Οι Ελληνίδες και οι νέες τεχνολογίες

Η ημέρα της γυναίκας χθες και όσο και αν λέμε ότι δεν μας συγκινούν αυτές οι επέτειοι, μας υπενθυμίζουν ότι το ζήτημα της γυναικείας χειραφέτησης, δεν είναι λήξαν στην εποχή μας. Κάποιοι θα πείτε ότι είναι πολύ στενή αυτή η οπτική και θα έχετε δίκιο. Η συζήτηση πρέπει να είναι ευρύτερη και να αγκαλιάζει αυτό το θέμα. Δείτε όμως σε αυτή την αυστηρά κοινωνική διάσταση μια πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη που δημοσίευσε χθες το Παρατηρητήριο για την κοινωνία της πληροφορίας. Αφορά την σχέση των Ελληνίδων με τις νέες τεχνολογίες και το internet

Κατά τα πρώτα χρόνια της ιστορίας του internet η συζήτηση γύρω απο το χάσμα και τον αποκλεισμό από την δυναμική οικονομία της γνώσης που χτίζει περιοριζόταν κυρίως στην διαπίστωσης της εξόφθαλμης διαφοράς ανάμεσα στον πρώτο και τον τρίτο κόσμο. Αυτή η αγωνία έδωσε σε κάποιες περιπτώσεις αποτελέσματα, όπως για παράδειγμα την κατασκευή και διάθεση του από το χρόνου του υπολογιστή των εκατό δολαρίων που ανέπτυξε ο ελληνικής καταγωγής του media lab του ΜΙΤ Νίκολας Νεγρεπόντε.
Γρήγορα έγινε κατανοητή και μια άλλη πλευρά του χάσματος, που απειλεί την συνοχή μέσα στις ίδιες τις ανεπτυγμένες κοινωνίες, υπονομεύοντας την οικονομική.
Η διείσδυση των τεχνολογιών πληροφορικής ήταν πολύ χαμηλή σε κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες (απο την διοίκηση, την οικονομική και πολιτική ανέλιξη, ευπαθείς απέναντι στην περιθωριοποίηση). Δηλαδή στους νέους, τους μακροχρόνια άνεργους, τους φτωχούς, τους πολύ μεγάλους σε ηλικία και τις γυναίκες.
Το Νοέμβριο του 2003, το συμβούλιο των υπουργών ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αναγνωρίζοντας πως είναι κρίσιμη η τεχνολογική διείσδυση σε αυτές τις ομάδες για την επίτευξη μιας Ευρώπης της καινοτομίας και της ανάπτυξης, ανέλαβε δεσμεύσεις για την μείωση του χάσματος ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες.
Το 2005, έτος κατά το οποίο η Ευρωπαϊκή Ενωση διακήρυξε την πρόθεση της να καταστήσει το internet και τις νέες τεχνολογίες δημόσιο αγαθό, προσβάσιμο από όλους, τα ποσοστά της χρήσης τους απο τις γυναίκες, τόσο στην Ευρώπη των 15 όσο και σ’αυτήν των 25. Ο ρυθμός υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών είχε περάσει τον αντιστοιχο των ανδρών, βελτιώνοντας αισθητά την θέση τους απέναντι σε αυτές. Εξαίρεση, αποτελούσαν για άλλη μια φορά η Ελλάδα και η Πορτογαλία.
Σήμερα εν έτει 2007 και με αφορμή την ημέρα της γυναίκας, την Παρασκευή που μας πέρασε, το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της πληροφορίας, πραγματοποίησε μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα, η οποία δείχνει ότι αρχίζει να αλλάζει αυτή η εικόνα και στη χώρα μας, αν και υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα να διανυθεί.

Η έρευνα, που πραγματοποιείται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, διεξήχθη την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2006 και περιέλαβε την υλοποίηση συνολικά 8026 επαφών. Από την ανάλυση των στοιχείων της προκύπτει ότι οι γυναίκες στην Ελλάδα χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σε ποσοστό μόλις 21%, το οποίο αντιστοιχεί στο μισό περίπου του αντίστοιχου μέσου όρου της ΕΕ τόσο των 15, όσο και των 25. Είναι αυξημένο κατά τέσσερις μονάδες όμως σε σχέση με το 2005. Απο αυτό το μάλλον θλιβερό 21%, πάντως, το 52,5% πλοηγείται στο διαδίκτυο σε καθημερινή βάση.

Το σπίτι και η εργασία συνεχίζουν να είναι οι πιο δημοφιλείς τόποι πρόσβασης στο Διαδίκτυο, όπου τα ποσοστά μεταξύ των γυναικών ανέρχονται στο 68,3% και 40,4% αντίστοιχα. Ελαφρά μειωμένη παρουσιάζεται η πρόσβαση στο Διαδίκτυο από χώρους όπως τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, ωστόσο οι πανεπιστημιακοί χώροι αποτελούν ταυτόχρονα προνομιακό χώρο πρόσβασης για τις γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες, τάση που παρατηρήθηκε στη σχετική έρευνα τόσο το 2005, όσο και το 2006.

Η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (80%) και η χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (67%) σαφώς αποτελούν τους πλέον δημοφιλείς λόγους χρήσης του Διαδικτύου από γυναίκες. Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι περισσότερες γυναίκες χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για την αναζήτηση θέσεων εργασίας και την αποστολή βιογραφικού για κάποια δουλειά, σε σχέση με τους άνδρες. Παράλληλα, οι γυναίκες που κατοικούν στην Αθήνα και σε αγροτικές περιοχές φαίνεται να χρησιμοποιούν περισσότερο σε σχέση με τους άνδρες υπηρεσίες που αφορούν ταξίδια και διαμονή.

Σε επίπεδο περιφερειών, η έρευνα διαπιστώνει ότι τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης παρατηρούνται στην Αττική (28,1%), τα Ιόνια Νησιά (23,7%) και την Ήπειρο (22,2%)

Πιο ενθαρρυντική είναι η εικόνα σε ότι αφορά την χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, ασχέτως σύνδεσης, στο γραφείο ή το σπίτι. Οι γυναίκες τους χρησιμοποιούν σε ποσοστό 30,5% ποσοστό που έχει σημειώσει σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2005 που ανερχόταν στο 21%. Μετά από όλα αυτά, μόνη παρηγοριά ίσως, είναι τα κινητά τηλέφωνα για τα οποία το Παρατηρητήριο δεν μπαίνει καν στον κόπο να αποτυπώσει νούμερα, αφού η χρήση τους παραμένει στην Ελλάδα σταθερά πολύ υψηλή από όλους, ανεξαιρέτως.

Advertisements
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: