Είναι πολλά τα bytes σου λέω

Κάπως τσι είναι το internetO Ψηφιακός κόσμος, ο κόσμος των bits και των bytes που παράγουμε και διακινούμε απο τους υπολογιστές, τα κινητά τηλέφωνα, τις ψηφιακές βιντεοκάμερες και φωτογραφικές μηχανές, είναι ένας διαρκώς αυξανόμενος σε όγκο και επεκτεινόμενος σε εφαρμογές κόσμος. Το 2003 μια μελέτη του Πανεπιστημίου του Μπέρκλει στην Καλιφόρνια σε συνεργασία με την εταιρία ερευνών IDC, υπολόγισε πως η παγκόσμια παραγωγή ψηφιακής πληροφορίας, που δημιουργείται με τα email, τις ιστοσελίδες και τα μηνύματα που ανταλλάσσουμε στο διαδίκτυο, καθώς και το περιεχόμενο που παράγουμε και αποθηκεύουμε από όλες τις υπόλοιπες ψηφιακές συσκευές, έφτανε συνολικά τα πέντε exabytes διεθνώς (5 δισεκατομμύρια γιγαμπάιτς).
Η IDC επανέρχεται τώρα με μια νέα μελέτη την οποία χρηματοδότησε αυτή τη φορά η εταιρία ΕΜC, μια απο τις μεγαλύτερες διεθνώς στην παροχή τεχνολογίας πληροφοριακών υποδομων. Η έρευνα καταγράφει την εξέλιξη που συντελέστηκε ως εδώ και επιπλέον επιχειρεί μια στατιστική πρόβλεψη για την εξέλιξη της ως το 2010. Τα κυριότερα ευρήματα της; Ο πληθυσμός του internet έφτασε το 1,1 δισ. και ως το 2010 θα ανέβει στα 1,6 δισ. Το 2007 είναι η πρώτη χρόνια κατά την οποία θα παραχθούν περισσότερα δεδομένα απο όσα μπορούν να αποθηκευθούν. Το 2010 θα παραχθούν 988 δισεκατομμύρια γιγαμπάιτς! Η 6η ήπειρος ξεχειλίζει κι αυτό δημιουργεί τεχνολογικά αλλά και πολιτικά ερωτήματα

Digital Universe coverΣύμφωνα με τα κυριότερα ευρήματα της λοιπόν, το 2006 η ποσότητα ψηφιακών πληροφοριών που δημιουργήθηκαν, συλλέχθηκαν και αναπαράχθηκαν ανήλθε σε 161 exabytes, ήτοι 162 δισεκατομμύρια gigabytes, συνεχίζοντας μια πρωτοφανή περίοδο αύξησης της πληροφορίας. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς κάθε ψηφιακός φάκελος αναπαράγεται κατα μέσο όρο τρεις φορές. Το ψηφιακό σύμπαν που προκύπτει, αντιστοιχεί σε περίπου τρία εκατομμύρια φορές την πληροφορία που γράφτηκε ποτέ σε βιβλία –ή σε 12 στοίβες βιβλίων η κάθε μια από τις οποίες, αν μπορούσε να απλωθεί θα εκτείνοταν σε περισσότερα από 93 εκατομμύρια μίλια από τη γη προς τον ήλιο. Αν επιχειρούσε ποτέ να συγκεντρώσει κανείς όλη αυτή την πληροφορία σε ένα μέσο, θα χρειαζόταν περίπου δυο δισεκατομμύρια ipods υψηλής χωρητικότητας. Σύμφωνα με την IDC ο όγκος της πληροφορίας που θα δημιουργηθεί και θα αντιγραφεί το 2010 θα είναι περίπου εξαπλάσιος και θα φτάσει τα 988 exabytes (988 δισεκατομμύρια gigabytes), με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 57%.

Έως το 2010, αναμένεται ότι το 70% του ψηφιακού κόσμου θα δημιουργείται από ιδιώτες. Οι οργανισμοί θα είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια, την προστασία, την αξιοπιστία και τη συμμόρφωση του 85% τουλάχιστον του ψηφιακού κόσμου. Το μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου που θα παράγεται από τους χρήστες θα χρησιμοποιείται στην πορεία από κάποιον οργανισμό – σε δίκτυο, σε κέντρο δεδομένων, σε ιστότοπο (hosting site), σε τηλεφωνικά κέντρα (PBX), σε μεταγωγείς Διαδικτύου (Internet switch) ή σε εφεδρικά συστήματα. Φέτος, για πρώτη φορά η ποσότητα των πληροφοριών που δημιουργούνται αναμένεται να υπερβεί, τη διαθέσιμη αποθηκευτική δυνατότητα (storage capacity). To συγκλονιστικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι οτι ο κοσμος μας αρχίζει να δημιουργεί περισσότερη πληροφορία απο όση μπορεί να αποθηκεύσει!

Οταν το 2003 οι ερευνητές του Μπερκλει πραγματοποίησαν την σχετική έρευνα, υπολόγισαν εκτός απο το ψηφιακό περιεχόμενο και εκείνο που παράγονταν αναλογικά (π.χ. ραδιόφωνο, η εκτυπώσεις ΜΕΜΟ στα γραφεία των εταιριών) και τον χώρο που θα καταλάμβανε εάν ψηφιοποιούνταν. Επιπλέον εκείνη η μελέτη υπολόγιζε μόνο την παραγωγή και οχι την αντιγραφή του σχετικού περιεχομένου.

Τώρα η IDC ακολούθησε διαφορετική μεθοδολογία. Καταμέτρησε οχι όνο την παραγωγή αλλά και την αναπαραγωγή των σχετικών αρχείων στις τελικές συσκευές. Οχι μόνο την παραγωγή ενός πακέτου πληροφορίας ψηφιακής τηλεόρασης για παράδειγμα, αλλά και την αντιγραφή του σε κάθε τηλεόραση. Εαν είχε περιοριστεί μόνο στην πρωτότυπη παραγωγή υλικού, τότε το σύνολο της ψηφιακής πληροφορία θα περιoριζονταν περίπου στα 40 δις. Γιγαμπάιτς. Ετσι όμως δε θα μπορούσε α υπολογίσει τις παγκόσμιες ανάγκες για αποθήκευση και διαχείριση της αποθηκευμένης πληροφορίας που πρωτίστως ενδιέφερε τον χορηγό της έρευνας, την EMC.

Οι αναλυτές της IDC όμως έφτασαν σε μερικά ακόμα πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα ως προς την ερμηνεία του όγκου και του ρυθμού αύξησης της πληροφορίας αυτής.

Ο Τζον Γκάντζ, αναλυτής της εταιρίας επεσήμανε στο περιοδικό TIME προχθές πως για την κατανόηση της έκρηξης αυτής θα πρέπει να ληφθούν υπόψη η ευρεία επέκταση και χρήση των καμερών επιτήρησης σε πολλές δυτικές πόλεις και οι νεοι νόμοι που επιβάλουν στις σχετικές εταιρίες να κρατάνε στους δίσκους τους, πληροφορίες σχετικά με τους πελάτες τους για πολλά χρόνια (π.χ εταιρίες κινητής τηλεφωνίας). «Αν ο καθένας αποθήκευε κάθε Bit πληροφορίας που δεχόταν, τότε σίγουρα δεν θα υπήρχε αρκετός χώρος».

Βεβαίως τα αποθηκευτικά μέσα γίνονται όλο και φθηνότερα ενώ πολλά δεδομένα αποθηκεύονται σε απομακρυσμένους κεντρικούς εξυπηρετητές (servers). Επιπλέον κάποια δεδομένα δεν φτιάχνονται για αποθήκευση (π.χ. αναγνώριση κλήσεων και περιεχόμενο τους) αν και δεν γνωρίζουμε πραγματικά τι μπορεί να κάνουν οι υπηρεσίες ασφαλείας.

«Η απίστευτη ανάπτυξη και η ποσότητα των διαφορετικών τύπων πληροφορίας που δημιουργείται από τόσα πολλά διαφορετικά σημεία, αντιπροσωπεύει πολλά περισσότερο από μια απλή υπερμεγέθη έκρηξη πληροφοριών » λέει ο John Gantz, της IDC. «Αντιπροσωπεύει μια ολοκληρωτική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο η πληροφορία πέρασε από αναλογικές φόρμες, όπου ήταν πεπερασμένη, σε ψηφιακές φόρμες, όπου είναι απεριόριστη. Από τεχνολογική σκοπιά, οι οργανισμοί θα χρειαστεί να υιοθετήσουν εξαιρετικά προηγμένες τεχνικές μεταφοράς, αποθήκευσης, ασφάλειας και αντιγραφής της πρόσθετης πληροφορίας που δημιουργείται κάθε μέρα.»

Αβίαστα προκύπτει ως συμπέρασμα οτι χρειάζεται οχι μόνο να αυξηθούν τα αποθηκευτικά μέσα, αλλά κυρίως να αναπτυχθούν οι τεχνολογίες διαχείρισης, οργάνωσης, διασφάλισης, προστασίας και ανάδευσης τους. Αυτό με την σειρά του όμως δημιουργεί μια σειρά από κοινωνικά, ηθικά και πολιτικά ερωτήματα. Ζούμε στη εποχή του web 2.0, όπου θεωρείται αυτονόητο οτι πολλές ιδιωτικές μας λειτουργίες θα διεκπαιρεώνονται μέσω υπηρεσιών τρίτων που βρίσκονται πολύ μακριά από τα συστήματα που ελέγχουμε οι ίδιοι (προσωπικοί υπολογιστές και εξυπηρετητές). Παράδειγμα το email, η πιο προσωπική των προσωπικών ψηφιακών υπηρεσιών. Οι περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν και μια διεύθυνση στο internet (αν οχι μόνο αυτήν) όπως το hotmail της Microsoft ή το gmail της Google. Κανείς δεν μπορεί να πεί με απόλυτη βεβαιότητα ότι είναι ασφαλή τα δεδομένα σας εκεί. Κάποιος πρέπει να αποφασίσει τι θα αποθηκεύεται τελικά, από ποιόν, σε ποια μορφή και για πόσο. Ο Τσάκ Χόλις αντιπρόεδρος της EMC αναρωτιέται: «Πως θα προστατεύσουμε αυτή την κληρονομιά. Ποιος θα διασφαλίσει οτι όλο αυτό το υλικό θα είναι προσβάσιμο στα παιδιά μας ή στους ιστορικούς; Δεν είναι ξεκαθαρο ακόμα». Πολύ περισσότερο δεν είναι θέμα μόνο των εταιριών.

Ολόκληρη η μελέτη για όποιον ενδιαφέρεται ειναι εδώ.

Το περιεχόμενο του ψηφιακού κόσμου και η οργάνωση του

Εικόνες – Εικόνες που λαμβάνονται από περισσότερες από ένα (1) δις συσκευές στον κόσμο, από ψηφιακές κάμερες και τηλέφωνα με κάμερα μέχρι ιατρικούς σαρωτές και κάμερες παρακολούθησης, αποτελούν τη μεγαλύτερη συνιστώσα του ψηφιακού σύμπαντος.
Ψηφιακές Κάμερες – Ο αριθμός των εικόνων που λήφθηκαν από καταναλωτικές σταθερές ψηφιακές κάμερες το 2006 ξεπέρασε τα 150 εκατομμύρια παγκοσμίως, ενώ ο αριθμός των εικόνων που λήφθηκαν από κινητό τηλέφωνο έφτασε τα 100 δις περίπου. Η IDC προβλέπει ότι η λήψη φωτογραφιών θα έχει ξεπεράσει τις 500 δις εικόνες έως το 2010.
Βιντεοκάμερες – Η χρήση της βιντεοκάμερας αναμένεται να διπλασιαστεί σε συνολικά λεπτά χρήσης από τώρα μέχρι το 2010.
E-mail – Ο αριθμός των λογαριασμών e-mail αυξήθηκε από τα 253 εκατομμύρια το 1998 σε σχεδόν 1,6 δις το 2006. Το διάστημα αυτό, ο αριθμός των απεσταλμένων e-mail αυξήθηκε τρεις φορές ταχύτερα από τον αριθμό των ανθρώπων που στέλνουν e-mail. Tο 2006 μόνο η κίνηση από τα e-mail από ένα άτομο σε ένα άλλο –δηλ. εκτός spam- αναλογούσε σε 6 exabytes.
Instant Messaging – Έως το 2010 θα υπάρχουν 250 εκατομμύρια λογαριασμοί IM, συμπεριλαμβανομένων των λογαριασμών καταναλωτών από τους οποίους αποστέλλονται επαγγελματικά IM.
Ευρυζωνικότητα – Σήμερα περισσότεροι από το 60% των χρηστών Internet διαθέτουν πρόσβαση σε ευρυζωνικά κυκλώματα, στο σπίτι, στο γραφείο ή στο σχολείο.
Internet – Το 1996 υπήρχαν μόνο 48 εκατομμύρια άνθρωποι που χρησιμοποιούσαν τακτικά το Internet. Το Worldwide Web ήταν μόλις δυο ετών. Μέχρι το 2006, οι χρήστες στο Internet αυξήθηκαν στο 1,1δις. Έως το 2010 η IDC αναμένει άλλους 500 εκατομμύρια χρήστες να συνδεθούν στο Internet.
Αδόμητα Δεδομένα – Περισσότερο από το 95% του ψηφιακού σύμπαντος αποτελείται από αδόμητα δεδομένα. Στους οργανισμούς, τα αδόμητα δεδομένα ξεπερνούν το 80% του συνόλου της πληροφορίας.
Συμμόρφωση και Ασφάλεια – Σήμερα, το 20% του ψηφιακού σύμπαντος υπόκειται σε κανονισμούς και πρότυπα συμμόρφωσης, ενώ το 30% υπόκειται σε εφαρμογές ασφάλειας. Λιγότερο από το 10% των πληροφοριών των οργανισμών είναι «εμπιστευτικές» ή ταξινομούνται ανάλογα με την αξία τους. Η ποσότητα των εμπιστευτικών δεδομένων θα αυξάνεται κατά πλέον του 50% ετησίως.
Κατηγοριοποίηση – Η IDC προβλέπει ότι σήμερα λιγότερο από το 10% της πληροφορίας των οργανισμών ‘κατηγοριοποιείται’, ή αξιολογείται βάσει της αξίας της. Η IDC αναμένει τον όγκο των κατηγοριοποιημένων δεδομένων θα αυξάνεται περισσότερο από 50% ανά έτος.
Αναδυόμενες Οικονομίες – Αποτελούν αυτή τη στιγμή το 10% του ψηφιακού σύμπαντος αλλά θα αναπτυχθούν 30-40% ταχύτερα από τις ώριμες οικονομίες.
Αποθήκες δεδομένων – σχεδόν το ένα πέμπτο των οργανισμών αναμένουν διπλασιασμό των αποθηκών δεδομένων τους το 2007. Οι διαχειριστές ΙΤ θα δουν την έκταση των τομέων τους να διευρύνεται σημαντικά.

Advertisements
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: