσωπη ΕΠΕ”, που έχει την ιδιότητα του υπευθύνου επεξεργασίας, συνιστά παραβίαση των διατάξεων του ν. 3471/2006 για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
    2. Επιβάλλει στον υπεύθυνο επεξεργασίας πρόστιμο ποσού είκοσι χιλιάδων ευρώ (20.000) για την παραβίαση του άρθρου 11 παρ. 1 του ν. 3471/2006.
    3. Επιβάλλει στον υπεύθυνο επεξεργασίας πρόστιμο ποσού δέκα χιλιάδων ευρώ (10.000) για την παραβίαση του άρθρου 11 παρ. 4 του ν. 3471/2006.
    4. Κρίνει ότι πρέπει, κατ’ εφαρμογήν των διατάξεων του άρθρου 19 παρ. 1 στοιχ. ε του ν. 2472/1997 και του άρθρου 15 του ν. 3471/2006, να διαβιβαστεί ο φάκελος της υπόθεσης στην αρμόδια δικαστική αρχή.

    Ο Πρόεδρος Η Γραμματέας
    Χρίστος Γεραρής Μ. Γιαννάκη

    • dyresuf
    • 7 Αυγούστου 2010

    Χρησιμοποιώ http://accessexists.com

  1. 17 Δεκεμβρίου 2007
    Trackback from : buzz
  2. 19 Δεκεμβρίου 2007
    Trackback from : buzz

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: