Βάζοντας το πείραμα στα σχολεία απο το παράθυρο

experiment
Μια έκθεση Φυσικών επιστημών και τεχνολογίας που διοργανώθηκε χθές στο Αιγάλεω
Με τη συμμετοχή μαθητών απο 8 γειτονικούς δήμους, αποκαλύπτει οτι ίσως υπάρχει μια καλύτερη μέθοδος διδασκαλίας απο την αποστήθιση και τις ασκήσεις. Το πείραμα!

Ο Τάσος είναι ένα 15χρονο σοβαρό, συνεσταλμένο αγόρι που θέλει να γίνει μηχανικός. Το αγαπημένο του μάθημα είναι ο ηλεκτρισμός. Για να μου το δείξει βάζει στο θρανίο μια διαταξη μπαταριών, τις συνδέει σε ένα ηλεκτρικό κύκλωμα και σε μια διακλάδωση του τοποθετεί ένα κομμάτι απο συρμάτινο σκληρό σφουγγάρι. Προκαλεί βραχυκύκλωμα και μου εξηγεί γιατί το ταπεινό σφουγγαράκι της κουζίνας λειτουργεί ως ασφάλεια του κυκλώματος. Τι το σπουδαίο ως – εδώ θα ρωτήσετε. «Η εικόνα του πειράματος μένει στο μυαλό μου και μετά θυμάμαι και την θεωρία» απαντά ο ίδιος ο μαθητής. (Απο την Καθημερινή)

Είμαστε στο 9ο γυμνάσιο του Αιγάλεω όπου ο καθηγητής του Τάσου, Βασίλης Μπισμπίκος, σε αντίθεση με τους περισσότερους συναδέλφους του, δεν στέκεται πολύ στο βιβλίο και τον μαυοπίνακα. Αντίθετα στο μικρό του εργαστήριο βάζει τα παιδιά να κατασκευάσουν, να πειραματισθούν και μετά τους ζητά να λύσουν τις σχετικές ασκήσεις. «Περνάμε το 90% του χρόνου μας εδώ. Ετσι απελευθερώνεται η δημιουργικότητα των παιδιών και μαθαίνουν καλύτερα» μου εξηγεί. Και τα παιδιά όπως όλα δείχνουν ανταποκρίνονται κατασκευάζοντας το ένα πείραμα πίσω απο το άλλο.
Τις κατασκευές και τα πειράματα που κάνουν παρουσίασαν χθές μαζί με συμμαθητές τους απο 8 Δήμους της Αττικής στην έκθεση Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας που έγινε στο Σχολικό συγκρότημα του 6ου Ενιαίου Λυκείου Αιγάλεω υπο την διοργάνωση του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (EΚΦΕ) της περιοχής.
Τι παρουσίασαν; Απο Μαγνητικά τραίνα και ανεμογεννήτριες εως υδροηλεκτρικά φράγματα, φωτοβολταϊκά συστήματα, θερμικές μηχανές, μπαταρίες από λεμόνια, ακόμα και υπολογιστικά μοντέλα ανίχνευσης των κουάρκ!
«Ο κύριος στόχος των Εκθέσεων αυτών είναι η αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις Φυσικές Επιστήμες, η παρουσίαση των εργασιών των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών μονάδων και η ευχαρίστηση των μαθητών από την ενασχόληση τους με τις Φυσικές Επιστήμες» εξηγεί η διοργανώτρια και υπεύθυνη της έκθεσης, καθηγήτρια Ευγενία Τσιτοπούλου.
Η πρώτη Έκθεση Φυσικών Επιστημών έγινε το 2003, στο Εκθεσιακό Κέντρο του Δήμου Περιστερίου και παρουσιάσθηκαν σε αυτήν 250 πειράματα και κατασκευές από 120 μαθητές σχολείων της περιοχής. Συγκέντρωσε δε 1000 περίπου επισκέπτες. Απο την επόμενη χρονιά κιόλας όμως τα πράγματα άλλαξαν. Ετσι στην δεύτερη Έκθεση που ακολούθησε τον Μάιο του 2004 παρουσιάσθηκαν 1000 πειράματα περίπου από 250 μαθητές και οι επισκέπτες ξεπέρασαν τους 2000!
«Οι Επιστημονικές Εκθέσεις και οι Πανελλήνιοι Αγώνες Κατασκευών και Πειραμάτων Φυσικής δίνουν την ευκαιρία σε πολλούς εκπαιδευτικούς, που εκπονούν τέτοια προγράμματα, να τα γνωστοποιήσουν στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα» λέει η Ευγενία Τσιτοπούλου.

Πισω στο 9ο γυμνάσιο η μικρή Μαρία μου λέει πως θέλει να γίνει νομικός και η φίλη της η Γεωργία μαθηματικός. Ομως μου δείχνουν και εξηγούν άψογα πως γίνεται μια απλή χημική ανάλυση. Η θεοδώρα πάλι αγάπησε το μάθημα της χημείας, όταν μελετώντας την υδροστατική πίεση υγρών εξεπλάγη που μπορούσε να συγκρίνει την πυκνότητα δυο υγρών χρησιμοποιώντας απλώς ένα χάρακα. «Είναι άσχημο να περνάς στο επόμενο μάθημα πριν καταλάβεις το προηγούμενο και το ανάποδο» μου λέει η Θεοδώρα. Χάρη στα πειράματα του καθηγητή της όμως ισως να είναι ένα απο τα τυχερά παιδιά που ήδη βρήκαν το δρόμο τους. Ανακάλυψε πως θέλει να γίνει βιοχημικός κι αυτό ίσως αποδείχθεί μια μέρα τεράστιο κέρδος.

Advertisements
    • katia
    • 9 Μαρτίου 2012

    πολύ ωραίο άρθρο…τα παιδιά θα μας δείξουν τον σωστό τρόπο διδασκαλίας τελικά και καμιά θεωρία. Και νομίζω είναι πολύ εποικοδομητικό να ασχολούνται πρακτικά με ανεμογεννήτριες, φωτοβολταικα συστήματα κ.λπ και να μπαίνουν στην καθημερινότητα τους τέτοια πράγματα.

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: