Το νέο Ιντερνετ αλλάζει τον κόσμο

Το internet έχει μπεί σε μια νέα άκρως κοινωνική και άκρως ενδιαφέρουσα φάση. Από εργαλείο των απανταχού τρελών με την τεχνολογία, μετατρέπεται χάρη στις δυνητικές κοινότητες σε εργαλείο έκφρασης που αναμορφώνει, όχι μόνο το μέσο αλλά την μουσική, το σινεμά, τις τέχνες και την επικοινωνία συνολικά.
(Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Καθημερινή της 11-02-07)
Το 2004 ο Τιμ Ο Ράιλυ της ομώνυμης εταιρίας συμβούλων αναδυόμενων τεχνολογιών χρησιμοποίησε τον όρο web 2.0 για να περιγράψει την μετάβαση από την εποχή που το διαδίκτυο ήταν ένα μέσο επικοινωνίας, στην εποχή όπου μετατρέπεται σε μια μέθοδο επικοινωνίας και πραγματικό χώρο. Αυτό σημαίνει πως μεταφέρονται εκεί όλο και περισσότερες λειτουργίες του υπολογιστή ενώ δημιουργούνται και καινούργιες. Από την αλληλογραφία και το επαγγελματικό ημερολόγιο κάποιου έως την αποθήκευση και το μοίρασμα προσωπικών πληροφοριών.
Σε αυτή την νέα μορφή του internet τον σημαντικότερο ρόλο στην διαμόρφωση του παίζουν οι ίδιοι οι χρήστες. Έτσι ενώ παλιότερα αναζητούσε κανείς πληροφορίες μέσω των σχετικών κατηγοριών στις μηχανές αναζήτησης, τώρα βάζει τίτλους (tags) στις πληροφορίες που ο ίδιος βάζει προκειμένου να βρουν άλλοι χρήστες. Σε όλα σχεδόν τα κοινωνικά διαδίκτυα υπάρχουν τα λεγόμενα «σύννεφα τίτλων» (tag clouds) με τις περισσότερες λέξεις κλειδιά που έχουν βάλει οι χρήστες για να περιγράψουν τις πληροφορίες που μοιράζονται.
Σύμφωνα με την θεωρία των κοινωνικών δικτύων υπάρχει ένας ελάχιστος αριθμός μελών (περίπου 150) ο οποίος μόλις επιτευχθεί δημιουργεί την δυναμική που χρειάζεται για να επιτευχθεί ο στόχος της κοινότητας, όποιος κι αν είναι αυτός. Αυτό συμβαίνει επειδή σε αυτό τον αριθμό μελών μπορεί ο κάθε συμμέτοχος να έχει μια αρκετά καλή γνώση της λειτουργίας όλου του συστήματος. Αυτό που παρατηρείται στο internet ειδικά όμως είναι ότι από αυτόν τον αριθμό και μετά η κοινότητα αποκτά εγγενή νέα χαρακτηριστικά και η δυναμική της αυξάνεται εκθετικά – όπως και ο αριθμός των μελών της. Το internet σε αντίθεση με οποιοδήποτε άλλο μέσο υπήρξε ως σήμερα δημιουργεί άμεσο και μεγάλων διαστάσεων αντίκτυπο. Αυτή ακριβώς η ηχώ αναμορφώνει την μουσική βιομηχανία, επηρεάζει την τηλεόραση και τα ΜΜΕ, το σινεμά, δημιουργεί νέα μοντέλα παραγωγής και φόρμες καλλιτεχνικού έργου και (αν επιβεβαιωθούν οι πιο αισιόδοξοι) αλλάζει τον κόσμο.
Λίγο Ιστορία… – Το web 2.0 – Παραγωγή Πολιτισμού μέσω καλωδίων – Links
Λίγο Ιστορία…
Πίσω στα 1994, όταν πρωτομπήκαν οι υπολογιστές με internet στα γραφεία των εφημερίδων, ήταν ελάχιστα αυτά που μπορούσες να κάνεις μαζί τους. Δηλαδή hypertext και IRC.
Υπερκείμενο είναι ένα κείμενο τριών διαστάσεων, όπου μια λέξη εντός του μπορεί να είναι πόρτα σε ένα άλλο κείμενο και εκεί μια άλλη λέξη να κάνει το ίδιο και ούτω καθεξής.
Τα IRC κανάλια ήταν εικονικά δωμάτια συνομιλιών στα οποία συναθροίζονταν χρήστες του internet για να συζητήσουν πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα, ή απλώς για να επικοινωνήσουν.
Όταν αργότερα περάσαμε από την ταχύτητα των 24,4 kbps στις ταχύτητες των 36,6 και 64 kbps, ξεκίνησε η εποχή των mp3 – των μουσικών αρχείων δηλαδή που διακινούσαν μεταξύ τους οι χρήστες. Αρχίσαμε να μιλάμε για την νέα οικονομία, της οποίας οι εταιρίες έμπαιναν στο χρηματιστήριο, η μουσική βιομηχανία πανικοβλήθηκε μπροστά στην ευκολία που δημιουργούσαν τα πρώτα δίκτυα ανταλλαγής αρχείων μεταξύ χρηστών και στις λίστες των 10 πιο συχνών αναζητήσεων στους καταλόγους της μηχανής αναζήτησης του yahoo! Φιγουράριζαν σταθερά οι λέξεις σεξ και mp3 και ιστότοποι του ειδησεογραφικού CNN και του προγράμματος ανταλλαγής αρχείων Napster.
Η οικονομία των .com (όπως ονομάστηκε χαρακτηριστικά) κατέρρευσε αφού τα περισσότερα οικονομικά μοντέλα που ακολουθήθηκαν ως τότε απέτυχαν (για παράδειγμα οι συνδρομές μέσω πιστωτικών καρτών), όμως η τεχνολογία συνέχισε να εξελίσσεται.
Από το 2002 και μετά κάτι άλλαξε. Το πέρασμα στις ταχύτητες σύνδεσης της τεχνολογίας ISDN και DSL επέτρεψε την μεταφορά αρχείων βίντεο από τα καλώδια του τηλεφώνου μας ενώ ταυτόχρονα η αποτυχία των εμπορικών μοντέλων που είχαν δοκιμαστεί ως τότε, έδωσε το τιμόνι της εξέλιξης πίσω στους χρήστες. Το internet γέμισε από προσωπικά ημερολόγια που δίνονταν δωρεάν στους χρήστες (ως τότε πλήρωνες για μια αξιοπρεπή ιστοσελίδα) και σύντομα δημιουργήθηκαν οι πρώτες δυνητικές κοινότητες. Η εποχή του web 2.0 ξεκινούσε.Το web 2.0
Μέχρι σήμερα είχαμε μερικά καλά παραδείγματα αλλά όλα δείχνουν ότι το μέλλον επιφυλάσσει ακόμη εντυπωσιακότερα. Ένα από τα πιο καθαρά παραδείγματα δυνητικής κοινότητα η οποία προσπάθησε να διαδραματίσει ρόλο στην πολιτική ήταν αυτή του Indymedia. Μετά τις διαδηλώσεις κατά της παγκοσμιοποίησης στο Σηάτλ το 1999 οι ομάδες που απαρτίζανε το κίνημα αυτό αποφάσισαν πως χρειάζονταν εναλλακτικές διόδους επικοινωνίας και ενημέρωσης αφού τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης δεν καλύπταν ικανοποιητικά την ειδησεογραφία. Το Indymedia ήταν μια κολλεκτίβα ενημέρωσης στην οποία τα μέλη (οι ίδιοι οι αναγνώστες) συνεισέφεραν τόσο τις ειδήσεις, όσο και το σχολιασμό αυτών των ειδήσεων. Σύντομα εξαπλώθηκαν τέτοιες κοινότητες σε όλο τον κόσμο. Αυτό που αρχικά φαινόταν σαν η ερασιτεχνική απόπειρα κάποιων μη κυβερνητικών οργανώσεων και αριστερών συλλογικοτήτων να αυτονομηθούν από το ενημερωτικό κατεστημένο μετατράπηκε σε μια δυναμική επανεμφάνιση των απλών πολιτών στο πεδίο της ενημέρωσης και άρνηση της διαμεσολάβησης που προσφέρουν τα Μέσα Ενημέρωσης.
Πιο σημαντικά παραδείγματα ακόμα από το πεδίο της πολιτικής ήταν η οργάνωση της εξέγερσης των νέων των γαλλικών προαστίων μέσω των blogs αλλά και ο ρόλος που αυτά έπαιξαν τόσο στις τελευταίες Αμερικανικές εκλογές, όσο και στις γαλλικές.

Στο myspace.com μπορεί ο καθένας πια να ανεβάσει βίντεο και ήχο και να τον μοιραστεί με όλα τα μέλη της κοινότητας. Είναι κάτι που έχουν ιδιαίτερα εκμεταλλευθεί ανεξάρτητα μουσικά συγκροτήματα που δεν βρίσκουν το δρόμο τους στην επίσημη δισκογραφία. Και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις ότι ρόλο έπαιξε το MTV κατά τη δεκαετία του 90 για την pop μουσική, παίζει σήμερα το myspace και τα ανάλογα websites. Ήδη αναδύεται μια νέα γενιά μουσικών αστέρων όπως οι Arctic Monkeys και η Lilly Allen. Οι υπολογισμοί λένε πως στο myspace μοιράζονται τις δημιουργίες τους με τους χρήστες 240,000 καλλιτέχνες. Ανάμεσα τους υπάρχουν γκρούπ όπως οι My chemical romance των οποίων το κοινό υπολογίζεται στα 100,000 άτομα αλλά και μπάντες όπως οι We are Lions που κατάφερε χωρίς δισκογραφική προώθηση η μάρτκετιγκ να φτιάξει ένα αφοσιωμένο κοινό 2000 ατόμων περίπου. Ανάμεσα σε αυτά τα γκρούπ σιγά σιγά αναδύεται και μια νέα ελληνική ρόκ σκηνή με συγκροτήματα όπως οι Mary and the Boy, zebra tracks, modrec, monica, absent mindead και οι Κερκυραίοι Κόρε Υδρο. Παραγωγή Πολιτισμού μέσω καλωδίων
Το πόσο επηρέασε τα πράγματα η ύπαρξη των κοινωνικών δικτύων φάνηκε και από την απόπειρα του MTV να εξαγοράσει το myspace, κάτι που όμως δεν κατάφερε αφού πρόλαβε ο μεγιστάνας των ΜΜΕ, Rupert Merdock δίνοντας το ποσό των 580 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το MTV του οποίου τα βραβεία φέτος κρίθηκαν ως τα χειρότερα της δεκαετίας από τους κριτικούς και η απήχηση τους περιορισμένη, κρατάει το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού με ρηάλιτυ ενώ ετοιμάζεται να μπεί στο παιχνίδι του internet μέσω του διαδικτυακού παιχνιδιού second life.
Στο myspace οφείλει την επιτυχια του και ένας άλλος καλλιτέχνης, ο κωμικός Dane Cook. Ο δεύτερος δίσκος του ανέβηκε στην τέταρτη θέση στην κατάταξη του Billboard που είναι η υψηλότερη θέση που έχει πιάσει κωμικός μετά τον Steve Martin το 1978. Γυρίζει ταινία με τον Κέβιν Κόστνερ και την Ντέμι Μούρ, έκλεισε συμφωνία με το κανάλι HBO της Time Warner και τα εισιτήρια σε κάποιες παραστάσεις του φτάνουν και τα 500 δολάρια. Όλα αυτά δεν θα γίνονταν σε άλλες εποχές.

Δεν θα μπορούσε κάτι να περιγράψει πιο γλαφυρά όμως την αλλαγή που συντελείται σήμερα λόγω των κοινωνικών δικτύων, από το παράδειγμα της ταινίας four eyed monster. Το θέμα της ταινίας είναι – τι άλλο – η επικοινωνία. Ένα αγόρι και ένα κορίτσι αποφασίζουν να επικοινωνούν μέσω οποιουδήποτε άλλου μέσω εκτός της γλώσσας. Έτσι ερωτεύονται μέσω κινητών, του internet των σχεδίων και της μουσικής. Η ταινία έγινε γνωστή μέσω του you tube και του my space, όπου κυκλοφορούσε σε επεισόδια (podcasts) πριν δεθεί σε μια αφήγηση, αλλά πλέον διανέμεται από τους ίδιους τους δημιουργούς της (και πρωταγωνιστές και σκηνοθέτες και σεναριογράφους την ίδια στιγμή) στους κινηματογράφους όποτε τους ζητείται.
Ιδιαίτερα το youtube, το οποίο αγοράστηκε από την Google για 1,65 δις. δολάρια είδαν το φώς της δημοσιότητας μερικά εντυπωσιακά ερασιτεχνικά βίντεο: Τα podcasts του lonelygirl15 ενός κοριτσιού που υποτίθεται ότι κρατάει ένα βίντεοημερολόγιο για να επικοινωνεί με φίλους, αλλά αποδείχθηκε ότι ήταν σκηνοθετημένο από τρία νέα παιδιά που ήθελαν να την βίντεο αφήγηση στο νέο μέσο.
Τα βίντεο του geriatric1927, ενός ηλικιωμένου που αφηγείται ιστορίες που θυμάται και βρίσκει ευρεια απήχηση και τα βίντεο τριών τουλάχιστον χρηστών που φωτογράφισαν τον εαυτό τους στην ίδια πόζα για μήνες (τρία χρόνια σε μια περίπτωση) και τις δημοσίευσαν σαν βίντεο στο youtube.
Για πολλούς νέους καλλιτέχνες η κοινωνική δικτύωση αρχίζει να θεωρείται συνταγή επιτυχίας μετά το παράδειγμα των Maldroid. Το εννέα μόλις μηνών pop συγκρότημα απλώς πήρε μέρος σε ένα διαγωνισμό του site για νέα ταλέντα. Εχοντας ξοδέψει μόλις τριάντα δολάρια για τρία ερασιτεχνικά βίντεο και πριν το καταλάβουν είχαν γίνει πασίγνωστοι στις Ηνωμένες Πολιτείες.Links
Technorati.com
Στο Διαδίκτυο σήμερα υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 55 εκατομμύρια blogs (διαδικτυακά ημερολόγια). Το συγκεκριμένο site τα παρακολουθεί.

Myspace.com
Η μεγαλύτερη και ίσως σημαντικότερη κοινότητα χρηστών μέχρι στιγμής. Αριθμεί 130 εκατομμύρια χρήστες

Flickr.com
Πρόκειται για μια κοινότητα της οποίας τα μέλη αριθμούν περίπου 2500000 και χρησιμοποιούν τη υπηρεσία προκειμένου να μοιραστούν φωτογραφίες. Ένας τεράστιος όγκος φωτογραφιών βρίσκεται αποθηκεμένος στους σκληρούς δίσκους της υπηρεσίας, από όλο τον κόσμο.

YouTube.com
Το βιντεο σκότωσε τους στάρ του βίντεο στο youtube. Χιλιάδες βίντεο των χρηστών άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε το internet

Hi5
Γενικό δίκτυο, στο οποίο τα μέλη φτιάχνουν ένα προφίλ και μπορούν να συνδυάσουν κείμενα φωτογραφίες και βίντεο σε προσωπικές ιστοσελίδες. Υπολογίζεται ότι αριθμεί 50,000,000 μέλη. Και εδώ ισχύει το σύστημα των φίλων. Όσους περισσότερους έχεις, τόσο περισσότερο θεωρείσαι δημοφιλής από την κοινότητα.

Friendster.com
Κοινότητα που συνδέει φίλους. Αριθμεί 30,000,000 μέλη περίπου. Είναι ένα από τα πρώτα site δημιουργίας εικονικών κοινοτήτων.

Digg.com
Το dig αυτοπαρουσιάζεται σαν μια διαδικτυακή δημοκρατική κοινότητα. Οι χρήστες του βρίσκουν ειδήσεις, βίντεο ή podcasts από όλες τις πιθανές πηγές (ειδησεογραφικά site, blogs κλπ) και τα ανεβάζουν στο site απ’όπου τα αντλούν άλλοι χρήστες. Ανάλογα με την βαθμολογία, την ποσότητα των προτιμήσεων που συγκεντρώνει κάθε επιλογή (πόσοι χρήστες το επιλέγουν) και τις συζητήσεις που δημιουργεί ανεβαίνει στην κατάταξη. Οι ίδιοι οι χρήστες αναπροσαρμόζουν το περιεχόμενο συνεχώς.

http://del.icio.us/
Στην κοινότητα αυτή οι χρήστες έχουν επιλέξει αντί να αποθηκεύουν τα bookmarks τους (ιστοσελίδες που αποθηκεύουν προκειμένου να παρακολουθούν συχνά) στον browser τους (φυλομέτρητης σελίδων στο διαδίκτυο), να τα αποθηκεύουν εκεί ώστε να τα μοιράζονται με άλλους χρήστες. Ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο για όσους θέλουν να οργανώσουν μια έρευνα.

Wikipedia.org
Για πολλούς ήταν η διαδικτυακή αυτή εγκυκλοπαίδεια που κατασκευάζεται από τους ίδιους τους χρήστες της (μπορείτε να συνεισφέρετε ελεύθερα) που άλλαξε το internet και πιθανά θα το αλλάξει ακόμα παραπάνω, όντας η δυνητικά μεγαλύτερη γνωσιακή βάση πληροφοριών στον πλανήτη αυτή τη στιγμή.

Advertisements
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: