Ποιοτικά τα προβλήματα του internet στην Ελλάδα

το ν�ο προφίλ των Ελλήνων χρηστών internet

Τρέχουμε να προλάβουμε το τρένο της τεχνολογικής εξέλιξης. Τρέχουμε όμως αρκετά γρήγορα; Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα δίνουν έξι παράλληλες έρευνες που πραγματοποίησε η εταιρεία MRB για λογαριασμό του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας. Οι έρευνες, τις οποίες δημοσίευσε ταυτόχρονα το Παρατηρητήριο, αποτυπώνουν την εξέλιξη των δεικτών των ευρωπαϊκών δράσεων eEurope και i2010. Πραγματοποιήθηκαν μεταξύ Οκτωβρίου 2006 και Ιανουαρίου 2007, σε δείγμα 10.000 συμπολιτών μας, παρέχοντας μια αρκετά αξιόπιστη εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στη χώρα. (Δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή στις 15/04/2007)

Ενας στους τέσσερις Ελληνες κάνει χρήση Ιντερνετ. Ο Ελληνας χρήστης είναι τριαντάρης, ανώτερου μορφωτικού επιπέδου, κάτοικος Αθηνών, άνδρας (κυρίως). Χρησιμοποιεί το Ιντερνετ για να αναζητήσει προϊόντα και υπηρεσίες, να στείλει email, κυρίως από το σπίτι και λιγότερο από το γραφείο, παρόλο που εκεί δεν έχει καλή οικιακή σύνδεση όπως στο γραφείο. Δεν κάνει χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του κράτους, ούτε των ηλεκτρονικών υπηρεσιών υγείας και αν είναι δάσκαλος σε σχολείο, βάζει στην ουρά δεκαπέντε μαθητές για να δουν τι… είναι υπολογιστής. Αν όμως εργάζεται σε κάποια εταιρεία που απασχολεί περισότερα από δέκα άτομα, τότε μοιάζει αρκετά με τον Ευρωπαίο συνάδελφό του. Δηλαδή, δεν είναι τόσο φοβικός είτε αποκλεισμένος από την μεγαλύτερη τεχνολογική επανάσταση της εποχής μας, το Ιντερνετ. Η βελτίωση είναι αισθητή, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που παρουσιάζει η «Κ». Ειναι όμως αρκετή;

Αύξηση 3,6%

Κατά το 2006 παρατηρείται αύξηση 3,6 ποσοστιαίων μονάδων στη χρήση του Διαδικτύου από τα ελληνικά νοικοκυριά (έφτασε στο 27,4% από 24,2% κατά το προηγούμενο έτος), εξακολουθούμε όμως να απέχουμε πολύ από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο (51% στην Ε.Ε.-25 και 54% στην ΕΕ-15). Ο ρυθμός αύξησης της χρήσης του Διαδικτύου στην Ελλάδα έφτασε πέρυσι το 13,2%, την ώρα που στην Ευρώπη των 25 ήταν 6,25%. Αυτό όμως έγινε ενώ οι τιμές -ιδιαίτερα των ευρυζωνικών συνδέσεων- έπεσαν μέχρι και τρεις φορές σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2005 και νέες υπηρεσίες (video, τηλεφωνία) έκαναν την εμφάνισή τους, χωρίς όμως να προκαλέσουν κάποια «έκρηξη» της χρήσης του Διαδικτύου, όπως ίσως περίμεναν πολλοί. Αντίθετα πρέπει να σημειώσουμε ότι η διείσδυση των ευρυζωνικών συνδέσεων στα νοικοκυριά παρέμεινε στο φτωχό 4,39%, την ώρα που σε χώρες όπως η Ολλανδία ξεπερνάει το 50%.

Κυρίαρχες ηλικιακές ομάδες χρηστών παραμένουν οι νεαρότερες, με την ηλικιακή ομάδα των 16-24 να καταλαμβάνει την πρώτη θέση (48,4%). Παράλληλα, η σημαντική αύξηση των 35ρηδων σε συνδυασμό με κάποια ποιοτικά στοιχεία οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η πρώτη γενιά του Ιντερνετ δεν το εγκατέλειψε ποτέ, αλλά προτιμά να το χρησιμοποιεί πλέον ως εργαλείο δουλειάς.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 81% των χρηστών φέρνει στην πρώτη θέση την αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες. Η αποστολή και λήψη αλληλογραφίας ακολουθεί με 69%, ενώ η ψυχαγωγία (παραδοσιακά ψηλά στις αναζητήσεις των νεαρότερων χρηστών) υποχωρεί στην τρίτη θέση με ποσοστό 44% έναντι 60% το 2005. Νέες υπηρεσίες που προστίθενται χάρη στην ανάπτυξη του Διαδικτύου είναι η παρακολούθηση τηλεόρασης και ραδιοφώνου μέσω αυτού (28%) και η τηλεφωνία (14%). Αντίθετα, το διάβασμα εφημερίδων και περιοδικών υποχώρησε στο 29% έναντι του 42% το 2005, δείχνοντας πιθανότατα ότι οι χρήστες προτιμούν άλλες πηγές ενημέρωσης on line και δεν τους καλύπτει η μεταφορά της ύλης τους στο Ιντερνετ.

Δημόσιες υπηρεσίες

Η ανάπτυξη του Ιντερνετ είναι συνάρτηση τριών παραγόντων: Της πρόσβασης σε αυτό μέσω υψηλών ταχυτήτων (ευρυζωνικότητα), της ανάπτυξης ελληνικού περιεχομένου και των θεσμικών πρωτοβουλιών. Μέχρι πρόσφατα εταιρείες και ενώσεις χρηστών εμφανίζονταν δυσαρεστημένοι και με τα τρία. Σήμερα που η πτώση των τιμών κάνει προσιτή την τεχνολογία σε μεγαλύτερες μάζες, το ενδιαφέρον μοιραία μετατοπίζεται στους άλους δύο παράγοντες. Και αν τα στοιχεία γύρω από την παραγωγή περιεχομένου παραμένουν φτωχά, δεν συμβαίνει το ίδιο και με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Ετσι, με έκπληξη διαβάζουμε στα στοιχεία του Παρατηρητηρίου ότι ο δημόσιος τομέας έχει συνδεθεί σε ποσοστό 40% προσφέροντας ηλεκτρονικά υπηρεσίες στους πολίτες (ΦΠΑ, πιστοποιητικά κ.ο.κ.) και πλησιάζει πλέον τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Παρ’ όλα αυτά, μόλις το 8% των Ελλήνων πολιτών συναλλάσσεται με δημόσιους φορείς μέσω Διαδικτύου και οι σχετικές ενέργειες αφορούν τη συλλογή πληροφοριών από web sites (7%), το κατέβασμα επίσημων εντύπων (4%) και την αποστολή συμπληρωμένης φόρμας (3%). Υπηρεσίες λοιπόν υπάρχουν, είναι όμως φιλικές προς τους πολίτες, ώστε αυτοί να τις χρησιμοποιούν; Η ερώτηση είναι μάλλον εξεζητημένη για το ελληνικό Δημόσιο.

Ο ιδιωτικός τομέας

Δεν συμβαίνει το ίδιο με τις επιχειρήσεις άνω των δέκα ατόμων, όπου το 71% αυτών κάνει χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Βασικός στόχος του σχεδίου eEurope 2005 είναι να καταστεί το Διαδίκτυο δημόσιο αγαθό, όπως είναι το ηλεκτρικό ρεύμα, το νερό και το τηλέφωνο. Σε αυτήν τη διαδικασία είναι φυσικό να παίζουν κρίσιμο ρόλο η ηλεκτρονική μάθηση και υγεία, τομείς στους οποίους είμαστε πίσω. Το 99% των σχολείων έχουν μεν υπολογιστή και σύνδεση στο Διαδικτύο, όμως είναι αμφίβολο αν οι 15 μαθητές ανά υπολογιστή είναι ικανή συνθήκη να τους εξοικειώσει με αυτόν. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μόνο το 6% των σχολείων παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές να συνδεθούν με το Διαδίκτυο μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (EDUNET) και μόλις το 2% διαθέτει e-mail στους μαθητές, είτε προσωπικά είτε κοινά.

Στον τομέα της υγείας αντίστοιχα μόλις το 5% του πληθυσμού χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για αναζήτηση πληροφοριών σχετικά με θέματα υγείας. Επίσης, ένας στους τέσσερις παθολόγους (27%) αξιοποιεί ηλεκτρονικό υπολογιστή για τη διατήρηση μητρώου ασθενών, είναι άγνωστο όμως αν αυτό είναι πραγματικό αξιοποιήσιμο μητρώο ή απλώς ηλεκτρονικές σημειώσεις.

Advertisements
  1. Βρε ποιους συναντά κανείς στα Blogs…

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: