Οι Απειρες ψηφιακές προεκτάσεις του χώρου

the blast theoryΑυτό το παιχνίδι δε μοιάζει με κανένα από όσα έχετε δει έως σήμερα. Δέκα παίκτες χωρισμένοι σε δύο ομάδες ρίχνονται σε ένα κυνήγι θησαυρού στους δρόμους της πόλης με σκοπό να βρουν και να μεταφέρουν στον τελικό προορισμό πέντε αντικείμενα, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να παρεμποδίσουν την αντίπαλη ομάδα. Πού βρίσκεται η πρωτοτυπία; Στο γεγονός ότι το παιχνίδι εκτυλίσσεται στην πόλη, η οποία αποτυπώνεται σε έναν εικονικό κόσμο στο Internet.

Οι δέκα παίκτες, που θα ξεχυθούν τον Φεβρουάριο σε κάποια περιοχή της Αθήνας, θα φέρουν επάνω τους συσκευές PDA, εξοπλισμένες με συστήματα γεωγραφικού εντοπισμού GPS, ειδικό λογισμικό που αναπτύσσει το Πανεπιστήμιο Αθηνών, σύνδεση στο GSM δίκτυο κινητής τηλεφωνίας της Vodafone, κάμερες και σύνδεση στο Internet.

Ενώ θα περιπλανώνται στον χώρο, άλλοι συμπαίκτες τους θα πλοηγούνται, από τους υπολογιστές του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε έναν ψηφιακό χάρτη που θα αποτυπώνει τον ίδιο χώρο. Θα γίνονται διαρκώς αντιληπτοί κοιτώντας τα PDA τους ασχέτως της φυσικής η εικονικής παρουσίας τους, ενώ θα μπορούν να δουν και να πάρουν στις συσκευές αυτές τα αντικείμενα του παιχνιδιού (ψηφιακές εικόνες, κείμενα ή βίντεο) μόνο όταν θα τα προσεγγίζουν σε απόσταση δέκα μέτρων.

Σε αυτή τη διαδικασία θα είναι ακόμα ελεύθεροι να επικοινωνήσουν με όποιο τρόπο επιθυμούν (τηλέφωνο, sms, κοκ), να ανταλλάξουν οδηγίες μεταξύ τους, μέσω κειμένου και φωτογραφιών και αν το απαιτεί η εξέλιξη του παιχνιδιού, να κρύψουν εικονικά τα αντικείμενα του παιχνιδιού σε κάποιο χώρο, ώστε να μην μπορεί να τα βρει κανείς παρά μόνο αν προσεγγίσει με την σειρά του στα δέκα μέτρα.

Στην πραγματικότητα, το παιχνίδι Locunet, που παρουσίασε σε ένα συνέδριο στην Αθήνα την περασμένη βδομάδα η επιστημονική ομάδα του εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι ένα πρωτοποριακό πείραμα που σκοπεύει να διερευνήσει για πρώτη φορά τη σχέση φυσικού χώρου – Ιnternet και την κοινωνικότητα σε ένα νέο περιβάλλον. «Γνωρίζουμε πολλά για το πώς επικοινωνούν οι άνθρωποι στο χώρο και πλέον γνωρίζουμε και αρκετά για το πώς επικοινωνούν στο εικονικό περιβάλλον. Τι γίνεται όμως όταν συνδέεις αυτά τα δυο;» λέει ο Δημήτρης Χαρίτος λέκτορας της Σχολής ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. «Τα κινητά που χρησιμοποιούμε σήμερα μας απομονώνουν από το φυσικό περιβάλλον. Μπορούμε να το αντιστρέψουμε αυτό; Με ποιο τρόπο μπορεί να βιώσει κάποιος έναν ψηφιακά ενισχυμένο χώρο στην πόλη και τι είδους κοινωνικότητα αναπτύσσεται σε ένα τέτοιο περιβάλλον;» λέει ο κ. Χαρίτος περιγράφοντας τα επιστημονικά ερωτήματα της έρευνας.

Ανάλογα πειράματα έχουν επιχειρήσει τα προηγούμενα χρόνια σχολές επικοινωνίας και καλλιτεχνικές ομάδες στην Ευρώπη, περιορίζοντας όμως το αντικείμενο της έρευνας στην βελτίωση των υπηρεσιών της κινητής τηλεφωνίας. Κορυφαίο παράδειγμα τα προγράμματα μιας Βρετανικής ομάδας καλλιτεχνών, των Blast theory, οι οποίοι το 2002 έφτιαξαν ένα ανάλογο πρόγραμμα στην πόλη Sheffield της Μ. Βρετανίας. Σε εκείνη την περίπτωση, οι χρήστες του Ιnternet έπαιζαν ενάντια στους παίκτες που κινούνταν στο χώρο.

Ενώ στην πρόθεση των καλλιτεχνών Blast Theory όμως βρισκόταν η ανάδειξη ενός νέου πεδίου καλλιτεχνικής δημιουργίας ή η ανάδειξη του ψηφιακού χάσματος, το Πανεπιστήμιο Αθηνών στοχεύει σε μια επιστημονική προσέγγιση του νέου αυτού περιβάλλοντος.

«Για το λόγο αυτό συνεργαζόμαστε με το Τμήμα πληροφορικής του Πανεπιστημίου και επιστρατεύουμε ψυχολογία και κοινωνιολογία», λέει ο κ. Χαρίτος.

Η ενισχυμένη ψηφιακά πραγματικότητα του τοπίου της πόλης στο οποίο προστίθενται εικονικές παρουσίες χρηστών του Ιnternet αλλά και νέες τεχνητές οντότητες (προγράμματα υπολογιστών) πρόκειται να αλλοιώσουν δραστικά το αστικό τοπίο τα επόμενα χρόνια. Η εξάπλωση των προγραμμάτων γεωγραφικού εντοπισμού ήδη εγείρει ερωτήματα ως προς την προστασία της ιδιωτικής ζωής από κρατικές αρχές και εταιρείες. Η ανάπτυξη υπηρεσιών διαφήμισης και μάρκετινγκ για τα νέα κινητά τηλέφωνα αναμένεται να συνδεθεί τα επόμενα χρόνια με τον γεωγραφικό εντοπισμό κάτι που κάνει επιτακτική την ανάγκη επιστημονικής έρευνας σε αυτό το πεδίο.

«Συζητάμε για τις κάμερες και την προστασία ή μη της ιδιωτικής μας ζωής αλλά πηγαίνουμε σε ένα κόσμο όπου εκ των πραγμάτων σχεδόν όλοι θα χρησιμοποιούμε εργαλεία παρακολούθησης, εντοπισμού και εποπτείας σε πολύ μεγάλο βαθμό», λέει ο κ. Χαρίτος. «Ειλικρινά δεν έχω άποψη για το αν πρέπει να αντισταθούμε ή όχι σε μια τέτοια προοπτική, χρειάζεται πολύ έρευνα ακόμη και σίγουρα χρειάζεται όλοι μας να είμαστε καλά ενημερωμένοι, ώστε να αντιμετωπίζουμε κριτικά κάθε καινούργια έκφανση αυτής της υπόθεσης» εξηγεί.

Η έρευνα γύρω από τα Νέα Μέσα Επικοινωνίας και τις Τεχνολογίες Πληροφορικής έχει αναδείξει δύο κυρίαρχες απόψεις για την προστασία των ατομικών ελευθεριών και της ιδιωτικής ζωής. Η μια λέει πως πρέπει να αντισταθούμε στην εποπτεία, ενώ η άλλη ισχυρίζεται πως η ιδιωτική ελευθερία όλων μας θα προστατευθεί από την τεράστια ποσότητα της πληροφορίας που θα παράγουν αυτά τα συστήματα. Ισως προγράμματα όπως το Locunet μας δώσουν κάποιες πρώτες σαφείς απαντήσεις.

*To Locunet υλοποιείται από το εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών του Τμήματος Επικοινωνίας και MME του Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό τον υπεύθυνο καθηγητή Μιχάλη Μεϊμάρη σε συνεργασία με τις εταιρείες ANCO και VODAFONE στο πλαίσιο των Περιφερειακών Προγραμμάτων της ΓΓΕΤ.
**Σε λίγες μέρες νομίζω πως θα μπορώ να δημοσιεύσω εδώ και τα papers του Πανεπιστημίου, κατόπιν αδείας τους.

Advertisements
  1. vely intlesting

  2. isn’t it?

  3. persuasive games…wiki it or google it , υπάρχουν καμπόσα.
    Να ένα πρόσφατο.
    http://www.ludic-society.net/blitz/

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: