Η τεχνολογία αλλάζει άρδην το Sundance

Το φεστιβάλ SundanceΜια φορά κι έναν καιρό (κάπου στη δεκαετία του ’80 δηλαδή), νεαροί αβαντγκαρντίστες, μικροί παραγωγοί αλλά και όλοι όσοι προσπαθούσαν να αντισταθούν στην πολιτιστική και εμπορική παντοδυναμία του Χόλιγουντ έπρεπε να πάρουν ένα αεροπλάνο ή δύο, να νοικιάσουν έπειτα ένα αυτοκίνητο στο Σολτ Λέικ Σίτι και με τις μπομπίνες τους παραμάσχαλα να πάρουν τα βουνά για το φεστιβάλ Sundance, τη Μέκκα του ανεξάρτητου σινεμά.

Στις μέρες μας, όλη αυτή η περιπέτεια είναι μάλλον περιττή. Το φεστιβάλ έχει μεγαλώσει αρκετά ώστε να είναι αποδεκτό και από το Χόλιγουντ και, κυρίως, είναι όλο και πιο πρόθυμο να πάει αυτό στους αποδέκτες του. Καθώς τελειώνει το φετινό φεστιβάλ, η κριτική από πολλές πλευρές προκύπτει αβίαστα: Σκοπεύει ακόμα στη διάδοση του «Ευαγγελίου του ανεξάρτητου σινεμά ανά τον κόσμο» ή μήπως του «μαρκαρισμένου από το Sundance» σινεμά –του εμπορικού του προϊόντος δηλαδή–, όπως διατείνονται οι επικριτές του;

Και στη μια και στην άλλη περίπτωση, καταλυτικό ρόλο φαίνεται πως παίζει η τεχνολογία που αλλάζει τόσο τον τρόπο παραγωγής των ανεξάρτητων ταινιών (φτηνές ψηφιακές ταινίες), όσο και τον τρόπο διανομής τους (Internet).

Πριν από λίγες ημέρες το φεστιβάλ ανακοίνωσε τη νέα του συνεργασία με το διαδικτυακό κατάστημα μουσικής και ταινιών της Apple, iTunes, μέσω του οποίου θα διαθέσει προς δύο δολάρια 38 ταινίες μικρού μήκους που προβάλλονται στο φεστιβάλ φέτος.

Ταινίες στο κινητόΑν και η συνεργασία με το iTunes δεν φαίνεται μεγάλης κλίμακας είδηση εκ πρώτης όψεως, τα μέλη του θα τη διαβάσουν ως άλλη μια κίνηση στη διαδικασία δημιουργίας βιντεοπαραγγελιών μέσω του διαδικτύου. Η συνεργασία δηλώνει πάντως ξεκάθαρα την προθυμία του Sundance να μεγαλώσει και να εκμεταλλευθεί τα νέα οικονομικά μοντέλα που παράγει η τεχνολογία για την ανάπτυξη και διανομή της ανεξάρτητης δημιουργίας.

Για του λόγου το αληθές ρίξτε μια ματιά στο περιοδικό Wired, το ευαγγέλιο των απανταχού μανιακών με την τεχνολογία και την κουλτούρα της. Κάθε χρόνο έχει αναλυτικά ρεπορτάζ για τον θεσμό και τις τάσεις που αναπτύσσονται εντός του. Και στο YouTube όμως, το κανάλι στο οποίο μπορεί ο καθένας να εκθέσει τα video του, παρουσιάζονται συστηματικά αναφορές στο φεστιβάλ. Τον περασμένο Νοέμβριο ο διάσημος ηθοποιός Ρόμπερτ Ρέντφορντ, ιδρυτής του Sundance, ανήγγειλε την παραγωγή μιας σειράς ταινιών μικρού μήκους ειδικά για τους χρήστες κινητών τηλεφώνων στην Ευρώπη. Ανάμεσα στους δημιουργούς –όλοι τους απόφοιτοι του κολλεγίου του φεστιβάλ– βρίσκονται μερικά από τα πιο δυνατά του ονόματα όπως οι: Τζάστιν Λιν (Better Luck tomorow), Μαρία Ματζέντι (Τhe incredibly true adventures of two girls in love) και Τζόναθαν Ντέιτον και Βαλερί Φάρις, δημιουργοί του Little Miss Sunshine που παίζεται αυτές τις μέρες στις ελληνικές αίθουσες. Την ταινία αγόρασε πέρυσι η FOX έναντι 10 εκατομμύριων δολαρίων καθιστώντας την τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του Sundance.

Ακόμα είναι σαφές ότι δίνεται ιδιαίτερη σημασία στο online φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους που διοργανώνει (φέτος θα έχει περισσότερες από 40 συμμετοχές), ενώ ιδρύθηκε και το όμωνυμο ψηφιακό νησί στο βιντεοπαιχνίδι second life, στο οποίο μάλιστα πραγματοποιήθηκε η πρώτη virtual προβολή στις 9 Ιανουαρίου!

Η Disney των hipsterΟ Τζον Αντερσον, συγγραφέας του βιβλίου «Sundancing», περιγράφει το φεστιβάλ ως μια Disney των hipster. Ο ίδιος, και μαζί του πολλοί άλλοι, θεωρούν τις τελευταίες πρωτοβουλίες του ιδρύματος Sundance ως κινήσεις οικοδόμησης ενός ισχυρού εμπορικού τίτλου. Εκτός από όλα τα παραπάνω, το φεστιβάλ προχώρησε σε συνεργασίες προβολών με 14 κινηματογράφους «τέχνης» στις ΗΠΑ, ενώ διοργανώνει ρετροσπεκτίβες κάθε τόσο στο Φόρουμ Ταινιών και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη.

Επίσης την άνοιξη θα ανοίξουν οι πρώτοι δύο δικοί του κινηματογράφοι στο Σαν Φρανσίσκο και στο Μάντισον του Γουισκόνσιν. Προσθέστε σε αυτά το κανάλι Sundance, τον κατάλογο Sundance, την κονσέρβα Sundance και τα εργαστήρια σκηνοθεσίας, καθώς και τα προγράμματα επιχορήγησης, και ορίστε πώς προκύπτει μια αυτοκρατορία.

Οι άνθρωποι του φεστιβάλ, όπως ο Τζον Κούπερ, διευθυντής προγραμματισμού, αμύνονται λέγοντας πως έχουν υποχρέωση να πάνε «τα πράγματα παρακάτω» και ότι το κάνουν χωρίς να προδίδουν τις αρχές τους.

Βέβαιο είναι πως, καθώς θα οριστικοποιούνται τα οικονομικά μοντέλα στο Internet και θα συγκλίνουν τα επιμέρους μέσα επικοινωνίας (Internet, τηλεόραση κ.ά.), η αυξανόμενη ανάγκη για περιεχόμενο θα ωθήσει ακόμα περισσότερο την ανεξάρτητη δημιουργία. Σημαίνει αυτό πως το Sundance και τα ομοειδή του φεστιβάλ θα απομακρυνθούν από τον σκοπό τους; Μένει να το δούμε.

Κυριάρχησε το πολιτικό σινεμάΤο 25ο φεστιβάλ ανεξάρτητων ταινιών Sundance που διοργανώνεται από το 1981 στη Γιούτα των Ηνωμένων Πολιτειών και κλείνει την αυλαία του απόψε, έδωσε ίσχυρο στίγμα προς δύο κατευθύνσεις: το πολιτικό σινεμά και τις νέες δυνατότητες της τεχνολογίας. Ο γνωστός ηθοποιός και ιδρυτής του φεστιβάλ Ρόμπερτ Ρέντφορτ, στην εναρκτήρια ομιλία του κατηγόρησε την κυβέρνηση Μπους για τον πόλεμο στο Ιράκ, απαιτώντας «μια απολογία» όπως χαρακτηριστικά είπε και έδωσε έτσι το φετινό στίγμα της διοργάνωσης. Και πράγματι πολλές από τις 120 ταινίες που προβλήθηκαν είχαν πολιτικά θέματα. Ξεχώρισαν όμως, σύμφωνα με τους διεθνείς κριτικούς, οι ακόλουθες: Η ταινία Grace is Gone, η οποία σημείωσε και εμπορική επιτυχία φέτος, του πρωτοεμφανιζόμενου Τζέιμς Στράους (ούτε μικρού μήκους δεν είχε γυρίσει μέχρι σήμερα) με πρωταγωνιστή (και παραγωγό) τον Τζον Κιούζακ. Ο Στράους αφηγείται την ιστορία ενός χήρου που αποφεύγει με κάθε τρόπο να πει στις κόρες του ότι η μητέρα τους σκοτώθηκε στον πόλεμο του Ιράκ. Από την πρώτη κιόλας μέρα του φεστιβάλ τρεις μεγάλες εταιρείες του Hollywood συναγωνίζονταν για τα δικαιώματα της ταινίας με ποσά που έφταναν τα 4 εκατομμύρια δολάρια!

Το ντοκιμαντέρ Chicago 10 ανασκαλεύει την ιστορία γύρω από τις διαδηλώσεις που έγιναν έξω από το συνέδριο των δημοκρατικών το 1968 ενάντια στον πόλεμο του Bιετνάμ. Ο Μπρετ Μόργκεν εξετάζει τη δίκη των επτά συλληφθέντων για τα επεισόδια τότε σε μια προσπάθεια να παρακινήσει όπως δήλωσε τους νέους σήμερα να σταματήσουν επιτέλους τον πόλεμο στο Ιράκ. Οι ταινίες Ghosts of Abu Graib και No end in sight, εξετάζουν από τη μια τις φρικαλεότητες του πολέμου και από την άλλη τα λάθη της κυβέρνησης. Το «παρών» στο φεστιβάλ έδωσαν και προσωπικότητες όπως οι Αντονι Χόπκινς, Αντόνιο Μπαντέρας, Γκουίνεθ Πάλτροου και Σάμιουελ Τζάκσον. Ο πρώτος μάλιστα έκανε και το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με την αντικινηματογραφική ταινία Slipstream, στην οποία χαρακτήρας και συνεργείο κινηματογράφισης μπλέκονται στη σουρεαλιστική αφήγηση από ασύνδετες ιστορίες και εικόνες της ζωής ενός άνδρα.

Παραγωγές για το IντερνετO Αριν είναι ένας επίδοξος σκηνοθέτης που δεν έχει καθόλου εμπειρία στις γυναίκες. Η Σούζαν είναι απόφοιτος της Kαλών Tεχνών, δουλεύει σαν σερβιτόρα και δεν έχει καθόλου έμπνευση. Συναντιούνται, ερωτεύονται αλλά συμφωνούν να μη μιλήσουν ο ένας στον άλλο. Ετσι ζωγραφίζουν, κινηματογραφούν, κάνουν έρωτα, στέλνουν στιγμιαία μηνύματα ο ένας στον άλλο από το Διαδίκτυο και προχωρούν σε αυτή τη ρομαντική ιστορία. Μέχρι που η σχέση τους γίνεται κανονική και τότε δημιουργούν ένα τέρας. Το φιλμ αυτό γυρίστηκε από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές του, οι οποίοι αφού απορρίφθηκαν σε διάφορα φεστιβάλ κατάφεραν να γίνουν γνωστοί διαδίδοντας το μέσω του Internet και συγκεκριμένα του iTunes, του YouTube, του MySpace και άλλων συναφών sites. Στις 9 Ιανουαρίου έκανε και την πρώτη πρεμιέρα που γίνεται ποτέ στο online βιντεοπαιχνίδι second life, στην εικονική αίθουσα του φεστιβάλ Sundance. Αν θα την δούμε στην Ελλάδα; Οι δημιουργοί του σημειώνουν αιτήσεις για προβολή στο site τους. Μόλις αυτές φτάσουν τις εκατό, από κάθε περιοχή στέλνουν μια κόπια για προβολή.

Advertisements
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: